Ontwormen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Macha876

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:17

Heey
Wij willen twee shetlanders kopen .
En onze vraag was hoe vaak moet je nou ontwormen en om de hoeveel weken.
En waar en hoe duur is jouw wormenspuit
Groetjes Justine En Michelle

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:30

Om de 6 tot 8 weken, dus zo'n 7 keer per jaar. Een wormenspuit kost ongeveer 12 tot 15 euro. Ik haal ze bij de Boerenbond.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:32

ok bedankt

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:39

Ik ontworm ook om de 6 weken.
Om het half jaar doe ik dat met Equimax, dat is een spuit van 22 euro, voor de rest ontworm ik met een spuit met een ander actief bestanddeel, deze zijn meestal rond de 8 euro.
Ik haal ze trouwens bij de ruitersportzaak

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:03

bedankt voor je reactie

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:36

Koop ook niet alleen maar die goedkope van 6 euro, die werken niet tegen alles. Minimaal 1x per jaar een hele dure gebruiken die tegen alles werkt.

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:44

Wat de verkoopster tegen mij heeft gezegt is dat je het beste iedere keer een ander merk neemt
anders worden die wormen denk ik er imuum voor

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:48

Als je een andere neemt moet je er wel op letten dat je andere bestandsmiddelen hebt. Sommige andere merken hebben dezelfde bestandsmiddelen en dan kunnen ze er evengoed nog immuun voor worden.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:02

ok bedankt voor de tips we wouden eigenlijk steeds dezelfde nemen maar dan kopen we andere

ArabStables

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:06

Iedere keer een andere wormenkuur is onzin, het gaat niet om de afwisseling maar om de werkzame stof die erin zin.
Wormen zijn voor de stof ivermectine niet immuun, dus zorg dat deze stof aanwezig is in iedere wormenkuur die je geeft.

Mijn ontwormingssysteem:

elke 6 tot 8 weken een wormenkuur met ivermectine (meestal een goedkope, noromectin of hippomec ofzo)
Ikzelf gebruik Equimectine, haal ik bij de dierenarts, kost 8 of 9 euro.

Daarnaast:

1x per jaar een wormenkuur met moxidectine

en 2 x per jaar Equimax (ivermectine en praziquantel) Deze spuiten geven in november en april (eind en begin van het weideseizoen) deze doden ook (voornamelijk) de horzellarven.

Als er meerdere paarden in dezelfde wei lopen, ontworm dan alle paarden tegelijkertijd. Anders besmetten ze elkaar alsnog met wormen.
Zorg dat de mest uit de wei van de paarden gehaald wordt zodat de kans op wormbesmetting minimaal is en laat af en toe een mestonderzoek door de dierenarts doen, zodat je zeker weet dat je paarden optimaal ontwormd zijn!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:24

Hier even wat info voor je:
Wilde paarden hebben nauwelijks problemen met wormen. Omdat wij in verhouding tot het wilde paard onze paarden op een klein stukje weiland houden, is de kans dat het paard wormen krijgt groter. Er komt mest terecht in de buurt waar je paard moet grazen, dus veel eieren en larven die een gastheer zoeken. De kans is dan groot dat er ernstige wormbesmettingen ontstaan als er niet preventief wordt opgetreden.
Het eerste wat je moet doen is zo veel mogelijk de mest uit de weide en stal verwijderen. Voor het voorkomen en behandelen zijn er vrij veel wormmiddelen beschikbaar. Hoe vaak je een kuur moet toedienen is afhankelijk van het middel dat je gebruikt. Het is daarom goed dat je samen met je dierenarts een schema opstelt en zoekt naar het juiste middel. Hij of zij kan namelijk kijken of er al een besmetting is of dat er enkel preventief moet toegediend worden.
Als je paard deze winter op stal staat, kan je het best een kuur beginnen voordat het weer de weide opgaat. Als er een nieuw paard of pony op stal komt, moet deze ook meteen ontwormt worden.

En hier nog wat meer:
Iedere zes tot acht weken moet je je pony ontwormen met een ontwormingspasta. Daarbij is het goed om te kijken wat er in zo'n ontwormingspasta zit. In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:26

elke 10-12 weken Verm-X, een kuur van 5 dagen, 15 euro per keer voor één paard of twee ponies (in jouw geval dus). Dus dat zou voor jou op iets van 75,- per jaar komen.
Meer info over werkingen enzo op www.natuurlijk-ruiterschap.nl -> producten -> Verm-X
succes!

en als je de ponies koopt heel veel plezier ermee!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:25

Ik ontworm elke 6 weken met invermectine, ik haal vaak een goedkope van een euro of 6 bij de welkoop/ 2 x per jaar haal ik zo'n dure duo spuit waar dan ivermectine en praziquantel in zit.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 17:25

ok bedankt voor de tips nog een vraagje
hoe krijgen ponys wormen ?

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 18:25

ik ontworm 1 keer in de 8 weken, iedere keer een ander middel, (dus met andere bestandsdelen!) Let er wel op dat je alle pony's tegleijk ontwormt, anders kun je het net zo goed niet doen.

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:41

LotjeJustine schreef:
ok bedankt voor de tips nog een vraagje
hoe krijgen ponys wormen ?

Als je een beetje alle verhalen leest kun je eruit opmaken hoe paarden wormen krijgen.
Er is al geschreven over dat paarden tegenwoordig op kleine stukken grond lopen waardoor ze sneller besmet raken (ze grazen tegenwoordig bijna waar ze ook mesten, dus is de circulatie rond).
Zorg er dan ook voor dat je de mest uit de paddock en wei haalt om je paard zo wormvrij mogelijk te houden. En alle paarden tegelijkertijd ontwormen (anders besmet de één de ander).

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:46

Ik heb trouwens gehoord dat binnenkort alleen nog maar ontwormingsmiddelen via de DA kan krijgen. dan wordt het waarschijnlijk ook mega duur. Iemand hier ook al iets over gehoord?

Oowjah, dat van immuun worden tegen wormenkuren. het zijn iedere keer toch andere wormen (dan bedoel ik niet ander soort wormen, maar andere personen zeg maar ), dus hoe kunnen ze dan imuun ervoor worden?

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:16

nee daar heb ik nog niks over gehoord maar op de stal waar ik nu sta is het zit dat er al bij