Vraag over kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Vraag over kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:45

Hoi,

ik heb een paar vraagjes over de kneveltrends. Ik heb gelezen dat een kneveltrends bevordelijk is voor een rustige ligging in de mond. Maar is een kneveltrends een geschikt bit voor elk paard of alleen maar geschikt voor enkele gevallen? Soms zie ik wel eens een 'riempje' aan het bovenste uiteinde van die 'schaar' en dat zit dan vast aan het bakstuk. Waar dient dat riempje voor? Is dat voor een nog rustigere ligging o.i.d.?
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-12-05 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: spelfout in titel aangepast

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:46

Ja dat dient voor een nog rustigere ligging en de kneveltrens word vaak gebruikt bij springwedstrijden waarbij je het paard soms ''om moet trekken''

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:49

Een kneveltrens kan je bij elk paard gebruiken. Je hebt ze met verschillende mondstukken (enkelgebroken en dubbel gebroken) dus dat kan je per paard afstemmen. Maar de stangen hebben geen andere functie dan het bit op z'n plaats te houden

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:34

Je mag een kneveltrens toch niet bij dressuurwedstrijden gebruiken? Zo nee, waarom eigenlijk niet?

Edit: waar kun je trouwens die riempjes kopen die door de TS zijn uitgelegd?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:54

Volgens mij mag je er wel dressuur mee rijden hoor

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:58

Anouar15 schreef:
Volgens mij mag je er wel dressuur mee rijden hoor

In het KNHS reglement staat dat je met een trens met scharen (kneveltrens) mag rijden zolang de scharen niet vastgemaakt zijn aan de bakstukken.

Vandaar ook mijn vraag: waar dienen die riempjes voor?

En wat is het verschil eigenlijk tussen een keveltrens en een fulmertrens qua werking? De schaar van de fulmertrens zit niet vast aan de bitring.