Paard hele jaar in wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Paard hele jaar in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:07

Als het goed is gaan we in februari kijken naar een paard voor mij! Heel leuk allemaal natuurlijk, maar nu heb ik toch een vraag. Zijn er hier meerder mensen die hun paard dag en nacht buiten hebben staan.. dus ook swinters. Ik zei tegen mijn moeder namelijk dat ik hem misschien gewoon het hele jaar buiten laat staan met schuilstal. Maar zij vond dat maar 'zielig'en toch veels te koud voor dat beestje Ze zei dat het mischien toch beter was om op stal te zetten swinters. Maar wat vinden jullie nou? Is het echt zon drama om een paard een heel jaar lang buiten te zetten? Wel met dekens en schuilstal dan.. Maar niet op stal dus. En zijn er meerder die hun paarden gewoon het hele jaar buiten hebben? Ik hoor het wel!

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:17

Liever het hele jaar buiten met een schuil stal en genoeg voer (zeker 's winters onbeperkt hooi of zo) dan 's winters de hele dag binnen hoor! Niks zieligs aan. Mijn paard stond ook het hele jaar buiten, zonder deken... en die schuilstal... ach heeeeeel af en toe stond ie er een keer in, maar dan alleen met zn kont.

pippie123

Re: Paard hele jaar in wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:18

natuurlijk kan je je paard in de winter ook buiten zetten, ligt er een beetje aan wat voor paard je heb. Ook moet ie dan wel lekker warm ingepakt worden (als ie geschoren is), een schuilstal hebben en regelmatig controle. Ik zelf ben er niet zo'n voorstander van, meer omdat ik het niet prettig voor m vind, en omdat ik m gewoon lekker schoon en droog wil houden enzo.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:21

Die van mij staan ook altijd buiten en het bevalt me prima. Zonder deken, dus wel veel poetsen, en dus ook vooral als je een lichte pony die onder de blub zit geen foto's op bokt plaatsen

Maarre zonder gekheid, als ze het gewend zijn en een lekkere vacht hebben, kan het prima. Wel idd zorgen voor genoeg hooi.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:22

En als hij zonder deken buiten staat, niet te goed poetsen!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:23

mijn paarden worden niet geschoren, staan dag en nacht buiten met elk van hen een grote schuilstal ter beschikking
zij krijgen bij koud weer 4 kg brok en hooi+ lucerne per dag.
bij mooie dagen minder, dan kunnen ze gras eten
(de tweejaar iets minder)
maar het valt allemaal te zien wat je er mee wilt doen.
bij wedstrijden zal je hem het best al scheren en dan heb je weer dat gezooi met dekens

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:24

Idd, vandaar dat ik zei plaats dan maar geen foto's Ik poets alleen de plek van mijn zadel en singel en beetje bij het halster/hoofdstel. Maar daar vielen nogal wat mensen over

Owjah, mss is het ook handig als je wat bverhard ebt. Kunnen ze uit de blub staan en hoeven ze niet perse in de stal te staan. Ligt er ook aan waar je het hooi wilt gaan voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:26

Ik heb mijn 2 paarden wel permanent buiten staan, met daaraan 2 open stallen. Ze kunnen naar eigen believen binnen of buiten. Bevalt ons goed. Momenteel, door de erge regenval is het vreselijk nat geworden, normaal is het wel wat blubberig, maar zo erg als dit nooit. Nu staan ze dus uit eigen beweging liever op stal vanuit het deurgat naar buiten te kijken

Paard zonder schuilmogelijkheid vind ik eigenlijk niet zo fair. Hij moet iig ergens uit de wind kunnen staan, en een afdakje is ook fijn. Hier gaan ze trouwens putje zomer ook graag op stal, is iets koeler namelijk

Stuk verhard is idd sowieso ook fijn, ook om het hooi op te geven.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:27

Mijn pony staat altijd buiten. Heeft ook nog nooit een stal gezien van binnen denk ik.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:28

