ingereden paard en strand: vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

ingereden paard en strand: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:53

Wat ik me nu afvraag is dit:

Ik heb een 3,5 jarige en wil graag een keertje naar het strand.
Maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken omdat ze nog zo jong is of het wel verstandig is of juist wel.
Met buitenrijden langs de weg doet ze het goed ook als ik alleen ga ze is dan wel wat aanstelliger maar stelt niet zoveel voor hoor...

Zouden jullie het aanraden om te gaan en zo ja
erop gaan zitten of juist ernaast lopen
met een groepje wat oudere paarden of juist alleen

Hoe hebben jullie dit aangepakt en hoe oud was jullie paard en wat was jullie ervaring hiermee?

Wat een hoop vragen hè als je wat weet te antwoorden heel graag.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:58

Heb nooit eerder met een jong paard op het strand gereden, maar als ze braaf is en je hebt al veel buitenritten met haar gemaakt denk ik dat je het beste samen met een ervaren paard kan gaan rijden. Er op dus. Gewoon eerst stuk door bos of duin en dan stukje op het strand stappen of draven, als het heel goed gaat stukje galop. De branding niet gelijk in, want die denderende golven zijn soms wat eng...

Germatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:04

Als ik jouw was zal ik gewoon gaan, ze weet toch niet wat de meeste mensen op het strand doen dus ze zal het gewoon zien als buiten rijden. Ik weet niet of jij altijd gaat hard gaat galopperen op het strand, maar dat zou ik de eerste keren dus niet gaan doen.
Ik zou met z'n 2en gaan, dat vind ik altijd wel lekker rustig.
Zelf ben ik laatst ook met een jong paard naar het strand geweest voor de eerste keer en het ging heel goed, gewoon een paar keer proberen. En er naast gaan lopen zal ik helemaal niet doen, want als ze dan schrikt en ze trekt zich los, ben je je paard misschien wel kwijt.
Succes he en het gaat vast wel lukken.

elmiran

Re: ingereden paard en strand: vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:08

Als de buitenritten verder gewoon goed gaan en je het paard goed onder controlle kunt houden kun je het een keer proberen. Denk dat het ong. het zelfde is op de zandverstuiving, waait daar echt hard dus bij mijn eerste keer zandverstuiving waren de paarden wel wat wilder.

Als je gaat zou ik erop gaan zitten. Als je er naast loopt en hij gaat dan heb je niks meer te zeggen.

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:10

Ik heb er niet zo heel veel verstand van zeg ik bij voorbaat.
Maar ik zou er op gaan zitten.
Ervaren paard erbij.
Mobieltje mee (mocht er wat gebeuren, maar ik denk van niet).
Niet meteen een hele stijle strandopgang nemen als je paard het niet gewend is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:14

Heb je al vaak buiten gereden? en ook buiten gegaloppeerd?
Hoe reageerde je paard enz....

Zou idd ook met een ouder paard erbij naar het strand gaan. Ik ben met mijn paard eerst gaan wandellen in het bos met hengstenketting en hoofdstel om. Zou dit niet op het strand doen. Daarna ben ik erop gegaan en reed er iemand op een oude pony mee. Gaat meestal wel goed omdat ze er toch niet alleen zomaar vandoor gaan.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:50

elmiran schreef:
Heb je al vaak buiten gereden? en ook buiten gegaloppeerd?
Hoe reageerde je paard enz....

Zou idd ook met een ouder paard erbij naar het strand gaan. Ik ben met mijn paard eerst gaan wandellen in het bos met hengstenketting en hoofdstel om. Zou dit niet op het strand doen. Daarna ben ik erop gegaan en reed er iemand op een oude pony mee. Gaat meestal wel goed omdat ze er toch niet alleen zomaar vandoor gaan.

ik galoppeer eigenlijk niet zo vaak buiten omdat er bij ons niet zo goed buiten gereden kan worden behalve langs de weg in een berm.
Ik rijd in de bak ook altijd maar half uur a 3 kwartier en buitenrit meestal een klein uurtje rustig aan.
Ik ga zo ie zo niet galopperen op het strand omdat haar conditie nog niet zzzooo goed is dat ze dan red.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:05

