Koliekoperatie, zouden jullie dat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Koliekoperatie, zouden jullie dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:51

Na een dramatisch verhaal over een koliek die fout afliep, ga ik toch weer nadenken, want ook mijn paard kan koliek krijgen.

Liever denk ik er nu over na wat ik in zo'n geval zou doen en wacht ik niet tot zo'n emotioneel moment.

Maar hoe ligt dat gemiddeld? Hoeveel paarden overleven een koliekoperatie? Hoe liggen de kansen?
Mijn vorige DA zei eens; als een paard een keer flink koliek heeft gehad, gaat ie er uiteindelijk aan dood.

Wat kost zoiets?
Kan je je ook alleen maar voor operaties verzekeren?

Wat zouden jullie doen? Wel of niet opereren? (en niet sentimenteel reageren in de trant van "Je hebt toch alles voor je paard over", want het moet ook op te brengen zijn)

Jol1

Re: Koliekoperatie, zouden jullie dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:56

Volgens mij kan een paard goed herstellen van een koliekoperatie. (Heb ik al een aantal malen meegemaakt.) Je kunt je paard ook alleen verzekeren voor operaties bij levensbedreigende situaties. (dat is dus o.a. koliek)
Je kan natuurlijk ook elk jaar een bedrag sparen voor evt. operaties. Dat is een gokje maar als je paard niets gaat mankeren, dan heb je wel je verzekeringspremies bespaard.

Tessa40

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:57

Zorgen dat je veel goed ruwvoer geeft en weinig krachtvoer voorkomt al veel problemen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:58

Ik weet het niet.. ik riep altijd eerst dat ik mn paardje dan in zou laten slapen, omdat zo'n operatie door risicovol is.. Kans op buikvliesontsteking enz..Maar heb dus ook wel is meegemaakt dat een paard goed hersteld is, na zo'n operatie..

En voor de verzekering, kan je het beste even bellen met de verzekering denk ik..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:00

Jazeker! Mijn pony is helemaal verzekerd, voor vanalles en nogwat en mijn paard is beperkt, maar daar zitten wel koliekoperaties bij in

Waarschijnlijk niet de opname enzo, maar de operatie zelf is dan verzekerd. En die verzekering (die beperkte) is echt niet duur

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:02

Kijk eens in mijn profiel. Mijn paard is in 2004 geopereerd aan koliek, ze was toen 4 maanden drachtig. Ze had een draaiing in de dikke darm.Operatie is super gelukt (kans op slagen was 1 op 4) en het veulen is nu 1,5 jaar oud. Alles gaat tot nu toe prima. Dus ik ben heel erg blij dat ik haar heb laten opereren!! Ze is in Hochmoor (dld) geopereerd. Gelukkig heb ik ook een goede verzekering, want de kosten waren behoorlijk. In totaal, operatie en 3 weken kliniek, waren we 3500 euro kwijt. Maar ja, anders was ik 2 paarden kwijt....

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:06

Ik denk dat jullie nog zouden opkijken van de slaagpercentages van koliekoperaties. Als je tijdig naar de kliniek kan rijden, dan is er een heel grote kans dat de operatie goed verloopt.
Mijn merrie (nu 17 jaar) heeft in haar leven slechts één keer koliek gehad en toen was het ook direct serieus. Ze is geopereerd in Merelbeke, met succes, is daarna nog hoefbevangen geraakt wat een complicatie is die zeer vaak voorkomt omdat er in de darmen bepaalde gistingsprocessen plaatsvinden bij koliek die hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Ook daarvan is ze perfect hersteld.
Die operatie is nu acht jaar geleden gebeurd. De merrie heeft daarna nooit nog koliek gehad, heeft ondertussen nog een veulen gehad, loopt gezwind haar dressuurproeven enzovoort.
Ze heeft er totaal niks aan over gehouden al durf ik soms suggereren dat haar hangbuik nog een restant ervan is
De operatie is inderdaad duur omdat de producten om te verdoven zo duur zijn.
Enkele jaren geleden hebben wij een pony naar Merelbeke gebracht, ook koliek. Het was een proefpony van de kliniek zelf die bij een vriendin stond. Ook die pony is met succes geopereerd.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:01

Volgens mij ligt het ook aan de plaats waar ze het hebben en aan de hoeveelheid darm ofzo dat weg zou moeten...