Natuurlijk kunnen ze buiten blijven! Ze doen niet liever. Onze paarden hebben altijd buiten gestaan. Jaar in jaar uit. Lekker in slijk rollen en lekker veel bewegen. Op een stal is mijns inziens veel zieligger, en onze paarden beamen dat als ze eens wegens zeer extreem weer worden opgesloten (enkele dagen per jaar).
Hangt er wel een beetje vanaf welk ras je koopt. Een volbloed arabier heeft het sneller koud dan een haflinger of een warmbloed.
Dekens doen dan eerder kwaad dan goed. Als je ze dekens opdoet ontwikkelen ze minder wintervacht. En krijgen ze eerder kou.
Een schuilstal is verplicht maar ze komen er inderdaad niet zo veel in. Alleen als het miezerig en winderig weer is.
Misschien kan je even lezen op www.paardnatuurlijk.nl onder natuurlijke kennis staat wel wat, o.a. natuurlijke huisvesting.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:44

heey ik zit met hetzelfde 'dilemma' Alle paarden bij mij op stal staan 24/7 op de wei met schuilstal, maar dat zijn winterharde rassen. Ik ga dus een kwpner kopen en die wil ik ook 24/7 op de wei. Maar mijn moeder zei dus precies hetzelfde als jou moeder :p
aangezien mijn moeder geen verstand heeft van paarden had ik zoiets van ik ga echt niet naar je luisteren Maar het probleem is dat de paarden waarbij ik ging kijken echte stalpaarden waren, dus die kan je niet zomaar ineens in de wei zetten. Dus heb ik maar besloten mijn toekomstige paardje de eerste winter 's nachts op stal te zetten en in de zomer altijd buiten, en dan proberen om hem de volgende winter ook buiten te laten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:47

Het hele jaar buiten met een schuilstal? Een betere huisvesting kan je je paard imo niet geven!!

Ze kunnen de hele dag zelf bepalen of ze binnen of buiten staan, lekker zoveel bewegen als ze willen. Geweldig. Ik zou een moord doen voor zo'n huisvesting voor mijn paard (spreekwoordelijk dan ) Maar helaas is dat hier in de buurt niet te vinden. Dus mijn paard gaat alleen overdag naar buiten.

Maar zorg wel dat je paard een maatje heeft.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:52

Het ligt er denk ik een beetje aan wat voor paard je gaat kopen, niet alle paardenrassen zijn er even geschikt voor. En bij extreem weer (regen, kou) zal bijna elk paard naar binnen moeten.
Maar de meeste paarden kunnen er prima tegen, al kun je dan in de winter wel minder werk er mee doen. Ook vinden de meeste paarden het wel fijn om lekker buiten te staan.
Ik heb een Fjord gehad die altijd buiten stond, maar toen de wei door en door nat werd, moest ze voor het eerst van haar leven op stal. Nou, dat vond ze dus niet leuk. Ze kwam soms al half over de staldeur heen als je binnenkwam en je moest haar ook eerst even losgooien, anders kon je er echt niet op stappen....
Kortom: het kan best en is niet zielig!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:55

Elk paard kan tegen buiten staan! Mijn arabier staat ook zonder deken buiten.

En geen een paard móét naar binnen met slecht weer. Met een schuilstal kunnen ze zelf uitmaken of ze binnen of buiten willen.

Paarden zijn echt geen mietjes, wij maken ze mietjes.

imka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:57

Alytje schreef:
heey ik zit met hetzelfde 'dilemma' Alle paarden bij mij op stal staan 24/7 op de wei met schuilstal, maar dat zijn winterharde rassen. Ik ga dus een kwpner kopen en die wil ik ook 24/7 op de wei. Maar mijn moeder zei dus precies hetzelfde als jou moeder :p
aangezien mijn moeder geen verstand heeft van paarden had ik zoiets van ik ga echt niet naar je luisteren Maar het probleem is dat de paarden waarbij ik ging kijken echte stalpaarden waren, dus die kan je niet zomaar ineens in de wei zetten. Dus heb ik maar besloten mijn toekomstige paardje de eerste winter 's nachts op stal te zetten en in de zomer altijd buiten, en dan proberen om hem de volgende winter ook buiten te laten

Hahah ja mijn moeder is ook niet zo'n paardenkenner Maar ik koop haar/hem dus met kouder weer, dus deze winter nog wel op een stal. Het word denk ik een kwpner.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:15

imka schreef:
Alytje schreef:

Hahah ja mijn moeder is ook niet zo'n paardenkenner Maar ik koop haar/hem dus met kouder weer, dus deze winter nog wel op een stal. Het word denk ik een kwpner.

ja precies dat heb ik dus ook, als ik hem in de zomer zou kopen zou ie gewoon buiten kunnen staan, maarja zo lukt het ook wel
Succes met zoeken!!

