Kris25 schreef:Inslapen denk ik... Ik ben zelf bezig met studie diergeneeskunde en heb vorg jaar een eigen paard laten inslapen. Ze worden eerst onder een helezware narcose gebracht en als ze onder zeil gaan, dan krijgen ze een spuit in hun hart, Die stopt dan gewoon. Zonder stress of pijn. En die verhalen van je zag hem terug vechten is een beetje penny, want dat doen ze echt niet, dat zijn stuipen van de spieren...
uhm toch wel wat paarden meegemaakt die NIET wilde gaan liggen en bleven opstaan,uiteindelijk kwam er 1 met haar hoofd onder een grote trekker terecht en sloeg zo haar hele hoofd kapot!!!
en een gezien die maar bleef vechten tegen het liggen en tegen de spuiten..nee was geen pretje!!
was vooral een hoop stress voor niets.
ik blijf erbij er zijn voor en nadelen bij beide keuzes....
voordeel bij de slacht is dat het paard meteen dood is,en daar dus "opgeruimd" wordt.
nadeel is je eigen gedachte erbij en het feit dat er geen afscheid nemen mogelijk is als het dier dood is..
en er zijn heel veel slagers die op afspraak slachten,dus je brengt je paard zo vroeg mogelijk,deze komt in een schone hal en wordt direct gedood.
voor het idee dat paarden het ruiken omdat ze snuiven en blazen,als ik vreemde paarden voor het eerst bij mij de stallen zie binnen gaan,doe deze net zo hard om zich heenkijken en snuiven...
voordeel inslapen,je bent erbij,kan het paard aaien tijdens hetinslapen en je hebt langer tijd om afscheid te nemen..
nadeel,het vallen is vaak een rot gezicht,en je zit daarna met en dood paard,die uit een wei of stal gesleept moet worden,en daarna door een destructiebedrijf wordt afgevoerd.
verder moet je vooral het voor jezelf goed afsluiten,de een doet dat met inslapen de ander met de slacht,uiteindelijk gaat er en geliefd dier dood,en bij het verwerken moet het eindigen van het leven van het dier, voor de persoon zo goed mogelijk zijn geweest...