Ze overleven het iig niet altijd, maar als je het niet probeert weet je zeker dat je je paard kwijt bent.
Het is wel duur, als er echt heel weinig kans is dat ie overleeft en je hebt je paard niet verzekerd weet ik niet wat ik zou doen.
Verzekering vergoed de kosten voor koliekoperaties toch? Dat was iig wel zo bij iemand die ik ken, paard hebben ze verloren uiteindelijk. Maar ik weet niet hoe en wat...het was wel een kostbaar paard dus weet niet hoe die verzekerd was enz.

Lijkt me heel moeilijk om zulke beslissingen te moeten maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:14

Ik laat het dus niet doen. Ik weet dat er genoeg paarden en ponies zijn die de operatie en de herstelperiode goed doorkomen. Maar het percentage van paarden en ponies die de operatie zelf goed doorstaan, maar nadien tot zelfs 1 tot 1,5 jaar na de operatie dusdanige complicaties hebben of dat ze alsnog afgemaakt kunnen worden of niet meer geschikt zijn voor de sport veel te hoog is.

Ongeveer 30% van de paarden overleeft de operatie, maar een groot deel krijgt alsnog problemen. Een koliekoperatie is alleen zinvol in het acute stadium, dus binnen iets van 8 uur na het begin van de aanval.

Ik wil geen paard die een zware ingreep heeft gehad en waarbij ik bij ieder kuchje, misstap, rol of wat ook maar, dat ik in de stress schiet; ojee, hij heeft last van de koliek of van de operatie.

Heb het twee keer meegemaakt met andere aandoeningen.

Heeft één van onze paarden nu koliek, ik zal er alles aan doen om de pijn te verlichten, maar zodra wij of VA vinden dat het zinloos is, wordt het paard afgemaakt.
Wij hebben voor koliek colosan in huis, werkt goed bij een aanval. En bij echte pijn bellen we onmiddelijk de VA.

Onze paarden zijn niet tegen ziektekosten verzekerd, ik weet wel dat bij sommige maatschappijen de operatie wel wordt vergoed, maar de medicijnen, verdoving, stalling in kliniek e.d. niet. Ook kan het soms zo zijn dat je paard niet naar de kliniek van jouw keuze mag van de verzekering. Dus iedereen die zijn paard wel zou laten opereren en denkt volledig verzekerd te zijn, kijk het even goed na in de polisvoorwaarden. Bij voorbaat kan het eventueel gewijzigd worden, als het zover is niet meer.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 00:33

ik heb een speciale rekening waar ik steeds geld op stort voor het geval dat. dan kan ik iig de behandeling betalen. op dit moment zou ik niet genoeg geld hebben voor een operatie bij één van mijn paarden, maar ik zou ze wél laten opereren. mijn paarden betekenen heel veel voor mij (noem het sentimenteel), ik zou er gewoon een lening voor afsluiten.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:51

uhm.. bedoelde je toevallig mijn verhaal?

Ik heb 3 paarden waarvan er 2 aan koliek geopereerd zijn.

De eerste merrie was 3,5 en ging heeel slecht de operatie in. De artsen vertelde ons dat de kans groter was dat ze het niet zou redden dan dat ze de operatie zou overleven, laat staan als ze daarbij ook nog complicaties zou krijgen. Toch waren wij er gelijk allemaal over eens dat dit het laatste was wat we konden proberen en zijn er voor gegaan. Na 5 uur bidden kregen we te horen dat ze helemaal in oorde was. Toen we later die dag gingen kijken was ze al opgewekter dan dat ze het hele jaar was geweest. 3 maanden na deze operatie is de merrie ster geworden op de keuring!!

Een ander verhaal is van Jelkje, een 2,5 jarige merrie. Deze is een paar weken terug geopereerd. Ze ging veeel beter de operatie in dan mn andere merrie en we hadden dus ook eigelijk volle vertrouwen. De operatie is goed verlopen en de ingreep was ook minder heftig dan die van mn andere merrie. Echter kreeg zij wel complicaties al koliek aanvallen na de operatie, onverklaarbare shock toestanden, bloedarmoede, verdikt bloed (was aan het stollen in de adere), hoefbevangenheid en later zelfs een maagzweer. Op het momend dat het eindelijk beter ging (na 2 weken) kreeg ik een telefoontje dat ze weer in shocktoestand was geraakt en ze der niet meer konde helpen bij de genezing en daarom der hebben laten inslapen.