Ik ben ook met een 3.5 jarige bezig en ben een paar weken terug voor het eerst met haar naar het Veersemeer geweest.Dus voor de eerste keer veel groene open vlaktjes,water een stukje strand en op de tergu weg door het bos.Ik ben met 3 andere ervaren paard gegaan.Mocht er wat fout gaan konden zij mij "insluiten"zodat ik er niet in volle rengalop vandoor zou kletteren.Maar ze was dus heel braaf(andere paarden ook) Je kunt juist heel goed gebruik maken met dit soort dingen van het feit dat paarden kuddedieren zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:08

gewoon lekker gaan meid, een of twee oudere rustige paarden erbij en er dan gaat dat vast goedkomen

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:36

Idd net als wat KiWiKo zegt, gewoon gaan, wel rustig aan en met paarden gaan die er al vaker zijn geweest, je hebt er niets aan als je met een paar hete paarden zit!

Veel succes!

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:38

Gewoon doen..en idd. met een ervaren rustig paard erbij.
Als jij zelf rustig blijft,zal je paard dat waarschijnlijk ook zijn..
Veel plezier!!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:08

zou wel even met wat oudere paarden mee gaan. Ik weet niet of je al eerder op t strand bent geweest met andere paarden. Maar meestal vinden de paarden de ruimte en de zee zo overweldigend dat ze er best een beetje doenig van kunnen worden.
Zou dan ook niet op een drukken weekenddag gaan, al die mensen en honden, dan moet je zo goed uitkijken, als het lekker rustig is heb je zelf ook meer de ruimte.

Ik weet niet welk strand je gaat, maar ik als je bijv een strand gaat waar je met de auto kan komen, is het daar vaak wel drukker.

Veel plezier iig

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:16

hmz...
iedereen zegt wel "ja, andere paarden erbij" maar is haar paard dat wel gewend? Mijn pony bijvoorbeeld is superbraaf als hij gewoon alleen op buitenrit gaat. Maar ga ik met een vriendin van me met haar Fjord, dan is er geen land meer met m te bezeilen, en wordt het gewoon gevaarlijk. (ok hij is dan ook gewoon p*snijdig omdat hij de Fjord niet bij kan houden met zn korte pootjes )
maar als ik dus een strandrit zou maken met mn pony zou ik geen ander paard meenemen, dat is in mijn geval vragen om moeilijkheden.
Als je paard het gewoon gewend is om met andere paarden buiten te rijden, en daarmee makkelijker is dan alleen, zou ik andere paarden meenemen, maar anders zou ik dat dus niet doen. Het ligt er gewoon aan wat jij en je paard gewoon zijn.
Veel plezier op het strand, geniet ervan!
Groetjes, Lacuna

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:49

Inderdaad gewoon lekker gaan. Een ervaren paard meenemen, met een ervaren ruiter erop. En lekker kijken hoever je komt.

Ik ben van de zomer ook met een van de jonge pony's naar het strand geweest. Ging echt heel goed.
Hij was in het begin heel erg onder de indruk, dus liep braaf achter de anderen aan. Later ging hij zelf wat kijken, en een stuk galop ging ook goed.

We hebben ook nog het water geprobeerd, nou hij was heel stoer:
Eerst kijken, en toen heel stoer plonsen met zn beentjes.
Hij was toen ook als enige kleine pony (1,40) mee met een groep paarden dus hij voelde zich sowieso al stoer.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:39

Niet zeuren, gewoon rijden!!

Wat zou er gebeuren als hij gaat racen?? Dan stopt hij wel weer voor jij aan het einde bent hoor!! Dat is juist het mooie van het strand. Laat maar rennen, hij stopt vanzelf.
Als je het erg gevaarlijk vind worden stuur je hem naar het mulle zand en hij komt geen kilometer verder.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:05

Je kan gewoon gaan en indien het niet gaat kun je altijd nog afstappen en ernaast gaan lopen

Ik ben zelf met mijn bijna 4 jarige ook naar het strand geweest toen hij 3 maanden onder zadel was en dit ging ontzettend goed. We hebben wel een rustig moment uitgezocht, dus een rustige zomeravond, niet veel mensen op het strand.

Succes

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:27

SymO schreef:
Je kan gewoon gaan en indien het niet gaat kun je altijd nog afstappen en ernaast gaan lopen

Hoezo ernaast lopen?? Als hij dan wegspringt ben je je paard kwijt.

