stalondeugden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

stalondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 11:18

hallo,

Mijn paard schopt steeds tegen zijn stal deur aan als het eten wordt gebracht. Wat kan ik hier aan doen?
Hij staat sinds een half jaar op een manege, maar voor die tijd deed hij het ook al.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:23

Hmmm heel moeilijk. Ik denk niet dat je het zomaar af kunt leren. Hij schopt zeker zodra hij de voerkar hoort? Je kunt een rubber mat tegen de deur aan maken en zorgen dat je paard als eerste zijn voer krijgt.

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:25

bij ons op stal hadden ze een paard dat enorm hard schopte bij het voeren. Wij hebben ooit een paard gekend dat daardoor zijn been helemaal kapot geschopt heeft en dus hebben ze het volgende gedaan. Gewoon elektriciteit op de deur gestoken zodat wanneer hij schopte hij een snok kreeg. Hij heeft het nooit meer gedaan... Beetje hard maar het werkt. Als je niet wil dat hij zijn been kapotschopt tenminste. Als je hem als eerste zijn voer geeft, geef je toch wat hij wil? En dan zal hij het blijven doen.

Valena

Re: stalondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:42

Tsja, stroomdraad klinkt wreed, maar ik wil best geloven dat het werkt! Rubber matten zijn er alleen maar om het paard te beschermen en te voorkomen dat hij zichzelf verwond. Ze helpen niet het probleem op te lossen.
Het betreffende paard als eerste voeren voorkomt wel het trappen in de stal, maar ja, zoals al gezegd, hij krijgt dan wel z`n zin.... Maar als je geen andere mogelijkheden hebt, is het een goed begin om erger worden te voorkomen.

Succes!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:45

rubbermatten met een balk ongeveer 10 cm van de stalwand afhangen, zo bezeerd het paard zich niet en maakt hij geen herrie
van stroom raken ze vaak erg gestresst.
en met die rubbermat is alles opgelost, en ook geen stress.
waarschijnlijk wel wat teleurstelling van het paard, want nu kan ie geen herrie meer maken

werkwijze :
net onder de tralies een houten balk bevestigen van 10 cm dik.
daaraan vast maken een dikke, logge rubberen mat, die tot aan de grond rijkt.
doordat de mat 10 cm van de wand afhangt, word het trappen afgeremd, de mat veert mee. dus geen zere benen en geen herrie

nance1

Re: stalondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 22:20

Ik begrijp niet zo goed hoe je die rubbermat bevestigt met die houten balk, omdat de schuifdeur toch open moet.
Hem als eerste eten geven lukt helaas niet op een manege met 130 paarden. De paarden worden allemaal een beetje onrustig als ze de voerkar horen. De één hinnikt, de ander draait rond in z'n stal en de ander schopt met zijn voet. Hij doet het niet de hele tijd, maar wel zo erg dat hij zelfs een keer zijn deur er uitgetrapt heeft.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:31

bij een schuifdeur, moet je de balk aan de wand bevestigen met een scharnier, die je dus dichtmaakt wanneer je de stal dichtmaakt,waardoor hij niet kan slaan