Hoe paard vrolijker maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoe paard vrolijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:05

Anouar is af en toe net een ouwe sukkel. Hij heeft nergens zin in, staat het liefst de hele dag op stal en weigert de wei in te gaan. Hij staat steeds binnen omdat alleen ik hem buiten krijg. Hij vertikt het gewoon.

Met rijden is hij ook sloom en hij wil nooit spelen met andere paarden.
Hij heeft van de zomer last van z'n rug gehad. Ik dacht dat hij daar zo sloom van was. Lichamelijk is hij nu weer helemaal in orde, maar hij wil nog steeds niks.

Ik probeer het werk zo afwisseld mogelijk te houden, af en toe dressuur, minstens één keer per week naar het bos, af en toe springen of gewoon lekker een lange wandeling.

Hij staat (als ze hem buiten krijgen) met een stel andere paarden in de wei. Op stal heeft hij ook contact met andere paarden.

Hoe kan ik hem nou een beetje opvrolijken? Ik kan echt niet meer bedenken wat er met hem aan de hand is. Hij is gezond, heeft een goede eetlust (zeer goed ) heeft interesse in wat er gebeurd, hij vind alles interessant.
Maar af en toe eens lekker gek doen of uit z'n dak gaan doet hij niet.

ellepel

Re: Hoe paard vrolijker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:08

erg he als ze ouder worden.....

gek dat hij niet lekker naar buiten wil, staat hij met een deken op?
als hij zonder staat is t misschien een koukleum? dan kijken of ie met deken er wel uit wil.
klinkt gek,maar bij sommige dieren werkt dat wel.

verder tja..misschien je voeding iets aanpassen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:16

Daar heb ik ook al aan gedacht. Hij stond zonder deken. Nu heb ik hem een paar keer met deken buiten gezet. Maar dan wil hij nog niet en hij staat als hij wel buiten is de hele dag bij het hek te zeuren.

Voeding vergeten erbij te zetten.
Hij krijgt nu 's ochtends 1 schep sportbrok, 's middags (eind van de middag) 0,5 schep mais, 1 schep stimix en wortels en 's avonds 1 schep sportbrok.
En voor de rest hooi

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:17

Oja, hij is 10.

Ook niet echt een bejaarde leeftijd dus. Maar hij lijkt eerder een oude vent van 70 die achter de geraniums zit.

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:42

erm, en speeltjes?
Mischien moet je hem gewoon zn stal uittrappen en met een paar jonkies het land op gooien, en hem daar een week laten staan, tis een paard hij moet niet zeuren
(mischien helpt het? )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 16:53

Speeltjes doet hij niks mee.

Als ik er 's ochtend kan zijn geef ik hem wel een schop onder z'n kont en moet hij naar buiten. Maar door de week ben ik 's ochtends naar school.

Hij wil ook niet spelen met andere paarden. Als een ander met hem wil spelen wordt hij gewoon boos. Hij draait zich om verkoopt die ander een trap (niet hard, maar meer dreigen) en gaat een stukje verderop staan.

Vroeger was hij heel anders. Juist heel speels, hij kon nooit stilstaan, met rijden was hij altijd druk.
Daarom vind ik het zo raar dat dat nu niet meer is. Ik zou hem zo graag weer lekker vrolijk willen zien.

Maar ik kan echt niks meer bedenken om hem op te vrolijken. 10 is nou ook niet echt een leeftijd waarop ze bejaard zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:39

bloedonderzoek laten doen misschien?
kan misschien toch iets zijn waardoor hij geen energie heeft.

aan je voeding kan het niet liggen, hij zou juist best veel energie moeten hebben met wat je voert denk ik...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:40

willem is als hij alleen is ook heel saai. dan staat hij bij het hek van de paddock met de boodschap van laat me eruit.

