ABOP.. Iemand ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole01

ABOP.. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:16

Volgend jaar ga ik met mijn 3 jarig paard de ABOP rijden.
Nou was mijn vraag wie hier allemaal ervaring mee hebben en wat moet je allemaal doen?

Moet de ruiter ook een bepaalde leeftijd hebben om mee te kunnen doen?

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:57

ABOP is toch de vernieuwde IBOP?

Wij wouden met onze merrie de IBOP doen.. Als doel had ik voor ogen dat mn paardje minimaal M aangereden moest zijn. Dit omdat ze veel van de paarden vragen, zowel mentaal als fysiek. Het paard moet goed in balans zijn, sterk vanuit de achterhand de drang naar vore hebben, netjes in de hand zijn en dus vertrouwen in de hand hebben en verder is het heel belangrijk dat tie goed in conditie is. Bespiering is belangrijk en ook de leergierigheid.

Ik zou nooit met een 3 jarige naar de IBOP gaaan! Ik zou altijd wachten tot ze 4 of 5 zijn. Maar dit is mijn visie, ieder zn eigen keus natuurlijk.

Voor leeftijdgrens van de ruiter weet ik niet. Ik heb altijd begrepen dat ze ruiters aanstellen die het paard rijden dus dat je niet eens op je eigen paardje mag stappen!

Laat je me weten hoe het is gegaan?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:29

de regels omtrent de ABOP verschillen nogal per stamboek!(een ABOP is bv. bij het fjordenstamboek makkelijker als bij het KWPN, dit omdat de maatstaaf hoger ligt aangezien je met recreatie paarden te maken heb bij het fjordenstamboek en met sportpaarden bij het KWPN)
Ik denk dus dat je ook het beste informatie kunt inwinnen bij het eigen stamboek.
Wat betreft de leeftijd, ik zou zeker nog 2 jaar wachten en pas een ABOP rijden als je paard een jaar of 5 is.
De proeven zijn best pittig en ik denk te pittig voor een paard van 3, train liever nog even door dan met 3 de ring in te gaan en je paard af te matten.