Het beste bit voor m'n pony ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ginniej

Het beste bit voor m'n pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:34

Hallo,
de titel zegt het al wat is het beste bit voor m'n pony ?
een enkel gebroken ?
Of
een dubbel gebroken ?

m'n pony is vrij stug in zijn mond en is volgens mij alleen van voor gereden bij de vorrige eigenaar ...

alvast bedankt

ellepel

Re: Het beste bit voor m'n pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:36

een gewoon enkel gebroken bitje word nog steeds het meeste gebruikt..

je zegt al dat de rijstijl van de vorige eigenaar niet goed was, ik zou gewoon het bit nemen wat je dier nu ook heeft en daar mee door rijden, het dier is daar immers aan gewent?

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:38

das een enkel gebroken

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:39

Hoi, als ik jou was zou ik voor je paard een watertrens nemen, die zijn goed voor paarden die stug zijn in de mond. Als je een dubbelgebroken wilt, ligt dat aan je paard. Als je paard erg sterk of lastig is, kan je het beste een bit met een plat met middenstukje nemen. Is je paard erg gevoelig in de mond, dan kan je beter een rond middenstukje nemen. Een watertrens kan ook.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:41

Watertrensje, enkelgebroken en dan een Robart. De twee delen kunnen 360 graden draaien t.o.v. elkaar. Dit neemt de pony wat makkelijker aan, en de pony kan het bit minder snel vastpakken. Een watertrens is ook wat wiebeliger dan een bustrens, dus wat speelser voor de pony

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:55

dank jullie wel

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:59

Ik heb een haf en voor we ze kochten was ze juist 'opgeleerd' en ik rij haar nu met een dubbeldoorbroken watertrens met een plat tussenstukje en ik heb har onder controle. ze is heel hard in de mond en naar een gewone trens luisterde ze niet. de winkeleigenaresse raadde ons dit bit aan en het is goed!

Mortischa

Re: Het beste bit voor m'n pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:51

Begin idd. met een 'normaal' bitje,dan kan je altijd nog strenger gaan..
Dus een gewone gebroken trens is goed..en neem les..rij veel overgangen..
(stap naar draf,en weer terug naar stap,en halt...)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:55

voor sommige paarden kan een enkel gebroken bit een kwelling zijn. het is niet per definitie het zachtste bit. bij veel paarden is de onderkaak naar verhouding smaller dan de onderkaak, dan moet je echt geen enkel gebroken nemen. mijn paard heeft het liefst een ongebroken bit, enkel gebroken werkt door zijn smallere onderkaak in als een notenkraker, en omdat het (te) ver dubbel kan drukt het ook sneller tegen het gehemelte. een dubbel gebroken of ongebroken bit is in zo'n geval fijner, en geloof met het komt meer voor dan je denkt. je paard geeft zelf wel aan welk bit hij fijn vindt en welk bit niet. en dat is het belangrijkste, je paard moet het bit fijn vinden...