huh?? castreren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

huh?? castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:34

oke, ik heb even een vraagje..
als een pony loopt ( vaak in de draf) hoor je soms een geluid. mij werd altijd verteld dat het hun maag was.

nu hoorde ik laatst dat met het castreren de ballen blijven zitten.. huh? dat had ik nog nooit gehoord.

en dat dat geluid is dat alles ( de ballen) aan het schudden is.

ikke

Re: huh?? castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:43

Hahahaha, geweldig, die fantasie van sommige mensen!

Sorry, geintje. Maar nee dat is onzin wat ze je wijs proberen te maken. Het geluid ontstaat als een ruin/hengst z'n penis hoog optrekt (meestal als ze gaan lopen) waardoor er een holte ontstaat voorin de koker. Door de beweging krijg je een luchtstroom in en uit de koker. Omdat de voorzijde van de koker min of meer is afgesloten krijg je hetzelfde effect als bij een opgeblazen luchtballon die je loslaat.

Overigens zijn er wel methodes van castreren waarbij de ballen blijven zitten. De castratie wordt dan met een soort kijkoperatie gedaan, waarbij de zaadstrengen en bloedvaten wel worden afgebonden, maar de ballen niet worden verwijdert.
De methode wordt niet zo heel vaak toegepast; geen idee waarom dan.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:45

ikke schreef:

Omdat de hormonen daarmee niet weggehaald worden, en dat is meestal toch wel een hoofddoel van de castratie.

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:52

oke ikke bedankt kvond et al zo raar.. en toen we het er over hadden, waren we allebei aan het doordrammen, dat het wel of niet zo was.. en nu heb ik lekker gelijk bedankt

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:55

Ik weet wat je bedoelt, dat geluid heet kokeren. Dat is idd de penis die op en neer gaat in de koker, zeg maar.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:56

Klopt Ikke...De methode waar jij het overhebt is simpelwegeen sterilisatie...en dat wordt zelfs bij huisdieren amper meer gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:59

Dieuwke1989 schreef:
ikke schreef:

Omdat de hormonen daarmee niet weggehaald worden, en dat is meestal toch wel een hoofddoel van de castratie.

Nou, dooie ballen produceren niet veel hormoon, voor zover ik weet.
ALs je bloedvaten en zaadstreng afbind, leven ballen niet zo heel lang en dat is wat er gebeurt bij die methode.
Nee, geen sterilisatie, dat verschil is mij heus bekend

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:59

Mijn pony is op die manier geholpen

Is dus wel sterilisatie geweest En waarschijnlijk worden er ook nog gewoon hormonen aangemaakt.

Mjetterd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:27

waarom doen ze dat dan?

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:32

ja wou net zeggen, lucht in de koker haha

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:37

ikke schreef:
Dieuwke1989 schreef:
Ikke schreef:

ALs je bloedvaten en zaadstreng afbind, leven ballen niet zo heel lang en dat is wat er gebeurt bij die methode.
[/quote]

Quellian schreef:
Mijn pony is op die manier geholpen

Is dus wel sterilisatie geweest En waarschijnlijk worden er ook nog gewoon hormonen aangemaakt.

C'est la..
[/quote]

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:45

Mijn pony is 'laproscopisch gesteriliseerd'. Dus het is idd een soort van 'kijkoperatie' en daarbij binden ze de strengen af.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:15

Dat lijkt mij ook...
Ikke: het afbinden van de de strengen dat is wel degelijk de definitie van een sterilisatie.
En als het dat echt niet is ben ik oprecht benieuwd wat het wel is.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:57

BlazingBoots schreef:
Dat lijkt mij ook...
Ikke: het afbinden van de de strengen dat is wel degelijk de definitie van een sterilisatie.

Jawel, alleen de zaadstrengen afbinden is sterilisatie, als je ook de bloedvaten erbij pakt (wat gebeurt) is het castratie, de ballen overleven een dergelijke actie namelijk niet

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:03

Sterilisatie wordt gedaan wanneer men wél hengstenkarakter wil, en geen vruchtbaarheid. Bijvoorbeeld bij circuspaarden die voor vrijheidsdressuur worden gebruikt. Als er dan eens één uitbreekt worden er tenminste geen ongewenste kindertjes verwekt.