Gewoon gaan rijden en niet aanstellen. Het strand is een plek waar er nagenoeg weinig tot niets kan gebeuren. Laat maar lopen, voordat het strand op is, is hij allang en breed gestopt.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:30

Sjonniej schreef:
SymO schreef:

Hoezo ernaast lopen?? Als hij dan wegspringt ben je je paard kwijt.

Gewoon gaan rijden en niet aanstellen. Het strand is een plek waar er nagenoeg weinig tot niets kan gebeuren. Laat maar lopen, voordat het strand op is, is hij allang en breed gestopt.

hahahaha ja dat is zeker waar, maar zijn jullie niet bang dat de pony gaat bokken en er dan vandoor gaat (soms doet ze dit namelijk in de bak)
nee ernaast lopen is inderdaad geen optie dat kan ook gevaarlijk zijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:41

mijn paard was 3 toen we voor de eerste keer met m naar het strand zijn gegaan. Hij was net een paar weken onder het zadel. Onze stal zit 1 km van het strand vandaan dus wel lekker dichtbij. We zijn samen met een ander paard gegaan wat erg braaf is buiten. Mijn vriendin( die ook mijn paard heeft ingereden) zat op Boris en ik ben ernaast meegelopen met de longe lijn er aan. Eenmaal op het strand m even op de volte wat laten draven aan de longe. Daarna even een stukje meeglopen en voorzichtig los geklikt. Hij heeft geen stap verkeerd gedaan en heeft gestapt, gedraaft en gegallopeerd. Op de strand opgang hebben we m voor de zekerheid wel weer aan de longe gedaan omdat het halthouden nog niet zo heel goed bevestigd was dat ie precies ergens netjes stil staat. We zijn nu 8 maanden verder en hij is nog steeds braaf op het strand al weet ie nu wel een beetje het klappen van de zweep en is ie zo af en toe stiekem ondeugend. Voor mijn paard was t dus perfect om al snel op t strand te rijden. Veel ruimte dus er kon niet veel mis gaan en ja eens moet de eerste keer zijn toch??

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:43

Wat ontzettend leuk dat het zo goed ging toen je naar het strand ging.
Ik hoop ook heel snel te kunnen zeggen dat ik OOK geweest ben.
Nog meer mensen tips en leuke strand verhalen?

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:46

pfff wat hebben jullie allemaal een lef ik zou het niet durven met zo n jong paard.Petje af hoor

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:28

Als hij bokt of ervandoor gaat?
Zorgen dat je erop blijft zitten en lekker laten gaan. Als hij denkt dat hij moe wordt, even doorlaten gaan. De volgende keer luisterd hij weer

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:54

Cap op en gewoon gaan! Over dit soort dingen moet je helemaal niet teveel nadenken.

Ga met een rustig en ervaren paard als het kan, ik zou iig niet met een hele groep gaan.

Als ze een keer gaan bokken dan zorg je dat je je schouders terug hebt, je hakken laag houdt en dat je aan iedere kant een been houdt Keer stem erbij en dan stopt het vanzelf wel weer.

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:57

Ik zie niet zo wat er anders is aan het strand in vergelijking tot 'langs de weg'!
Op het strand kan het paard aan de kletter, maar ja! Dat kan 'langs de weg' ook. Dan kun je nog beter op het strand zoiets hebben. Heb je weinig kans dat het paard zich onder een auto loopt.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:59

Sowieso met een ander paard dat aan het strand gewend is, want dan ziet jouw paard dat het andere paard niet bang is en dat vertrouwt zij het ook wel op den duur. Mijn paard heb ik niet zelf ingereden, maar ik zat er wel op toen hij voor het eerst naar het strand ging. Hij wou eerst de zee niet in, nu na 2 jaar loopt hij er rustig tot zijn buik of dieper in. Alleen de waaiende schuimvlokken zijn zo af en toe nog eng, verder vindt hij het prachtig. Hij houdt echt van het strand, ik ken geen enkel paard dat er niet graag komt.

Dat geldt dus ook voor jou en je paardje : Eens moet de 1e keer zijn, als ze je vertrouwt scheelt dat ook al een hoop. Ga gewoon eens rustig samen met een ervaren paard op het strand rijden, eerst lekker stappen en alles een beetje laten onderzoeken, dan eens een rustig drafje proberen... En als je denkt dat ze het aankan probeer je een galopje. Ik zweer je : Als je paard er eenmaal aan gewend is, is ze er niet meer weg te slaan !!!!