Springzadel of Veelzijdigheidszadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Springzadel of Veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:39

Naast mijn dressuurtrainingen wil ik voor de afwisseling wat meer gaan springen met mijn paard. Aangezien hij het ontzettend leuk vind en het tussen zijn oortjes ook leuker blijft. Maar 1 probleem, ik ben geen springruiter, ik vind het zelfs behoorlijk eng. Nu ben ik aan het rondkijken naar een zadeltje voor erbij, ik heb een duur dressuurzadel, dus het zadel voor erbij moet niet heel duur zijn. Maar wat is nou het verstandigste om te kopen voor mij. Een VZH zadel of een springzadel?
Ik heb vandaag op een supersupersupergaaf zadel gezeten, echt helemaal mijn type!, maar dat was een springzadel (een kastanjebruine Euroriding Jade met blauw biesje). Is het voor een beginnende springruiter fijner om op een spring of Vzh zadel te zitten?

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:25

Ik denk dat je fijner zult zitten op een springzadel... Deze geven toch meer steun? Of heb ik het nu helemaal fout?

Paradiso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:25

ik zit met hetzelfde probleem... helaas zijn tweedehands springzadels (naar wat ik tegenwoordig vind op bv internet en winkels) altijd net duurder en moeilijker te krijgen dan een vzh zadel. een vzh zadel richting spring, is wat ik nu ga zoeken. scheelt iets in kosten en zal qua zit en stevigheid niet zo heel veel schelen met een echt springzadel...

Nouvel

Re: Springzadel of Veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:00

Toen ik zelf ging springen met Fie, voor erbij naast het dressuurwerk, heb ik al snel een springzadel gekocht.
Omdat dat gewoon veel prettiger zit!

Ik heb mijn springzadel trouwens te koop, omdat mijn paard verkocht is en ik niet echt springambities heb!

Dus mocht je interesse hebben...

#Ymke#

Re: Springzadel of Veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:49

ik heb vandaag op een kentaur gezeten en daar kieperde ik heel erg in, dat was een Vzh zadel. Daarna mocht ik een euroriding jade proberen en die zat echt 10 keer fijner , ik had veel minder het idee wat ik kiepte, terwijl ik toch echt een dressuurmiep ben.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:59

een springzadel zit echt het lekkerst!!
ook voor een beginnende springruiter... haha
succes..!!

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:49

ik zou kiezen voor het springzadel..
dan is de houding die je automatisch aanneemt beter om te gaan springen...
TIP: neem geen platte springzadel, maar gewoon één met half diepe zit.. dan zit je iets steviger.
succes!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:29

Een springzadel!!! Een vzh zadel is het met springen net niet, en met dressuur niet. In vzh zadel kan ik niet echt zitten.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:34

Heeej Pascha

Ik had een dressuurzadel en een veelzijdigheidszadel. Tja, en omdat ik toch dressuur reed met mijn dressuurzadel (verrassend..) en ik graag een ander zadel voor mijn oudere vzh wilde ben ik ook naar een springzadel gaan kijken. Heb een Stubben Edel-nogiets en dat zit fijnnnn! Net of ik een echte springruiter ben! (hihi, talent ho maar, maar de spullen voor elkaar joh!).

Springzadels hebben vaak een minder hoge lepel (vlakke zit) waardoor je die minder snel raakt bij het landen. (vooral bij mij nodig want ik spring toch al gauw ter hoogte van een B-parcours )