Functie van scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Functie van scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 13:58

hoi, ik rij nu al bijna 11 jaar paard en ben er nog niet achter waarom mensen met een paard/pony die onder deken staat, hun beestjes scheren. Kan iemand dit please uitleggen?

_Marleen_

Re: Functie van scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:04

Vooral mensen die veel trainen met hun paard scheren hun paard, zodat ze niet zo erg zweten. Kun je ook in het scheertopic vragen...

xxx

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:07

En omdat ze niet zo erg zweten, moet je ze ook niet superlang droogstappen of nat op stal zetten en worden ze dus ook niet zo snel ziek.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:09

en is het dan niet zo dat ze juist ziek kunnen worden van scheren?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:17

Ondanks dat ik al redelijk vroeg mn paarden een deken op doe (begin september) krijgen ze toch wintervacht. De dikte hiervan is vaak wel per paard verschillend. Ik las dit jaar dat de temperatuur niet direct van invloed is op het groeien van de wintervacht, maar dat licht ( dus de daglengte) hier een sterke rol in speelt.

Eerder had ik een paard die tot 1/2 december een supermooi dun velletje had en ieder jaar rond die tijd een soort haarexplosie kreeg en dus (voor mijn begrip) een dikke vacht.

Met een ongeschoren paard onder een deken, is het voordeel dat de vacht mooi schoon en plat blijft.
Zelf scheer ik de laatste jaren mn paarden omdat ze vaak door het werk zweten en in de wintervacht lang nat blijven. Hierdoor kunnen ze weer verkoudheden oplopen.

Door ze te scheren kunnen ze tijdens het werk beter hun warmte kwijt en vind ik ze ook fijner in het rijden.
Dit laatste geldt ook voor die kleine wandelende "haarbollen" die je soms ook wel eens ziet in de winter op wedstrijden enzo.

k hoop dat je vraag hiermee voldoende is uitgelegd.

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:21

Rambogirl schreef:
en is het dan niet zo dat ze juist ziek kunnen worden van scheren?

Nee, ze worden niet eerder ziek. Moet gewoon zorgen dat ze het lekker warm blijven hebben onder hun deken (bij echte koude eventueel 2 dekens erop). En zorgen dat als het echt slecht/nat weer is, dat je ze dan niet op de wei zet

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 14:22

ik heb nu een deken van 550 grams, heb ik dan nog 2 dekens nodig???

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:27

Dat ligt eraan of je hem ook buitenzet. Je voelt het best aan je paard of hij het warm genoeg heeft met enkel dat deken. Hij moet lekker warm aanvoelen eronder. Is dit niet, dan kun je er best nog een staldeken of wollen deken onderleggen

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:44

Ik verbaas mij af en toe echt hoor.
550 gram en daar nog een deken onder leggen?
Nu heb ik toch echt een oud paard wat volgens de theorien wat meer dekens/warmte nodig heeft omdat ze zich zelf moeilijke warm kunnen houden. Maar 550 gram is toch echt wel meer dan genoeg hoor.
We wonen in Nederland. Niet in Syberie.

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:05