Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) en dan elastiekje erom en klaaaaar.icehorses schreef:je pakt een plukje, deelt het door 3en en vlecht het.
Doe er een elastiekje om...
Dan vouw je het dubbel (of 2 x als de manen van je paard lang zijn) en dan elastiekje erom en klaaaaar.
Kweeniej of anderen het ook zo doen maar ik heb het zo geleerd op de manege...
groetjess
Soms kijk ik naar mensen die een knotje maken.. dan doen ze om de vlecht een elastiek, en die trekken ze dan naar boven.. en dan friemelen ze en dan zit er een mooi knotje..
en ik vind het eigenlijk niet echt mooi.. dan worden het van die lange platte dingen.. of licht dat aan mijzelf, hoe ik het dan maak?
Citaat:Dressuurknotjes maken
Bijna dagelijks komen er vragen per e-mail binnen over hoe Anky toch altijd die mooie knotjes maakt bij haar paarden. Groom Jokelien en Bonfire wilden het graag eens uitleggen.
Natuurlijk zorg je ervoor dat de manen van je paard netjes getoilleteerd zijn. Maak ze niet te kort anders kun je geen mooie knotten maken.
Heeft je paard dunne manen of vind hij/zij toiletteren vervelend, dan kun je Jokelien's eerdere toiletteertip nog eens bekijken.
Allereerst maak je de manen vochtig. Op die manier kun je de manen makkelijker verdelen en dan krijg je mooi gelijkmatige vlechtjes. Vervolgens verdeel je de manen in strengetjes van gelijke dikte. Daarna ga je de strengetjes 1 voor 1 vlechten. Om het uiteinde van de vlechtjes draai je een elastiekje.
Als je alle strengetjes gevlochten hebt, ga je knotjes maken, Hiervoor heb je pekdraad nodig. Dat is speciale vlechtdraad die je bij de betere ruitersportzaken kunt halen. Knip een ruim stuk draad af en leg een knoopje in het uiteinde van je vlechtdraad. Het andere einde voer je door het oog van een naald in. Het handigste is een brede kromme naald.
Haal de naald door het uiteinde van een vlechtje. Steek de naald nu door de manen heen dicht tegen de manenkam. Rol het vlechtje op (2 x dubbelvouwen). Steek de naald vervolgens van bovenaf weer door de manen dicht bij de manenkam heen. Ga zo nog 2 a 3 keer heen en weer. Je vlechtje zit nu stevig vast. Tenslotte knip je het restant van de draad af en ga je verder met het volgende vlechtje.
Het eindresultaat is een mooie rij echte dressuurknotten. Voor de finishing touch spuiten sommige grooms nog wat haarlak over de manen waardoor de laatste losse haartjes ook gaan liggen.
Het mooiste is het als je in totaal 9 a 10 knotten maakt afhankelijk van de dikte van de manen van je paard.
icehorses schreef:je pakt een plukje, deelt het door 3en en vlecht het.
Doe er een elastiekje om...
Dan vouw je het dubbel (of 2 x als de manen van je paard lang zijn) en dan elastiekje erom en klaaaaar.
Kweeniej of anderen het ook zo doen maar ik heb het zo geleerd op de manege...
groetjess

Megamutsj schreef:Een hengstenvlecht kan ik helemaal nietSoms kijk ik naar mensen die een knotje maken.. dan doen ze om de vlecht een elastiek, en die trekken ze dan naar boven.. en dan friemelen ze en dan zit er een mooi knotje..
En als ik de vlecht dubbelvouw, dan kan ik me vinger erdoorheen steken..en ik vind het eigenlijk niet echt mooi.. dan worden het van die lange platte dingen.. of licht dat aan mijzelf, hoe ik het dan maak?
dan maak je ze kleiner