tweeling vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

expresso

tweeling vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 23:33

samen met een vriendin rijden we af en toe op 2 tinkers die op het moment drachtig zijn, alleen de ene is veel dikker dan de ander (zijn allebij zelfde moment gedekt) zo kwamen we op de vraag misschien zitten er 2 veulens in..maar gelijk daarachter kwam de vraag kan dat trouwens wel?? ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord jullie misschien??

Freggel

Re: tweeling vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:39

Het kan wel, maar komt niet vaak voor.

En als er al 2 geboren worden overleven ze het niet altijd allebei.

Maar dat de ene merrie dikker is dan de andere wil echt niet zeggen dat er een tweeling inzit. De een krijgt nu eenmaal meer buik dan de ander.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:19

heey een tweeling kan wel hoor mijn paardje a.f.gemini is er een van een tweeling. zijn zusje is helaas dood...ze was niet helemaal volgroeid...

dus t kan wel

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:43

Het kan wel, maar bij de een kan het veulen groter zijn als bij de ander!! Tweeling kan wel!!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:49

Het paard van vrienden van ons heeft ook een tweeling gekregen ..
Ze leven allebei en zijn kerngezond ..
Mijn paard had een hele dikke buik en er kwam 1 veulentje uit,
een ander paard op stal had bijna helemaal geen buik en er kwam ook een veulentje uit ..
Dus denk niet dat je aan de omvang van de buik kunt zien hoeveel veulens erin zitten

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:51

De omvang van de buik moet niet perse aangeven hoeveel erin zitten, net als de ene vrouw een dikker buikje krijgt dan de ander kan dat bij paarden ook zo zijn.

Maar tweelingdrachten bestaan, al zijn ze wel heel erg zeldzaam. Alleen zitten er veel hogere risico's aan dan een normale dracht. Bij tweelingdracht gebeurd het vlugger dat een of beide veulens sterven, en soms zelfs de merrie zelf. Een merrie die twee kerngezonde veulens baart en grootbrengt komt niet veel voor.

Als je van zoiets zeker wil zijn moet de DA even kijken, die kan zien hoeveel veulens er in een buik zitten

plutolover

Re: tweeling vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:13

het hoeft niet

bij ons op de manege waren 2 merrie's zwanger.De ene was super dik en de andere was slanker. Maar omdat we niet wisten waneer ze gedekt waren. dachten we allemaal dat de dikke merrie eerst ging bevallen

wat bleek de dunnere zwangere merrie beviel eerst en ruim een maand later beviel de dikkere merrie.

Kortom het zegt niks

maar zal wel leuk zijn als het een tweeling is

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:41

Tuurlijk kan dat, een paard met een tweeling Maar het komt niet zo heel veel voor. Het paard van een kennis van mij is ooit drachtig geweest van een tweeling. De DA leek het verstandig er 1tje weg te halen. Helaas is nummer 2 bij de geboorte overleden. Zo heb je der 2, en dan opeens geen een meer

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:02

Ik denk dat je dat niet aan de buik hoeft te zien, zal denk ik wel kunnen. Mijn paard was ook veel dikker toen ze drachtig was dan een andere merrie die bij haar stond, zij heeft ook geen 2ling gekregen. Ik had het wel tegen mn moeder gezegt dat ze veel dikker was en zij zij dat dat bij mensen ook is de een krijgt meer vocht in de baarmoeder ofzo (ik weet niet meer hoe ze dat noemde) ...
Een paard van iemand anders was dat zelfde jaar ook drachtig en zij was ook niet overdreven dik (geloof ik) En dat paard kreeg ook een tweeling. Die tweeling heeft het trouwens niet gehaalt...

expresso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:04

he leuk dat er zoveel reacties op zijn gekomen! hwas niet dat we dachten dat er een tweeling in zat hoor maar zeiden het meer met een geintje..maarja wie weet wat het ons zal brengen! in april is de bevalling als ik t goed heb...mocht t een tweeling worden laat ik het weten!