Wedstrijden en Crossen door de bossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Wedstrijden en Crossen door de bossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:52

Hoi allemaal,
ik heb een vraagje.
Met welke pony soort kun je door de bossen krossen en ook wedstrijden rijden?

Want Tini (kennis en weet veel van paarden) zegt dat je
ALTIJD narigheid komt van het krossen door het bos.

Ik weet het zelf eigenlijk niet zo goed.
Wat is jullie menig?

groetjes sophieke

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:59

met alle paarden kan dat.
Een cross kan zonder problemen worden verreden zolang de ruiter maar goed weet waar die mee bezig is en dus niet in het wilde weg gaan springen

mexxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:00

hoe bedoel je?
moet dat een ras zijn??
de newforest!
denk dat het van het karakter afhangt,.
waarom zou er narigheid van komen??
ik begrijp het wel,..
maar alleen altijd super serieus rijden,, is ook niet echt een feest voor zo'n pony.
je moet gewoon een beetje een team worden denk ik,.. dan kun je en crossen en dressuren als je dat bedoelt

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:04

uhm tja snap het probleem niet zo, iedere pony moet toch in pricipe en buiten kunnen rijden en een wedstrijdje kunnen lopen
altijd maar in een bak rondjes lopen is toch ook niet leuk voor zo'n dier...

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:11

kijk wat ik bedoel is
Met welk ras kan je echt bijv. in rengalop door het bos (is een voor beeldje hoor)
en ook spring en dressuur wedstrijden mee rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:14

Het bos in kan je met alle paarden ... dressuur ook (ligt er wel aan welk niveau je wil bereiken) en springen .. tja .. dan zou ik meer voor de sportpony-types gaan .. dus een new forest, welsh, connemara, ... (en geen fjord of haflinger ofzo.. alhoewel er daar ook tussen zijn die leuke sprongetjes kunnen maken )

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:21

NRPS is ook zeer geschikt (spreekt uit ervaring )

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:21

Mijn pony's lopen prima een dresuur proefje, een spring parcoursje, crossen door het bos, lopen aangespannen dresuur, aangespannen vaardigheid en aangespannen en onder het zadel buitenritten.

Welk ras het is? De shetlander!

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:23

Ik spring M en ik rij ook nog regelmatig buiten met mn paard, tis trouwens een oldenburger met veel volbloed erin. Volgens mij vinden de meeste paarden buitenrijden alleen maar leuk.Of bedoel je dat niet met 'crossen door de bossen' ?

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:24

Je moet een beetje de all-way paarden hebben dan Arabier, Connemara, New Forest, NRPS... Iets in die richting

Tine_

Re: Wedstrijden en Crossen door de bossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:39

Ik heb een New forest pony en daar start ik M1 mee en heb bijna de punten voor het M2 en mag met springen ook bijna naar het M. En ik Ga zeker 1 x in de maand naar het bos en geen stap-/draf ritje..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:41

Wat vind jij crossen door de bossen. Ga je echt racen en let je er toch nog wel een beetje op dat hij stelling aanneemt in de bocht en niet als een kameel loopt Of wil je veel buitenrijden met gewoon een rengalopje tussendoor, maar let je voorderest wel op zijn houding etc.
In het eerste geval wordt je paard er inderdaad niet echt beter op als je ook dressuur wilt starten. In het 2e geval is het juist super goed voor je paard!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:59

ik denk niet dat hier een bepaald ras aan verbonden is. Ik rijd dressuur en spring wedstrijden, en in de zomer daarnaast ook endurancewedstrijden. Dat gaat ook niet altijd even rustig (en de trianingen ook niet ) maar we zijn afgelopen zondag ook eerste geworden bij het springen

Het is gewoon een kwestie van inzicht, je moet niet 6 keer per week boscrossen als je een Z proef in wil, maar ook niet dagelijks tussen de hekjes oefenen. Als ik met Jel 2 dagen achter elkaar hetzelfde doe maakt hij het me erg moeilijk hoor Voor hem is juist de afwisseling van springen, dressuur en endurance (en lange lijnen-werk, loswerken, wandelen, fietsen, spelen, pessoa-en etc.. ) die het leuk maken en ja, hij is gewoon erg veelzijdig. En het ras? Een echte vuilnisbak! Ik ken zijn ouders wel, pa=Z-dressuur en ma=Z-springen, maar hij is zelf een manegeponygefokte-russische-nrps-half-arabier, uniek in zijn soort

Zoek gewoon een leuke rijtypische pony die mooi gebouwd is en waarvan je de achtergrond weet, van iemand die betrouwbaar overkomt. Jel was ook 3 toen ik hem kocht, ik kon erop zitten meer niet. Hij had gewoon iets, de klik was er direct. Boscrossen staat hoog op zijn lijstje, maar hij springt met gemak een parcoursje rond en doet het tussen de hekjes ook helemaal niet slecht
Laatst bijgewerkt door chaai op 07-12-05 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

andrea16

Re: Wedstrijden en Crossen door de bossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:01

Bedoel je een SGW of gewoon als recreatie crossen door het bos, als buitenrit?
Als je een SGW bedoelt kan je het beste even kijken op het SGW subforum, hier staat ook een FAQ met heel veel informatie over het samengesteld rijden.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:04

nee ik bedoel recreatie crossen maar als je er ook SGW mee kan rijden is die ook goed