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:33

Ik heb sinds een paar dagen een inloopstalletje voor mijn 2 ponies. Ze kunnen binnen lekker eten en buiten van het weer genieten

Ze kunnen makkelijk buiten staan (1 pony is geschoren en heeft wel een goede deken erop) bij ons staat bijna ieder paard iedere nacht buiten, van NRPS tot Haf, van Draver tot Kruisingen

imka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 22:43

kortom mama weet niet wat ze zegt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:44

Je zou zien dat paarden die een inloopstal hebben daar maar heel af en toe in gaan. Eigelijk alleen als het echt nodig is (om te eten als je ze daar eten geeft bijvoorbeeld)

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:48

Mijn paard had vroeger een schuilstal op het land,maar hij stond er nooit in...
(misschien met hagel en windkracht 10... maar verder niet..)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:05

heb jij ooit weleens dekens en schuilstallen gezien in de natuur??? ikke niet. een normaal 'winterhard' paard kan gewoon het hele jaar door buiten blijven, mits de wei niet te nat wordt en er genoeg gevoerd wordt natuurlijk. dekens tasten het vermogen om zich aan te passen aan de temperatuur aan, liever geen deken dus.
zelfs in Canada leven nog wilde paarden buiten, 's wonters wordt het daar in sommige gebieden -30 graden! dus hier in NL hoeven we echt niet bang te zijn dat het zielig is om ze buiten te laten. dat wil zeggen, onder goede omstandigheden. waar is het paard van jongs af aan aan gewend, hoe is zijn conditie etc. mijn paardje kunnen een loopstal in, maar het is niet nodig. jammer genoeg werd het weiland te blubberig en aten ze het hooi in de wei niet meer als het eenmaa nat was, dus hebben we ze binnengehaald. het lieft heb ik ze de hele winter buiten, volgend jaar likt dat misschien wel omdat we dan een schuinliggende wei tot onze beschikking hebben, en het water dus naar beneden loopt. we willen dat ook een overkapte kar in de wei zetten om het hooi in te doen zodat het droog blijft...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 01:06

die van mij staat ook gewoon buiten, heeft een schuilstal tot zijn beschikking maar meneer gaat er niet in.
Hij kan er prima tegen, ook de andere paarden die op het land staan met een stuk dunner vachtje hebben nergens last van.
Er ligt wel altijd hooi tot hun beschikking, eten ze zich warm

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 07:18

Het is idd wel belangrijk dat ze onbeperkt hooi hebben. Als brandt het "kachelte" niet meer en krijgen ze het wel koud.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:18

Onze KWPN dame staat ook dag en nacht in de wei. Toen we haar kochten in juni stond ze 's nachts op stal en soms zelfs met een dunne deken op als het erg koud was, ze had een superglad flinterdun vachtje. Omdat ze de hele overgang van zomer naar winter buiten heeft gestaan, heeft ze inmiddels een enorm dikke wintervacht gemaakt die haar goed warmhoudt. Ze heeft wel een schuilstal, daar gaat ze in als het hard regent, verder kiest ze zelf voor buiten. In jouw geval zul je het van het paard (waar ie nu staat) moeten laten afhangen. Maar vanaf de lente zou ik hem/haar lekker in de wei laten staan.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 09:52

Alytje schreef:

Onze KWPN'er staat al 15 jaar dag en nacht buiten met mogelijkheid om te schuilen. Ze staat altijd buiten behalve als het zeer warm is, dan gaat ze zelf in de stal.
Enkele winters geleden heeft ze in een stal gestaan, bijna 24/24 en dan heeft ze een hele winter staan hoesten. Nu ze weer buiten staat heeft ze geen enkel probleem meer. Dus een KWPN'er is geen kasplantje }>