merrie te heet voor zichzelf wat te doen ?????? help

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

merrie te heet voor zichzelf wat te doen ?????? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 10:09

zo dit word een heel verhaal dus ik hoop dat je ff de tijd neemt om dit te lezen en mij enigzins adviezen zou kunnen geven .

Ik heb mijn merrie nu 8 jaar en het is een schat van een beest en zou haar nooit willen missen .
ze is een bismarck X doruto
en is nu 13 jaar
en heb haar gekocht toen ze 5 was en toen kon ze nog helemaal niets .
Maar ze doet dr zelf steeds vanalles aan .
Ze staat lekker hoog in het bloed en is een ras echte pismerrie .

Ik hen haar toen gekocht en kwam er al snel achter dat ze voernijd had. en dat was niet zomaar voernijd maar echt extreem .
doordat ze alles vaak zonder goed kauwen naar binnenwerkte met razend tempo had ze elke maand wel een paar keer koliek .
op de stal waar ik stond werd toen de tijd maar 2 x gevoerd en dat werkte dus niet bij haar .
En vaker voeren was geen optie want dat moest ik dan zelf komen doen .
Ik werkte toen fulltime dus dat was geen optie .
Dus ben ik van stal verandert . Daar werd 5 keer per dag gevroerd in kleine beetjes dus dat was beter voor haar voernijd .
Op de eerste stal ben ik ook begonnen met haar inrijden .
Daar bleek al snel dat ze bang was van mannen en dat ze enorm kopschuw was .
Ze had daar een stal met uitkijk luik maar ook dat was geen succes zodra er iemand langs haar stal liep gooide ze dr hoofd omhoog en stoote dr kop telkens weer en natuurlijk lag haar hoofd dan telkens open .
Ze is ook enorm dominant en kan haast onmogelijk met andere paarden naar buiten want ze mept ze kompleet af .
We hebben heel vaak geprobeerd er een dominant paard bij te zetten die haar ff op zou voeden maar helaas zonder succes .
Dus dan maar alleen de wei op .
Nou dat is dus ook geen succes want dan word ze zo druk dat ze blijft rennen en desnoods dwars door de draad rent .
Dit heeft ze dus een keer gedaan en haar borst en benen lagen toen helemaal open .( en dit was niet van het prikkeldraad maar gewoon stroom draad ) .
Ook trapt ze graag naar de buurvrouw of buurman in stal daar vind ze meestal ook weinig rust maar altijd met het linker achterbeen dus heeft ook regelmatig wondjes of net wat dan ook .
Totdat ze keer in een bak stond en in de wei ernaast stond een paard en daar haalde ze naar uit .
Toen spoot het bloed je om de oren en kon voor de 2000ste keer de dierenarts komen . het moest weer gehecht worden maar was helaas door de dierenarts niet goed schoongemaakt en er was een splinter in het been blijven zitten en een hoop vuil .
Deze wond werd steeds viezer en uiteindelijk heb ik naar de kliniek met haar gemoeten en heb ik ze laten opereren omdat er veel dood weefsel zat en lichte botwoekering . en ook de splinter zat er natuurlijk in .
De splinter hebben ze er helaas niet uit kunnen halen die is naar meerdere pogingen om door de huid heen te komen in de botwoekering gaan zitten .
Nou operatie geslaagd .
Zit ik met de arts in de praatkamer en mijn paard word naar de uitslaap stal gebracht .
Horen we ineens heel hard gestommel en gebrul .
dus was ineens paniek .
NOU had ze dr ogen opengedaan en vond dat ze gelijk op moest staan maar dat lukte niet . ze was net 1 seconde uit de narcose dus ze viel gelijk .
Nou zat die slang nog in haar keel van de beademing en was met haar hoofd dubbel geklapt en haar hoofd lag onder haar lichaam .
dus die meiden kwamen hulp halen om haar overeind te tillen .
dus er met 5 man op af maar toen stond ze al weer .
met een flink dik ook en bloed uit haar mond .
de dierenarts zei mij toen al dat niet veel paarden dit deden .
Maar aangezien ik mijn merrie kende had ik al niet anders verwacht .
ze moet meestal ook het dubbele aan cedatie krijgen om dr een beetje suf te krijgen en dan nog is ze helder en wakker maar laat ze het enigzins toe met veel pijn en moeite .
Nu heeft ze dus haar keel beschadigt .
en gaat steeds meer kuchen op haar keel .
Haar longen zijn schoon is al naar gekeken .
Ze doet het echt vanuit de keel .
Dus echt aan het werk gaan met haar gaat nu niet altijd .
maar ze word behoorlijk sagarijnig als ze niet gereden word en dat is voor niemand leuk geloof me .