Bij sterilisatie worden idd de zaadstrengen doorgesneden en daarna afgebonden (net als bij mannen) en er worden gewoon hormonen geproduceerd. Die worden nl niet in de ballen geproduceerd, maar in de bijballen. De bloedvaten worden uiteraard níet afbonden. Dode ballen zouden nl een enorm necrotisch abces gaan vormen als ze afsterven.

Heel vroeger werd er ook wel 'kort gesneden' zoals dat heette; dan werden wél de ballen weggehaald, maar niet de bijballen, met hetzelfde effect: wel hengstenkarakter, geen vruchtbaarheid.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:10

ikke schreef:
BlazingBoots schreef:
Dat lijkt mij ook...

Jawel, alleen de zaadstrengen afbinden is sterilisatie, als je ook de bloedvaten erbij pakt (wat gebeurt) is het castratie, de ballen overleven een dergelijke actie namelijk niet

Hmhm, dan zouden ze 'verschrompelen'. Dat is bij mijn pony niet het geval, die krijgen nog gewoon bloed Die is gesteriliseerd

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:43

ikke schreef:

[/quote]

Soms gaan de ballen niet dood en dan heb je dus nog steeds een hengst met alle bijbehorende ongemakken. Na deze castratie moet er bloed getrokken worden om te kijken of het gelukt is, zoniet moet hij alsnog op de gewone manier gecastreerd worden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:31

Hey,

Nu we weten wat het is (vroeg me dat namelijk ook af wist wel dat het de koker was, maar wat of hoe precies was me niet duidelijk) heb ik nog de vraag waarom? Want dit heb je niet constant ... Mij hebben ze altijd gezegd dat het gebeurd wanneer je paard opgejaagd of gespannen is ..

Nu heb ik op het laatst bij een paard dat ik rij ook gemerkt .. Als die schrik had van iets kwam dat geluid even, ik reed dan gewoon door (weer naar onstpanning toe) en dan liep die gewoon weer ontspannen en was het geluid ook weg .. Ook had ik een poging gedaan om door te zitten, maar dit is niet zo evident (het is een reus van 1.85m en ik moet 'm nog wat gewend raken...) dus waarschijnlijk niet zo plezant voor zijn rug (daarom ook maar telkens een paar passen enzo)... Als ik dan ging doorzitten kwam het geluid weer, ging ik weer lichtrijden was het weer bijna onmiddellijk weg ...

Dus is het zo dat het komt bij gespannenheid? Of was dat gewoon toeval?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:15

vreemd onze hengst maakt alleen dit geluid wanneer hij ontspannen is!! volgens onze trainer is dit juist een teken van ontspanning!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:20

Oei ...

Nuja, bij dit paard was het duidelijk gespannen zijn (of toch iets in die aard) .. want ik kan me niet voorstellen dat die de hele tijd gespannen zou lopen en als die schrikt van iets zich ineens zou ontspannen En het was alleen na het schrikken dat het geluid was en een paar rondjes later was het weer weg en liep die ook weer fijn ontspannen in de hand ...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:37

Ik heb ook gehoord dan het onspanning is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:42

Dus als het ontspanning is zou elk paard (ruin of hengst dan ) tijdens een wedstrijd (vooral als je naar de dressuur kijkt) constant dat geluid moeten maken? Aangezien ik dat nog nooit gemerkt heb veronderstel ik dan dat absoluut geen enkel paard op wedstrijd ontspannen is? (of misschien alleen de merries )

En waarom doet dit paard het dan niet als die gewoon rustig zijn rondjes loopt en fijn te berijden is, maar wel nadat hij zich te pletter heeft geschrokken? Waardoor dus alle ontspanning weg is (jullie weten wel hoe het voelt als een paard schrikt ) en het dus even duurt voordat de onstpanning er weer is ... en als die ontspanning er weer is dan is het geluid weg .... Of loopt mijn paard dus altijd gespannen en alleen als die schrikt gaat die ontspannen?