Scherper bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 09:09

Ik rijd met een dubbelgebroken bit. Ben ook niet van plan om er een scherper bit in te hangen o.i.d. . Maar is er een soort rijtje van zacht naar scherp zeg maar. Bedoel zoiets: dubbelgebroken - enkelgebroken - dubbelgebroken met plat tussen stuk -
Zoiets?

Of vraag ik nu iets heeel raars.

Ik snap ook dat het natuurlijk eraan ligt hoe je een bit gebruikt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:31

Denk vooral dat je nooit moet vergeten dat een bit zo scherp is als de ruiterhand!!
Als je netjes en zacht met de handen bent dan werkt een bit ook vriendelijk in en kun je met het scherpste draadje rijden bij wijze van dpreken.
Vaak is het hoe dunner hoe scherper en hoe meer gebroken hoe vriendelijker,

Waratje

Re: Scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:27

Zachtste trens is de ongebroken, dan dubbel gebroken. Maar binnen die soorten heb je ook nog verschillen door bijvoorbeeld de dikte van het bit en het materiaal.
Maar uiteindelijk gaat het er niet om dat je een zacht of een scherp bit gebruikt, maar wat voor een bepaalde combinatie paard/ruiter/arbeid goed werkt.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:31

Bij gelijke druk op de teugels werkt een bit met een hefboom sterker in, hoe langer de hefboom, hoe scherper.

Bij bitten zonder hefboom zit het verschil 'm vooral in op welke plaatsen in de mond het bit inwerkt. Wat dan "scherp" is verschilt per paard.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:32

ElCamino schreef:
en hoe meer gebroken hoe vriendelijker,

Een gebroken pelham is anders een van de onvriendelijkste bitten die ik ken... Dus dat gaat lang niet altijd op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:58

is het niet zo dat dat bit alleen een verlengstuk is tussen je handen en de paardenmond???

dus hoe scherper het bit, hoe zachter jij met je handen moet zijn...
waarom moet er een scherper bit in??

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:01

Margreet schreef:
ElCamino schreef:
en hoe meer gebroken hoe vriendelijker,

Een gebroken pelham is anders een van de onvriendelijkste bitten die ik ken... Dus dat gaat lang niet altijd op.

sorry, heb geen verstand van dat soort bitten, spreek alleen uit eigen ervaringen,
bedoelde eigenlijk meer de gewone trensen daar is dubbel gebroken of drie-dubbel vriendelijker dan een enkel.
Sowieso werkt een pelham geloof ik heftiger in maar ook dfat ligt aan de ruiterhand

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:09

Margreet schreef:
Bij gelijke druk op de teugels werkt een bit met een hefboom sterker in, hoe langer de hefboom, hoe scherper.

Bij bitten zonder hefboom zit het verschil 'm vooral in op welke plaatsen in de mond het bit inwerkt. Wat dan "scherp" is verschilt per paard.

Helemaal mee eens.

Het kan ook nog zo zijn dat een in theorie 'zacht' bit niet goed bij je paard past en dat een in theorie 'iets minder zacht' bit bij jouw paard een gunstiger effect geeft en zachter inwerkt.
Dat kan allerlei oorzaken hebben, oa. de anatomie van de mond van het paard.
Even simpel gezegd: een kunstgebit kan de ene mens nog zo fijn passen, bij iemand anders zit het wellicht voor geen meter
Het is een kromme vergelijking maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:34

Waratje schreef:
Zachtste trens is de ongebroken, dan dubbel gebroken.

Vinden jullie een stang (ongebroken bit) zachter dan een enkel- of dubbelgebroken bit? Is het ook zo dat een stang rustiger in de mond ligt dan een enkel- of dubbelgebroken bit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:38

Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang. Bij een stang heb je hefboomwerking, bij een ongebroken trens niet.

Ongebroken trens ligt uiteraard heel rustig in de mond en dat wordt door veel paarden zeer gewaardeerd. Als je druk neemt is die over de lengte van het bit verdeeld, dus ook een rustiger effect.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:46

Citaat:
dus hoe scherper het bit, hoe zachter jij met je handen moet zijn...

Ik zou eerder zeggen 'kunt' of 'hoeft te' in plaats van 'moet'. Want dat je zacht met je handen moet zijn (ongeacht het bit dat je gebruikt) spreekt voor mij vanzelf.

Ik heb afgelopen winter mijn paard een keer met het pessoabit gereden dat mijn zusje bij hem gebruikte in de cross. Het mondstuk is hetzelfde, alleen zitten er kleine ringen boven en onder die een hefboomwerking veroorzaken. Mijn ervaring was dat ik met veel minder druk op de teugels veel meer effect kreeg dan met mijn eigen bit (enkelgebroken watertrens). Ik hoefde dus minder te doen om meer te bereiken.

Voor mij een beetje te veel op een 'gewone' trainingsrit, ik heb er daarna dan ook niet meer mee gereden. In de cross kan ik me er iets bij voorstellen.

Overigens is een pessoabit niet zozeer een 'scherper' bit als het om de inwerking in de mond gaat. Het mondstuk is hetzelfde als bij een enkelgebroken watertrens. Het 'ingrijpender' effect komt voort uit de hefboomwerking.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:23