Nu heb ik zelf nooit problemen met haar ik kan er bijna alles mee doen .
behalve aan de oren komen dat staat ze niet altijd toe .

we hebben een hele goede band samen . en wil haar absoluut niet kwijt . ( al denkt mijn bankrekening er soms wel anders over hihihi )

Het heeft best lang geduurd voordat ze me vertrouwde en het is nu sinds 2 jaar dat ze het accepteerd dat er iemand anders op dr rug zit .
en dit klinkt mischien penny .
Maar het is echt waar ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap 9 verschillende bijruiters gehad die alle negen niet meer terrug zijn gekomen .

ze heeft nu 21 littekens en niet van 1 cm ofzo ( ik denk dat ze ze spaart )

Dit is een beetje in het kort in grote lijnen wat ze zichzelf aan heeft gedaan .

ik sta nu sinds half jaar op een andere stal en hier is ze de helft rustiger geworden en er werd ook voor het eerst gezegt dat ik een scheetje van een paard had .
Terwijl de stallen daarvoor iedereen zei dat het en k*tpaard hysterisch beest en weet ik veel wat was .

nu is mijn vraag of mensen dit een beetje herkennen bij hun eigen paard en wat jullie allemaal doen en hoe jullie omgaan met dit karakter .

alvast bedankt voor het lezen .

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:33

Oef, nee... Dit herken ik niet (gelukkig niet!)

Maar wel typisch dat ze op de nieuwe stal rustiger is, enig idee hoe dat kan?

Hope2012

Re: merrie te heet voor zichzelf wat te doen ?????? help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:35

we hebben al jaren veel geprobeerd .
en nu heeft ze gewoon een stalling waar ze dr buurman of vrouw niet in ziet de wanden zijn dicht .
dus ze heeft nu meer privacy .
ook word er nu door de mensen van stal anders met haar omgegaan .
ze is niet meer het secreet van stal en iedereen respecteerd haar dat het een paardje is met gebruiksaanwijzing . en we rijden nu vaker buiten daar hebben we voorheen niet altijd de mogelijkheid tot gehad .
en ze gaat nu ook steeds beter met andere mensen om gelukkig .
maar op het moment is ze weer een beetje saggie doordat ik nu niet alles meer met haar kan doen .

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:26

Ik zou een stal zoeken waar ze de hele dag naar buiten kan, en als dat geen optie is, zou ik proberen of ze 2 keer per dag eruit kan, bv sochtends longeren en ;s avonds rijden. (mag ze al weer beweging, anders natuurlijk daarna)

Voor de rest eens kijken naar haar voersamenstelling misschien wat minder eiwit voeren? En iets van een grote zoutsteen in haar voerbak doen zodat ze niet zo snel kan eten, maar eromheen kan eten.

Tja veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:44

Oefff,ik dacht dat ik een moeilijk paard had.Maar met die van jou vergeleken ,is de mijne een doetje.

Het enige wat ik je kan zeggen is dat ik er 6 jaar aan gewerkt heb om mijn paard zo braaf te krijgen als ze nu is.ik heb heel veel grondwerk gedaan.
ik zou alleen een manier vinden als ik jou was dat je paard wel buiten kan.ik denk juist dat altijd op stal staan, zorgt voor een over dosis energie en als je ze dan in de wei laat gaat ze idd hysterish lopen rennen.
Ik zou ook kijken over ze zeker een basis voeding krijgt dus een gewone onderhouds brok of musli en veel hooi of kuil.
Ook kan je proberen te werken met homeopatische druppels of bachbloesems.Zelf heb ik al nervolet van VSM gebruikt of phytocalm dat werkte ook goed.

