Ja, vele dieren worden gepijnigt en zelfs gedood in rodeos. Dieren verwaarloosing (investigators) gaan naar ieder jaar naar de rodeo. Er zijn er maar weinig die dit vak vervullen en daarom is er alleen een klein percent van de verwaarloosing en doden van dieren gedocumenteert. het belangrijkste is dat zoals je ziet aan de records that je zo zal zien, rodeos proberen vaak hun schuld te verbergen.
De verwaarloosingen dat soms kleine dingen zijn tot levensgevaarlijk kan niet altijd gezien worden, zeer zeker als het publiek er een eindje vandaan zit. De verwaarloosingen zijn verschillend in ieder rodeo. Deze include, verstuikingen, gebrokken botten, Spierverekingen, zadelblaren, sporen en buikriem wonden. Meestal, als het dier niet doodvalt in de arena, het publiek weet niet wat er met de beesten gebeurt.
In de laatste jaren, video-camera's zijn verboden voor het gebruik in rodeo events. Het is dus duidelijk dat ze de verwaarloosingen en het gedood van deze dieren willen verbergen voor de buitenwereld.
In de record die je zo zal zien zul je zien dat meeste verwaarloosingen dezelfde zijn. Het is dus duidelijk dat rodeos uit veel verwaarloosingen van dieren bestaat.
Het zal een lang record worden, maar ik denk dat het soms wel goed is om te weten wat er eigenlijk wel echt gebeurt in rodeos. Wil natuurlijk niet zeggen dat het zo is met iedereen, maar het gebeurt wel!
September 1976 Western Championship Finals Rodeo in Folsom, California
Een paard heeft een hartstilstand en overlijd. Een ander paard breekt zijn nek nadat het tegen een hek gelopen heeft.
Herfst 1982 San Francisco Grand National Rodeo
Een kalf heeft een gebroken been en bloed hevig. Hij word doodgemaakt. Een paard breekt zijn been en word afgemaakt.
1983 California Rodeo in Salinas. Twee paarden dood. Eentje krijgt een hartstilstand, valt neer en overlijd in de arena. Het ander paard had zijn been gebroken en was afgemaakt.
Herfst 1984 San Fransisco Grand National Rodeo.
Een kalf heeft zich behoorlijk bezeert. Hij is verborgen voor de politie.
1985 California Rodeo in Salinas
Een paard overlijd nadat hij met zijn hoofd op een metalen (post) was gekomen.
November 1985 San Fransisco Grand National Rodeo
Een paard dat was aan het bokken kreeg een gebroken nek en was afgemaakt. Een ander paard heeft een gezwollen knie, een ander paard heeft een grote diepe wond aan het hoofd, een ander paard heeft bezeringen aan het gezicht en eentje heeft een diepe wond aan de enkel.
Juni 1986 Police Officers Association Rodeo, California
Een paard heeft een gebroken been en word afgemaakt. De veearts was niet aanwezig.
In vele raporten stond er dat er electric schokken gebruikt werd om de beesten te doen werken.
Juni 1988 Rodeo at Watsonville, California
Een paard breekt zijn rug, en hij werd 75 feet meegesleept van de arena. Daar lag het te sufferen for nog 1-1/2 uur eer de veearts erbij kwam en hem afmaakte.
Juli 1988 Bill Pickett Invitational Black Rodeo
Gedurende de "Wilde paarden race" rent een paard tegen een muur aan, bezeert zijn benen en bloed uit de neus en mond. Het paard werd nog steeds opgezaddelt en bereden.
Zo is er nog meer van die zieke dingen maar ik probeer nu al te schrijven met een brok in mijn keel. Ik hou best wel van rodeos, maar ik zou er nog meer van houden als ik zeker wist dat deze mensen hun paarden en andere dieren niet verwaarloosden.
Sorry dat ik zo'n lang onderwerp koos maar ik moest dit toch eventje kwijt.

Hij is nl nogal preuts aaangelegd.