Ik vraag me even iets af. Ik heb mijn paard gestald op een manege. Op zich bevalt dat prima, daar heb ik zelf voor gekozen. Het is er altijd gezellig druk, veel mensen, iedereen kent elkaar.
Je hebt geen omkijken naar voeren en mesten. Dat is voor mij de belangrijkste reden dat ik bij een manege sta. Niet dat ik me daar te veel voor voel, maar je bent zo afhankelijk als je alles zelf doet.
Bij onze manege worden de stallen 1 keer per week helemaal leeggehaald en voorzien van schoon stro. De andere dagen krijgen de paarden schoon stro in de stal, maar de mest wordt er niet uitgehaald. Hoe verder de week vordert, hoe vuiler de stal uiteraard wordt. Waar ik me een beetje aan stoor, is dat de schone plakken stro gewoon in de stal gegooid/gelegd worden, zonder ze uit elkaar te halen. M.a.w. de stal wordt dan niet opgestrooid. De paarden hebben dan bijv. 2 plakken stro voor hun neus liggen en beginnen daar aan te vreten.
Als je de plakken helemaal uitelkaar plukt/opstrooid, dan heb je een mooie schone laag stro over de rest heen. De hoeveelheid die ze krijgen is dan ook prima. Maar op deze manier krijgt het paard natuurlijk niet echt een lekker nieuw strobed om op te liggen. Het stro is soms al half opgevreten voordat je het zelf een beetje kunt verdelen. Als je een dag helemaal niet zou kunnen dan ligt het paard later in de week gewoon in z'n mest. De opslagplaats voor stro is altijd afgesloten, je kunt dus niet zelf stro pakken als je dat nodig vindt. Dan moet je al voor de sleutel gaan vragen en dat is niet de bedoeling. Ik vraag me af hoe dat bij jullie gebeurd. Is dit normaal? Nu werk ik in de buurt van de manege. In de middagpauze ga ik ernaartoe en verdeel ik zelf het schone stro in de stal. Maar over 2 maanden werk ik verder weg en kan ik dit niet meer doen. Daar baal ik van. Ik ben niet het type om hier zelf iets van te gaan zeggen. Ik weet dat je dan alleen maar scheve gezichten krijgt of een dom gezicht. Dus dat doen we maar liever niet....
Is dit normaal?