Mijn paard is ook de baas op de wei maar op een rustige manier ze hoeft maar te kijken en alles wijkt, schoppen of zo doet ze niet.Ook houd ze niet van andere mensen ik kan ook niet zomaar iedere instructeur in de piste hebben.Eigenlijk is er maar één instructeur waar ze goed op reageert.

Als ze op stal staat is ze alleen rustig als ik in haar zicht ben of als er niemand op stal is.Dus ze gaat altijd als laatste naar binnen.Als ik bij een ander paard iets moet doen bv zijn halster af of een deken goed ,gaat ze staan roepen.Wel schattig, maar ze zet de heleboel op stelten.Maar met wat regelwerk is het toch een braaf paard geworden ze kan nu zelfs door iemand anders binnen gezet worden.Hoewel ze zet zich zelf binnen er moet alleen iemand de deuren en hek open doen
.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:26

Een goede stal kan heel veel uitmaken. Voor zo'n paard moet je een niet te grote pensionstal hebben, liefst een box in een hoek zodat ze meer privacy heeft, rustig volk op stal, dus geen (drukke) kinderen. Veel naar buiten in een stabiele groep. Rust, reinheid, regelmaat.....

Verder zou je eens contact op kunnen nemen met mensen die je kunnen helpen met bijvoorbeeld Bachremedies en/of homeopathie. Het klinkt alsof je een nogal onzeker paard hebt, dat kun je vaak een heel stuk ondersteunen met Bach en homeopathie.

Op mijn vorige stal stond een arabische merrie met vergelijkbare problemen, daar bleek ook wisselen van box naar eentje in de hoek zonder direct te grenzen aan de buren perfect te helpen voor haar onrust op stal (voer-/aandachtnijd). Verder natuurlijk rustig blijven, niet teveel aandacht aan de domme stunts geven en dingen die ze goed doet worden duidelijk en enthousiast beloond. Enne, bij deze merrie bleek ook kuilgras (goede droge voordroogkuil) niet geschikt te zijn als voer, ze werd er hyper van. Droog hooi scheelde bij haar ook heel veel in het gedrag. Het paard lijkt nu bijna een normaal paard

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 20:37

bedankt voor de reacties .

ze is nu een stuk rustiger op deze stal waar ik nu sta en heft dr eigen sinds die tijd niets meer aangedaan gelukkig .
alleen dat kuchen op dr keel doet ze nu maaar dat is januari 2005 gekomen door de operatie .
de stal is in principe eigenlijk iets drukker als waar we voorheen hebben gestaan .
maar op een of andere manier is zij rustiger geworden .
ze ziet zowiezo geen buurpaarden nu en staat idd in een hoekje nu .
en echt onzeker komt ze mij niet over ze is juist heel vaak te zeker van zichzelf en wil gewoon de baas zijn over de andere paarden op de wei .
Ze loopt als ze met een paar buiten staat juist als een dominante hengst om het groepje heen om ze bij elkaar te houden .
Dat gaat gewoon goed zolang de andere paarden naar haar luisteren .
want gaan ze uit dat groepje dan pakt ze ze .

@ silvana dat van die instructuur ken ik ook heel goed pff soms echt onmogelijk .
en tog verder kan ik met rijden en omgang alles met haar .
en deze eigenaren van de niewe stal ook wel maar de stalhulp niet altijd .
het word langzaam beter .
maar vraag me af hoeveel dierenartskosten me dit nog gaat kosten

ze is voor mijn kinderen ook echt super lief en voor mij ook gelukkig maar .
want soms vragen mensen zich af hoe ik het volhoud met zon paard .
maar ach het is zon scheet en kan dr gewoon niet missen .

ik kan eens gaan kijken of het werkt met homeopatische middeltjes .
niet geschoten is altijd mis . toch

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:13

ik ken wel een paadrje met ook bismarck in de afstamming en dat was ook een paard met gebruiksaanwijzing..

ik denk dat je zelf heel goed bezig bent!
je verteld dat ze een rasechte pismerrie is, behandel je haar daar ook voor?

is wel hele typische gedrageigenschappen die jij verteld die bij een pismerrie horen( vooral dat domineren vind ik)

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:18

mijn paard was ook gigantisch dominant .. ten eerste moet je kijken of :
*jij zelf op je gemak bent
*je paard zich goed voelt
*de leefomgeving goed is en naar het natuurlijk leven streven
en een ding wat mij heeft geholpen : bachbloesem remedies ... vinne helpt goed tegen dominantie ..

