Hoe zit dat, moet een paard zelfde maand ingeént worden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Hoe zit dat, moet een paard zelfde maand ingeént worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 14:07

Mijn pony moest in November zijn inénting gehad hebben, maar we doen het vrijdag.

Nu dachten we zo, dat dat niet mocht. Verkeerd gedacht?

Deetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:13

Ik had mijn pony ee nweek later dan het jaar daar voor, maarf toen had de da er neer gezet 28 okt ipv die week erna want anders zou er gedonder komen op wedstrijden, dus vlolgens mij moet het wel voor of in de maand november maar weet niet 100% zeker

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:21

Dat hadden wij ook, er stond op : Voor 8 Juli , weer enten..
En wij deden het eind Augustus. Toen heeft de dierenarts er een beetje qua datum mee gesjoemeld, want anders moet je zo je hele basis enting weer over nieuw doen als de I&R controleren..

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:45

als je wedstrijden rijd en je ent maar 1x in het jaar dan kan je problemen krijgen.(dan moet je weer je basisenting gaan doen)
Anders even de veearts lief aankijken, die kunnen best het een en ander sjoemelen!!

Scum

Re: Hoe zit dat, moet een paard zelfde maand ingeént worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:51

In principe moet je het paard altijd enten voordat je die datum weer bereikt hebt en zeker niet erna.
Fijn dat de DA jullie wil helpen, maar ik vraag me af hoe verstandig het is.

Wij enten onze paarden altijd 2x per jaar en ook allemaal tegen rhino. Nu staat er eentje op stal een beetje te snotteren. De DA zegt dat we geluk gehad hebben dat we ze goed geent hebben, want het heerst erg op dit moment.

Het spaart je nu mss een keertje de kosten van die basisenting uit, maar als je paard echt ziek wordt kost het veel meer. Bovendien kun je ook nog eens andere paarden besmetten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:54

te laat is te laat en dat betekent normaal gesproken de basis-ening overnieuw doen. Kost je dus een keer extra enten.
Als je arts je matst prima maar je houdt jezelf voor de gek ermee.
Gewoon een zaak van goed opletten, ik vind eigenlijk dat je je daar niet meer in mag vergissen.

Over een paar jaar moet je zwelfs elke 6 mnd enten. Op FEI wedstrijden is het al zo geloof ik....

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:57

Bijons zeiden ze dat het volgend jaar al het geval is..