Dit was afgelopen donderdag.. Ondanks deze ervaring zou ik toch weer laten opereren als het moet en ik de kans krijg. Het is op zn moment je laatste hoop en zelfs als het niet lukt, kan je iig jezelf nooit kwalijk nemen dat je het nooit geprobeerd heb. Aan mijn ervaringen zie je dat de kans op overleven altijd aanwezig is maar dat je zeker rekening moet houden dat tie niet gered is zodra de operatie goed is verlopen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan en hoop zeker dat je nooit voor deze keuze komt te staaan!!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:11

Ik heb ook voor de keuze gestaan
Mijn paard had 3 weken voor de fatale dag ook al twee weken in Utrecht gestaan voor ernstige koliek. Zeer hoge rekening ( ik was niet verzekerd tegen dierenartskosten) Maar wat was ik blij, mijn paard overleefde het.

Totdat die ene dag.......... hij kreeg weer koliek, ernstig.
De dierenarts vertelde eerlijk dat hij maar 10% kans had om te overleven. Wij wonen niet in de buurt van Utrecht, en de kans dat hij Utrecht niet haalde was erg groot.

We hebben toen voor euthenasie gekozen

Sterkte met je keuze!

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:28

Ik zou meteen opereren. Ze is ervoor verzekerd dus dan zou ik het zeker proberen.
Enige nadeel is dat de klinieken waar die operaties worden uitgevoerd min. een uur rijden van mij vandaag liggen.

Maar ik zou alles doen om dan mijn paard te redden.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:32

beantsje schreef:
Wat zouden jullie doen? Wel of niet opereren? (en niet sentimenteel reageren in de trant van "Je hebt toch alles voor je paard over", want het moet ook op te brengen zijn)

Als je zoiets niet kan opbrengen moet je niet aan paarden beginnen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:37

Mijn jaarling heeft dus vorige week buikkrampen gehad. Ik was me echt kapot geschrokken toen ik hem steeds zag gaan liggen, enz. Als hij echt koliek gehad zou hebben zou ik hem met veel pijn in mijn hard in hebben laten slapen. Waarom? De kosten zijn heel hoog van een operatie, de kans dat ze het overleven is redelijk groot, maar vaak komt het nog een keer terug omdat ze er gevoelig voor blijven. Daarbij komt nog dat mijn paardje erg goedkoop was en voor 100 euro heb ik weer een andere.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:41

mijn shetten zijn niet verzekerd als een der shetten koliek krijgt doen w alles om te zorgen dat het weg gaat maar 3500 euro is niet reeeel zeker gezien de kans , als de arts zou zeggen meer dan 50% kans zou ik het misschien wel doen maar als de arts minder dan 50% inschat is het echt over en schluss hoe moeilijk het ook is

ben net bijna week bezig geweest met de shet vd buurvrouw
was week lang er op of er onder en ze heeft het gehaald

zij had nooit 3500 bij elkaar kunnen schrapen

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:48

ik heb het er vaak genoeg met mn moeder over gehad (juist omdat je op het moment dat je paard niet doodziek staat rationeel kan denken)
Wij hebben samen de afspraak gemaakt we bij koliek NIET laten opereren. Al is het maar omdat we niet met een doodziek paard op de trailer naar de kliniek willen.
Thuis mag een DA absoluut behandelen, maar we gaan niet meer vervoeren.
Dit klinkt hard, ja, en ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nu al zeker weet dat, mocht ik ooit in die situatie komen, ik roep dat ik alles wil doen om ze weer op de been te krijgen.
Maar als ik er nu realistisch ertegenaan kijk dan is het voor de paarden die wij hebben niet in verhouding om ze te laten opereren.
Als het om paarden gaat die dik presteren, net een 1.40 of ZZ-licht hebben gelopen oid dan is het misschien anders. Maar, hoe de emotionele waarde ook is, als ik er realisctisch over nadenk zeg ik: nee

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:52

Inderdaad, denk er net zo over, goed verwoord

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:53

Je moet ook in de gaten houden of je paard het wel waard is heb je een shetlander van 200 euro kun je voor het bedrag van de operatie veel nieuwe kopen.

Is je paard veel geld waard of een goede fokmerrie of een goedgekeurde dekhengst dan vindt ik die beslissing anders.

Dus als je tot een operatie overgaat denk dan eerst na of je paard/pony het waard is.

Het klinkt mischien hard maar als er complicaties optreden en ze moeten alsnog worden afgemaakt ben je het geld van de operatie kwijt en je moet een nieuwe aanschaffen dan ben je dus dubbel zoveel kwijt en van dat bedrag had je mischien al 10 nieuwe kunnen kopen.