als 1 van zijn vriendjes er bij komt staat hij gewoon te spelen met een pion, of een boei en dan net zolang trekken totdat hij de winnaar is.
maar alleen raakt hij de speeltjes niet aan.
als hij al eens een keer een bokmaakt alstielos staat dan hadie dat echt ff nodig.

misschien istie gewoon voorzichtig geworden omdatie last had van zijn rug?? of misschien zit er nog wat anders dwars?? vaak als een paard ineens heel ander gedrag vertoond is er wat.. en zeker omdat je zegt datie nu niet meer uit zijn dak gaat.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:47

Ik kan me niet voorstellen dta je paard tekort heeft aan aandacht, dus daar zal het niet aan liggen. Laat hem toch eens door de DA nakijken, mss heeft hij wel iets waardoor hij zich zo suf voelt. Wordt hij ook altijd op tijd ontwormd e.d ?

roosw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:50

ja ik zou m ook door de DA laten nakijken want het klinkt niet zo best zo... Zou best iets medisch/lichamelijks zijn, miss bloedarmoede??

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:53

misschien is er iets met hem aan de hand..
mijn tante had bij haar 2 paardjes ook iemand bij laten komen, die met paarden praat.. helpt egt..
bij mijjn tantes oude pony, mistte hij de aandacht en mistte hij een oude paardje..(hij was ook mager, maar at gewoon)
en nu krijg hij volop aandacht, en staat hij bij een pony die op zijn oude vriendinnetje leek, en hij begin weer aan te komen..
misschien is dat een optie?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:29

Lichamelijk mankeert hij niks. Voor z'n rug is hij heel vaak bij de DA geweest en daar is hij voor heel veel dingen onderzocht. Als er nog iets lichamelijs zou mankeren had de DA het toen wel opgemerkt.

Het is ook niet ineens gekomen, maar geleidelijk.

Het grootste raadsel vind ik nog dat hij niet naar buiten wil. Hij heeft het niet koud, kan buiten lekker doen en laten wat hij wil, is met een stel vriendjes waar hij het goed mee kan vinden. Maar toch wil hij niet.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:46

Je zou een rode neus en een pruik op kunnen zetten...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:10

mijn pony had het als veulen, toen ik haar net had. oorzaak: wormen (echt heel erg), bloedarmoede (door luizen). ze was erg mager en wilde niks, behalve hangen. ik wist dat ze ziek was toen ik haar kocht hoor, daar niet van... het heeft uiteindelijk wel bijna een jaar geduurd voor ze echt beter was.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:25

Hmm, je paard mag op de wei, heeft speelmaatjes, krijgt genoeg te eten, doet afwisselend werk, is pas 10... en hij is lusteloos? Raar inderdaad.
Is er niet een paard op stal met wie hij het goed kan vinden, misschien kan dat paard hem opbeuren? Zou vrijheidsdressuur misschien een optie zijn om es te proberen of hij daar wel de lol van inziet?
En muziek? Mijn paard wordt hyper als ze muziek hoort, misschien zou je es als je op stal bent een radio op kunnen zetten?

Verder zou ik inderdaad overwegen om zijn bloed te onderzoeken? Het is namelijk raar -zeker gezien de omstandigheden die je beschrijft zou je toch verwachten dat je paard niks te klagen heeft- dat hij zo verandert is van een speels en druk paard in een lusteloos paard. Bovendien: baat het niet dan schaadt het niet.