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:23

@ ellepel .

ja en dan geeft opa ( doruto ) ook nog lekker veel mee
weet je wat het is ik ben zo gewend geraakt aan haar gedrag .
maar word nu gewoon beetje hopeloos van dat kuchen van dr en zij zelf ook .
ze houd dr eigen ook nooit aan de dierenarts regels van zoals het in het boek staat en wij geleerd hebben zo moet zij dat ook hebben .
maar 9 van de 10 x is dat niet het geval .
dus word een diagnose stellen gewoon haast onmogelijk .

en ben zo van de week is alles nagegaan wat ze gehad heeft en welke dingen ze dr eigen daarvan heeft aangedaan . dat was dus 99,9 % van alle gevallen het geval .

en dan wil ik toch ook graag ervaringen van andere mensen hebben hoe ze hier mee omgaan .
want mischien doe ik het wel gewoon verkeerd .

Al heb ik in mijn opzicht alle mogelijkheden wel gehad .
maar je weet nooit wat andere nog voor ideeen hebben .
en daar sta ik wel voor open .

Hope2012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:27

shadowflower schreef:
mijn paard was ook gigantisch dominant .. ten eerste moet je kijken of :
*jij zelf op je gemak bent
*je paard zich goed voelt
*de leefomgeving goed is en naar het natuurlijk leven streven
en een ding wat mij heeft geholpen : bachbloesem remedies ... vinne helpt goed tegen dominantie ..

ik voel mezelf heel goed op mijn gemak .
en karina op deze stal ook .

ze gaat natuurlijk zoveel mogelijk naar buiten ook met slecht weer .
maar gaat niet lang want blijft gewoon net zolang klooien en rennen buiten tot ze op is .
het liefste staat ze eigenlijk binnen dat wel .

en verder lichaamelijke gebreken of pijntjes heeft ze niet .
dierenarts heeft dr laatst weer binnenste buiten gekeerd dus dat is het ook niet .
het is gewoon een paardje met verleden en een gedeelte ervan weet ik inmiddels maar een ander gedeelte blijft gissen natuurlijk .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:35

er is wel eens een topic geweest van iemand die een paard had wat zichzelf verwondde, ze heeft ook met het verhaal in het BIT gestaan.
misschien kan zij je iets vertellen of helpen?

ik herken wel iets van je verhaal, ik heb vroeger een merrie gehad die autistisch was ( niet lachen, dat was echt zo!)

ook midden uit een narcose ontwaakt,nadat ze een drie dubbele dosis domesedan gehad had( normaal kun je dan een olifant platleggen volgens mij..)
veeartsen de hoek in geschopt en ik moest haar a la minute van de kliniek afhalen want ze was gevaarlijk zeiden ze...

nou ja.... de merrie leeft helaas al niet meer ( dat was ook echt een pech paardje, had altijd wel wat..) maar die was ook dominant in de wei, zette je haar bij veulens dan was ze helemaal in de hemel en t liefste paard wat je zag!

over die voernijd: mijn pony nu heeft het ook, meestal is de mens de enige die zich eraan ergert en het paard niet.

zolang hij als eerste gevoerd word, en niemand om hem heen heeft gaat dat eigenlijk best goed.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:49

@ ellepel wat je nu verteld klopt aardig met mijn merrie .
de dierenarts moet altijd oppassen bij haar .

en dat met die veulens klopt helemaal .
dan kan ze lekker moederen . ze pakt ook het liefste de veulens bij dr eigen moeder weg .

ja en wat pech paardje betrefd dat is het zeker

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 00:41

Ik herken er een beetje in, alhoewel er gelukkig ook mensen waren die mijn paard gewoon lief vonden en ze is en was ook niet zo extreem als die van jou....moet er niet aan denken zeg....

Maar toen ik haar net had kreeg ik ook vaak te horen dat het een hysterische zenuwelijer was, toen ik na een tijd van stal verhuisde kreeg ik te horen dat het aan mij lag, dat ik het overbracht op haar.
Raar genoeg kan ik net zoals jij met haar lezen en schrijven dus heb dat maar naast me neergelegd.

