werking van de Thiedemann?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arvensis

werking van de Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:55

Hallo Medebokkers

Ik heb een vraagje over het gebruik van de Thiedemann...
Bij ons op stal rijd er nu een jongentje mee op een paard die ontzetend met het hoofd werkt en dat eigenlijk omdat de jongen te druk is met zijn handen, en het paard te veel omhoog loopt met het hoofd,
nu wouden ze dus een martingaal erom doen, maar hebben ze er een thiedemann aangedaan, maar wat is nu precies de werking van de thiedemann en is het verstandig om deze te gebruiken?

Hierbij ben ik nog vergeten te zeggen dat het om een merrie gaat die een veulen heeft die sinds zondag word afgespeend.

Groetjes Frisianhorsy
Laatst bijgewerkt door Arvensis op 07-12-05 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:57

een thiedeman is een combi tussen eenn martigaal en een slof, een paard kan dus zijn hoofd nooit omhoog doen om er tussen uit te knijpen.
Voor dit jongentje en het paard lijkt met het een redelijke oplossing

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:00

Dezelfde werking als een slof, maar dan kan de ruiter hem niet strakker of losser pakken en hangt ie dus gelijk los zodra het paard zijn hals buigt, afhankelijk van de lengte van de thiedemann.

Of het verstandig is weet ik niet, ik ken de combinatie niet maar ik weet wel dat langdurig gebruik van de thiedemann gecombineerd met iemand die niet weet wanneer het dier nageeflijk is en te weinig been geeft een gigantische onderhals kan geven, waarna de thiedemann helemaal onmisbaar is geworden.

Maar als het niet te kort is bevestigd en het jongetje les heeft en serieus is en het als tijdelijk ziet zie ik geen probleem.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:48

hmm...ik vond een thiedeman altijd wel gebruiks vriendelijk ogen. Heb er zelf nooit mee gereden hoor, weet alleen dat het paard zijn hoofd niet geheel om hoog kan slaan, maar dat kan met een martingaal toch ook niet? In vergelijking met een slof heeft een paard, naar mijn mening, meer te zeggen nog bij een thiedeman dan bij een slof....

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:56

op verzoek van mijn instructrice heb ik sinds kort ook een thiedeman.
wel zeer los om. moet ik er bij zetten.
als hij normaal loopt, zowel afgebogen als normaal kijkend voelt hij hem niet.
maar wanneer hij zijn hoofd omhoog wil gooien en overdreven wil gaan kijken, kan dat niet.

Volgens mijn instructrice is een thiedeman (bij normaal gebruik natuurlijk) een vriendelijk hulpmiddel.
Wat een slof ook kan zijn, maar helaas wordt deze vaak gebruikt om het paard naar beneden te trekken

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:00

Volgens mij is een Tiedemann inderdaad relatief vriendelijk (mits de lengte goed is, maar dat geldt altijd.)
Al zou ik in dit geval, nu de merrie extra gestresst is, liever niet teveel doen en alleen een martingaaltje eraan hebben gedaan.

Het voordeel van de martingaal is daarbij, dat hij de mond van de pony beschermt als het ruitertje zijn handen te hoog houdt.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:43

ik rij ook met een tiedemann, waarom. Het is een vriendelijk ding. Als het paard goed loopt, dan is de druk van de teugel. Gaat het met zijn hoofd lopen klieren, dan trekt het teminste niet jou uit het zadel, het paard voelt het zelf en gaat daardoor de juiste houding zoeken. Zonder dat jij in zijn bekkie hoeft te plukken. Dus loopt het paard goed, dan is de druk weg. Bovendien het je maar 1 stel teugels in je handen en loop je niet klooien met die extra teugel (slof). Teminste dit is voor mij de juiste oplossing, trok altijd aan de verkeerde teugel!