Succes ermee!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:15

mijn ervaring is dat dierenartsen nog heel veel over het hoofd zien.

je zegt dat het probleem er geleidelijk aan in is geslopen.. dan kan het toch logisch zijn dat of zijn oude rugprobleem, of een ander pijntje door het misschien overbelasten van andere delen om zijn rug te ontzien de kop op aan het steken is??

of ben ik nou raar. dat is het vervelende van rugproblemen of andere blessures.. het slijt er geleidelijk in.. het komt niet van de 1 op de andere dag ineens...

een paard wat voor zijn blessure nog zo vrolijk was en na zijn blessure niet meer... daar zouden bij mij de alarmbellen bij gaan rinkelen... zoals jij de dingen beschrijft tenminste

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:31

Inderdaad , net als gekke_koei zegt , het lijkt me dat het komt van zijn blessure...
Hij heeft alles wat hij nodig heeft om gelukkig te zijn Toch maar eens een dierenarts naar laten kijken

kenolia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:41

Nou mijn paard heeft het ook.
Zo gigantisch lusteloos, sloom, geen mooie vacht en als ik haar lekker buiten doe slenterd ze alleen maar wat door de bak. Zet ik haar vriendinnetje erbij in dan veranderd ze niet eens(??)

Ik weet het ook niet meer.....misschien winterdipje??

Volgens de veearts is ze kerngezond en ze eet prima

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:41

Misschien eens een klassiek homeopaat erbij halen? Bij dit soort vaagheden zou ik zo iemand erbij halen, of eventueel een osteopaat. Er kan nog steeds ergens een blokkade zitten, DA's hebben daar meestal minder idee van.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:56

Jeetje wat vervelend zeg. Lijkt me dat je daar behoorlijk van baalt.

Voor de rest ben ik het eens met de meeste antwoorden. Laat em toch nog maar eens nakijken, en misschien muziek opzetten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:37

Ik ga eens met m'n ouders praten om hem te laten onderzoeken. Zij moeten dat dan betalen, dus dan moeten ze het er wel mee eens zijn.

Ik probeer nu als hij een keer een beetje vrolijk doet (al is het maar een klein beetje) een beetje gek mee te doen en te doen alsof hij helemaal geweldig is.
Soms helpt het en doet hij het nog een paar keer, maar meestal staat hij mij aan te kijken alsof ik niet spoor.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:01

misschien een raar idee hoor maar heb je wel eens aan alternatieve geneeswijze gedacht?

Bloesemtherapie ofzo... dat kan ook helpen voor paarden die idd een beetje down zijn en zo heb je nog 100 verschillende alternatieve genssewijzen, en een paard hoeft niet altijd ziek te zijn, kan ook gewoon niet helemaal lekker in zijn vel zitten, kunnen zij vaak ook mee helpen....

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:09

Een van mijn paarden heeft het ook gehad. Die heeft 7 maanden stil gestaan en daarvoro stond hij op 3 kilo brok. Toen hij stilstond 2 kilo, en toen we begonnen stond hij weer op 3 kilo. Maar nog kon hij het niet aan. We hebben toen zijn voerop 4 kilobasisbrok gezet. En zelf gaven we hem elke dag nog 1 kilo sportbrok bij. Bij Navajo hielp het.
Maar ik zou ook nog voor de zekerheid en je eigen geruststelling een bloedonderzoek laten doen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:55

Hoi,
ik zie dat je in hilversum/kortehoef woont. Ik heb een tip voor je.
Wij hebben af en toe ene frans op stal. Hij is osteopaat en handoplegger.
Klinkt wat zweverig, maar hij is goed! en dan bedoel ik echt goed.
Hij hoeft meestal maar 1 a 2x te komen en dan is het over. Hij kost 70,- per behandeling. Het is geen geldklopperij, want anders zal hij je maanden vasthouden dat hij moet terugkomen.
Hij voelt precies aan waar het paard wat dwars zit. Zo hadden we een paard op stal wat altijd zuur was en moeilijk te rijden. Wat blijkt, darmproblemen door het hoge zetmeelgehalte in de kuil. Behandeld en op hooi gezet. Probleem weg. Paard met rugproblemen, behandeld.. en je kan op de rug duwen, plukken en trekken, geen reactie.
Heb je interesse dan moet je me eff pben.. dan geef ik je het nummer.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:27

kijk eens bij te koop. alles voor paard. een titel met iets van Pavo. ik moest meteen aan jou paard denken!!!