In het weiland rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

In het weiland rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:40

Hooi,

Ik heb al 4 jaar verzorgpony's bij dezelfde eigenaar, 3 verschillende pony's. En 2 daarvan die hoefden niet echt vaak gereden worden, trainde ik ook niet meer enz. maar die zijn overleden helaas.. En nu staat daar zins mei een haflinger.. die echt pit heeft en min. 3 keer per week gereden MOET worden, anders wordt ze gewoont e druk. Nu heb ik wel voordeel dat ze dag en nacht op de wei staat.. maar ze hebben geen bak, en in de buurt is ook niet echt een plek waar ik kan rijden.. Heb alwel gevraagd enz. maar niemand vindt het goed.. En bij sommige ga ik dus echt niet rijden (persoonlijke reden) En tja dan blijft er alleen het grasland nog bij de eigenaar over.. En ik weet zelf ook wel dat als het geregend heeft je niet kan rijden, en als het sneeuwt ook niet.. maar nu wil ik dus liever wel 3 keer per week minstens rijden.. (ind e zomer geen probleem, maar winter wel) en tja kan dat wel met weiland? En als het geregend heeft (gewoon normale bui) kan je dan wel rijden..? Heel veel zeggen van niet, maar ik zie haar vaak genoeg als het de hele dag enorm geregend heeft.. ze gewoon racet en bokt en alles.. (met ruiter is een paard altijd wel minder in balans, maar toch)

Sorry voor het lange verhaal.. maar wil even jullie mening weten.. en hoe jullie het in mijn geval zouden doen en/of jullie ook in het weiland moeten rijden?

Groetjes

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:02

je kan best in een weiland rijden als ze ijzers heeft en je er kalkoenen in draait. Maar dan moet ze ijzers hebben met van die gaatjes en moet je kalkoenen kopen.
En dat is best wel veel werk om ieder keer erin te draaien.
Heb je die niet, is het best wel gevaarlijk.
Misschien kan je haar dan een dagje rust geven en de dagen er na die droog zijn, haar eerst longeren voor het rijden, zodat ze haar energie er weer afwerkt eerst.

Marloes_R

Re: In het weiland rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:05

Met het weer van nu zul je de wei kapot rijden. Dan zit je volgend jaar ermee dat er op die plek geen gras meer groeit. Bij mij kunnen ze nu niet de hele dag de wei op omdat ze nogal eens samen gaan rennen en zo het gras kapot maken. Ik weet niet hoe de eigenaar het vindt als je ijn wei kapot rijdt.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 22:07

Ze heeft geen ijzers, en tja het weiland blijft altijd behoorlijk lang nat En dat is iri! In de winter is het weiland de hele winter zowat nat.. En dan is longeren wel gevaarlijk denk ik zo (op zo'n klein rondje) waarom heb ik niet gewoon een bak
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie..

Ik moet van de eigenaar in die wei rijden.. Dus ik denk niet dat ie het erg vind.. hij heeft me gewoon verboden om op een ander stuk te rijden zodat ze daar kan staan volgend jaar..

11a11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:08

ik rij alleen in de zomer in de wei (omdat wij maar een kleine bak hebben)
maar in de winter ga ik gewoon in de bak vind de wei veelste gevaarlijk (word glad en modderig etc)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:13

Gewoon rijden in de wei kan idd best maar je moet er in je rijden wel rekening mee houden. Niet te kort de bocht door etc. Zonder ijzers wil prima, met ijzers wel even proppen draaien. Voorzichtig wendingen rijden n je pony goed begrenzen met je buitenbeen.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:21

ben het helemaal met Anne_GTI eens. Rijden in een weiland kan best, maar er gewoon rekening mee houden en zorgen dat je het rijtechnisch opvangt. Ik heb drie jaar lang in alleen een weiland gereden, ook als het nat was en dan leer je gewoon hoe je dat moet rijden. Niet te kort door de bocht, je paard niet al te hard laten gaan. Als ze gaat bokken, laat dr gewoon, het paard weet vast wel wat ze wel en niet kan doen of dat nu met of zonder ruiter is en natuurlijk kan ze een keer uitglijden of struikelen maar dat kan in de bak ook.

En denk dat je er zeker wat van kan leren, heb ik ook enorm gedaan. De bak gaf bij mij toch een beetje meer zekerheid en controle en toen ik het zonder moest doen leerde ik weer een stukje beter rijden.

En wat betreft het land: als de eigenaar het goed vindt gewoon doen. Denk dat hij wel weet hoe hij dat met zn land moet aanpakken

11a11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:34

als je niks anders hebt dan moet je wel
maar wel uitkijken dat ze niet uitglijd hoor

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:36

Ik en mijn pony rijden gewoon in t weiland hoor. Ze heeft gewoon natuurlijk beslag .Enne, lekkere langer buitenritten doe ook veel goeds voor je paardje!. Je kunt ook met de eigenaar overleggen om een deel van t land af te zetten en daar tijdelijk iets van houtsnippers oid in te leggen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:40

Inderdaad uitkijken dat je het land niet kapot maakt want dan is het volgend jaar één grote zooi.
Is er geen mogelijkheid om buiten in een berm/over de weg te rijden? Zijn er geen ruiterpaden of evt een veldje in de buurt?