Dus denk eerst goed na of je het zou doen ik niet voor dat bedrag heb ik 10 nieuwe haflingers.

De veearts komt er natuurlijk wel bij om te kijken of ze het zo reden zonder operatie.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:01

het gaat niet om de waarde watie heeft gekost of wat dan ook. je hebt het wel over eenlevend wezen! de emotionele waarde is veel groter.

willem is vaak kramperig geweest.. maar een uur in de molen en daarna gelukkig mesten en het was klaar. ik geef hem speciaal veel kuil en geen bix(wel muesli en granen) om die darmen aan het werk te houden. ik moet zeggen. hij is nu niet meer kramperig geweest.

maar ik zou me op dat moment bedenken wat het beste was voo hem. willem is bijna 18, als het teveel risico is laat ik hem inslapen. maar heeft hij nog een goede kans om goed te herstellen zonder al teveel schade aan die darmen, dan zou ik het zeker doen. geld is geen issue. ik heb de verantwoordelijkheid genomen om voor hem te zorgen.. welke kosten dat ook met zich mee brengt.

bij merel precies hetzelfde. die heeft nog nooit krampen gehad, maar zij is bijna 12, dus een stuk jonger. ze geneest ook qua wondjes sneller dan willem.

als je zo gaat redeneren dat je van datgeld nog 10 andere had kunen kopen, ben je in mijn ogen niet eens een levend wezen waard. want dan kan je ineens alles wel aanroepen om maar niets te hoeven bekostigen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:05

gekke_koei: Waarom zeg jij steeds dat mensen te bedonderd zijn om het geld te betalen voor een operatie.

Je moet het zo zien. Je paard moet geopereert worden. De kans dat de operatie goed gaat en hij het overleeft is ongeveer 30 a 40 %. Je gaat er vanuit dat je paard het overleefd. De rest van zijn leven blijft hij dus gevoelig voor koliek, dus hij krijgt het nog vaker. Dan moet hij weer geopereert worden de overlevingskans is dan veel minder iets van 20 % of zo.

Zie je het al voor je als dit dus met een jong paard gebeurt? En wat denk je van de reis op de trailer naar een kliniek. Mijn paard staat dan dus zo goed als dood te gaan en dan moet ik hem in een trailer heisen en 1.5 met hem reizen naar een kliniek. Dat vind ik pas oneerlijk om als je paard letterlijk doodziek is zo met hem te gaan zeulen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:15

De slagingspercentages hangen helemaal af van de diagnose die de DA bij rectaal voelen heeft gesteld, en eventueel na punctie van de buik. De ene keer is de kans op restloos herstel heel goed, de andere keer echt maar 30% of nog minder. Als het paard een goede kans had (meer dan 50% op restloos herstel) dan zou ik het doen. Als er echter een slechtere prognose aan zou zitten zou ik het niet meer proberen.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:35

Je moet ook kunnen inzien dat je paard er onder kan lijden en als hij complicaties heeft na de operatie omdat je niet wil dat hij insliep na een slechte diagnose en altijd maar pijn heeft ben je ook verkeerd bezig.

Je moet er ook rekening mee houden hoe het voor het paard is en niet alleen aan je zelf denken dat is pas humaan naar een dier toe.

Door hem te helpen als hij pijn heeft of door medicijnen en als dat niet werkt laten inslapen is heel dier vriendelijk.

En dat wil nu niet zeggen dat ik niet van mijn beesten hou dat doe ik wel maar ik denk eerst na voor ik iets doe ook in het belang van het paard.

Als mens zou je ook wel willen dat je er een einde aan kon maken als je oud bent en niks meer kunt en je gedachten er niet meer bij zijn.

Dat is een voordeel van beest zijn.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:04

nadat de dierenarts tegen mij had gezegd je paard heeft een kans van 15-20% om het te redden heb ik het niet gedaan...
ik moest van het oosten van het land naar utrecht... kost je minstens 2000 euro en met zo weinig kans... neej.... Als de kansen hoger waren had ik het gedaan, maar het risico dat ze onderweg in de trailer zou onderuitzakken.....
Ik zal alles over hebben voor mijn paarden, maar ze hoeven geen pijn te lijden..

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:14

Daar ben ik helemaal mee eens als je dat in je achterhoofd houdt vindt ik dat we om paarden geven.

Ze vragen er niet om.