Maar als ze wat mankeert doet ze het idd zelf, door blijven rennen tot je uitglijdt of gewoon je achterbenen verdraaien door te blijven rennen en keren op die achterbenen.
Boxrust vanwege die achterbenen was een ramp, ze rende gewoon voltes in haar box, door lijnen gaat ze heen, of ze springt over hekken en lijnen heen waardoor ze ook al eens wondjes oploopt want tsja...soms is een hek gewoon te hoog.

Ik kan rijden, instructrice kan rijden en eigenlijk kan verder iedereen er op stappen, zolang ze maar niets vragen want dan moet je je gewoon eerst even bewijzen, gelukkig geen ernstig gekke dingen maar de luister knop ontbreekt dan gewoon, of ze gaat lopen sukkelen, of rennen of recht op het hek af, wat dan ook, gewoon haar zin doordrijven en duidelijk laten merken dat ze het niet ziet zitten.

Maar op de stal waar ik nu sta staat ze gewoon bekend als een lief paardje met pit en karakter, en dat is ze dus eigenlijk ook gewoon, ze heeft nu een buitenbox wat voor haar een flinke verbetering betekende.

Suzanne_18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:20

Is het misschien een idee om haar een keer te laten lezen door iemand die met dieren kan `praten´ . Kan een hoop verheldering geven (mits je daar in gelooft of er voor open wil staan). Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad om het gedrag/karakter van mijn paard te kunnen begrijpen.

Groetjes,

Suzanne

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:59

Hoi.. ik herken veel van jou paard in mijn merrie.. die van mij is ook een bloedpaardje..Ik kan ook alles met haar doen(behalve aan oren ziten), maar andere mensen absoluut niet..die mogen niet eens voor haar stal staan..ook met eten doet zo zo boos,ze bijt niet maar dreigt de hele tijd..Tis een heel onzeker paardje en bang voor mannen en zwepen.. ze heeft altijd problemen bij vreemde mensen,,zoals de hoefsmid en dierenarts..dan is ze echt moeilijk. Met rijden is ze ook heel druk, maar nu geef ik haar granenmix in plaats van biks en dat helpt echt bij die van mij.. Dan krijgt ze minder energie binnen..misschien kun je dat ook proberen? groetjes kelly

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 23:31

@ suzanne 18 : daar zat ik inderdaad ook al aan te denken om dat een keer te laten doen .
ik ben gewend aan het gedrag maar het is natuurlijk niet normaal als een paard zo doet .
ik denk dat ik het toch eens ga proberen .

@ sily : die buitenbox heb ik bij ons ook al geprobeerd . maar helaas breekt ze die kompleet af .
en bij ons op stal word ze nu ook gelukkig gezien als super paardje met een gebruiksaanwijzing .

@ kelly :
qua voer heb ik al veel dingen geprobeerd .
ze staat nu op 1 kilo basisbrok per dag een schep zemelen en verder voldoende hooi .
en moet zeggen dat dat eigenlijk wel goed gaat .

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 00:05

Ik heb zelf niet echt de ervaring met zo'n paard maar zie wel eens wat om me heen Er staat nu een paard naast mijn pony stond eerst in de andere stal een dichte box maar het deurtje van de buurman zat naast haar voerbak en ze had ook ontzettend voernijdze schrokte haar eten altijd naar binnen nu staat ze in een dichte box maar de hele voorkant is open de voerkant zit aan de kant van mijn pony en die kan daar niet bij en is ook in rang een plaats onder haar en ze is veel rustiger gaan eten en veel relaxter geworden slaat bijna nooit meer tegen de box deur aan.ze heeft ook wel op een andere stal gestaan en daar brak ze de hele box af en toen is ze maar weer terug gekomen naar deze stal.Wat ik dus probeer te zeggen is dat het heel erg veel uit kan maken in wat voor box je paard staat en wat voor buurman je paard heeft en hoe je met ze omgaat.

Verder kan je misschien eens proberen om in de wei juist niet een dominant paard erbij te zetten maar juist 1 die onder haar staat dan heb je veel meer kans dat ze die met rust laat en zelf ook veel rustiger is.

Verder denk ik zo te lezen dat het paard het echt ontzettend met jou heeft getroffen als baas.Geniet maar lekker nog van haar.