Hoe is het beste om te beginnen met rijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Hoe is het beste om te beginnen met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:53

Hoi,

Ik heb een vraagje..
Hoe kan je het beste beginnen te rijden...

Ik rijd een KWPN merrie van 3 jaar...

Ik rijd altijd buitenritten 's middags maar ik wil nu 's morgens in de bak (wei) gaan rijden.. Dan wil ik beginnen met in stappen dan een beetje losdraven, wat figuren, misschien galop en sprong, en dan weer uitstappen en draven...

Ik zou graag willen weten hoe jullie rijden en welke figuren. En misschien kan ik daar iets van op steken ...

Groetjes VL

Ineke2

Re: Hoe is het beste om te beginnen met rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:05

Vind je dat niet wat veel? Een 3 jarige 2x per dag gaan rijden..?

Ik stap altijd in zo'n 10 minuten, dan een paar minuten draven, flink doordraven. Overgangen maken zodat ze goed aan het been worden. Tussendoor een paar keer halthouden en weer weg stappen.

Wat voltes tussendoor, gebroken lijnen, recht oversteken.

Daarna een galopje op beide handen... en wat je daarbij verder doet is afhankelijk van hoever je training is met je 3 jarige.

Rijd in elk geval niet te lang met zo'n jong dier, braaf is braaf en dan moet je stoppen. 20 minuten tot een half uur is lang zat.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:06

ik ben het met ineke2 eens!
Twee keer rijden...

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:08

Misschien wil ze wel ipv 's middags nu 's ochtends rijden..

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:09

inderdaad ben ik het ook mee eens heb zelf net een 3 jarige ingereden inmiddels 4 reed hem omgeveer 4 a 5 x in de week enlongeerde hem ook vaak..

probeer tijdens het rijden niet teveel in de mond te zitten van het paard vooral niet met jonge paarden als ze aanleuning zoeken kun je daar wat meer mee bezigprobeer veel van hand te veranderen links om rechts om daar worden ze lekker soepel van

en 20 min is inderdaad meer dan zat met zo'n jong paard maar dat is mijn mening..

succes

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 15:22

Oke bedankt.. Ik wil dan gewoon een beetje in de bak gaan rijden voor mijn houding en ook voor V. En wil 's middags gewoon lekker stappen en misschien een klein drafje in de bossen gaan doen als ik daar tijd voor heb!!!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:31

In de bak rijden is goed voor je houding.
Ga alleen als je ' ochtends hebt gereden niet 's middags nog een keer rijden. Dat wordt echt teveel voor een 3 jarige.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:42

gaat mee met de reactie hier boven

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:44

En ik ook!

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:06

En ik ook!
Moet je smorgens dan niet naar school ofzo? Of werken?

Dirkje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 20:23

Luuz schreef:
En ik ook!
Moet je smorgens dan niet naar school ofzo? Of werken?

nee ik rijd alleen op zaterdag... en dan hoef ik niet naar school (ook niet te werken ben pas 13.. )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:47

Volgens mij vraagt de TS niet of ze teveel rijdt, maar wat ze kan doen als ze in de bak gaat rijden

Ik zou beginnen met 10 minuten stappen, eerst aan een lange teugel om alle spieren en gewrichten warm te krijgen, daarna kan je wat tempowisselingen rijden in stap om rustig te beginnen. Ondertussen kan je een heel klein beetje stelling vragen en figuren (grote voltes) rijden. Puur om de communicatie tussen jullie twee op scherp te zetten.

Als je jullie (jij ook) lekker los zijn kan je gaan draven. Nu ook tempowisselingen rijden. Hoeft geen perfecte uitgestrekte draf. En weer grote voltes rijden.
Allemaal lekker op je gemak.
Bij sommige paarden werkt het goed door al snel stukjes te galoperen. Er zijn paarden die daar lekker los van worden, maar er zijn ook paarden die dat niet fijn vinden. Dat moet je gewoon uitproberen.
Ik galopeer bijvoorbeeld al vrij in het begin, met een lange teugel en in verlichte zit, mijn paard vind dat fijn.

Als je merkt dat je paard helemaal los is kan je steeds wat meer vragen. Maar bij een 3 jarige zou ik eigelijk niet veel verder gaan dan wat ik hierboven heb geschreven.

En na het werk lekker uitdraven en uitstappen.