waar moet je op letten als je een paard koopt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cloaca

waar moet je op letten als je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:26

hallo..

ik ben van plan om over een tijdje een pony te kopen. ik ben nog wel aan het sparen. waar moet je allemaal op letten?? ik vind dat wel een beetje moeilijk namelijk... ik heb nog niet eerder een pony gehad. ik kan ook wel iemand meenemen die er verstand van heeft natuurlijk.
want straks koop ik een pony en dan merk ik later dat er van alles niet goed mee is....

groetjes tine

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:29

Heb je wel eens eerder commentaar op jouw bokt naam gehad? Weet je wat een cloaca is?

gianlucka

Re: waar moet je op letten als je een paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:31

Laat je paard medisch keuren voordat je hem koopt dat kan je een hoop ellende besparen

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:31

ja, ik ga hem(of haar) laten keuren(natuurlijk), maar zijn er verder nog dingen waar je goed op moet letten?

ps: ja ik heb regelmatig commentaar op mijn naam... en ja ik weet wat een cloaca is

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:36

cloaca schreef:
, ik ga hem(of haar) laten keuren(natuurlijk), maar zijn er verder nog dingen waar je goed op moet letten?

Nou ja, ik heb nog kort geleden met een vriendin van mij meegemaakt dat ze het paard liet keuren nadat ze hem al betaald had, paard is afgekeurd op beide voorbenen en die vrouw neemt hem dus mooi niet meer terug!

En verder.......

Hoe reageert het paard op de eigenaar, hoe reageert het paard op jou, hoe reageert het paard naar andere paarden (doet ie dan nijdig of is ie juist vriendelijk) heeft ie voernijd. Hoe ziet ie eruit qua verzorging. Hoe zien de hoeven eruit (is ie regelmatig naar de hoefsmid geweest). Is ie regelmatig geënt en ontwormd. Is ie gechipt. Klikt het tussen jou en het paard. Hoe vind je hem lopen... Hoe zit ie als je aan het rijden bent. dat soort dingen?

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:38

Zoals hierboven al gezegd wordt, laat je paard keuren. En neem zeker iemand mee die er verstand van heeft. Vooral als je meteen helemaal verliefd bent op het paard dan zie je vaak de mindere kanten niet. Er is bij jou in Friesland een goede handelaar die vaak mooie paarden heeft tegen gunstige prijzen, weet alleen zijn naam even niet meer, Zal es vragen....

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:41

ja als je wil, graag! het moet idd niet een te dure pony zijn, eigenlijk niet duurder als 2000 euro, anders ben ik wel heel lang aan het sparen.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:44

Gefeliciteerd dat je een eigen paardje mag! Nu begint het leuke werk; zoeken naar je droompaardje. Vraag jezelf van tevoren af wat je ermee wilt doen; wil je dressuur, springen of gewoon recreatie en een leuke allrounder?
Ben je zelf ervaren met paarden of helemaal niet? Jonge dieren vergen meer deskundigheid als oudere paarden, net als hengsten. Met een merrie kun je in de toekomst fokken als je er de ruimte en het geld voor hebt. Bovendien is het ras ook belangrijk. Vergeet niet dat edele, goed gefokte paarden duurder in onderhoud zijn als bijvoorbeeld een cob of haflinger, omdat ze s'winters gewoonlijk op stal gehouden moeten worden. Een taaier dier kan best s' winters buiten blijven staan met een schuilstal. Wat kun je het paard bieden aan stalling? Weide? Eventueel met vriendjes?
Ga meerdere paarden bekijken, beslis niet meteen bij paard nr. 1 en als je er niet veel verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft en het paard goed kan beoordelen. Let op (afwijkende) beenstanden en rug en als het paard bereden kan worden, rijdt er dan even op. Desnoods een paar dagen later weer zodat je het gevoel goed te pakken hebt. Koop een paard pas als je er helemaal verliefd op bent, bij twijfel nooit doen! laat je paard bij aankoop ALTIJD keuren.
Is het paard afgekeurd en ben je er nog zo verliefd op, laten staan.
Er zijn nog genoeg andere leuke paarden op de wereld. Je kan met de verkoper een proefperiode regelen dat het paard bij je komt te staan en mocht het paard je bevallen (of niet) in die periode kun je hem of haar kopen! Veel plezier tijdens je zoektocht!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:45

Goede afspraken maken... Spreek af dat je het paard alleen wilt hebben als hij-zij wordt goedgekeurd om je een hoop ellende te besparen. Zet dit evt. in het koopcontract.

Kijk vooral of het klikt. Ik had in ieder geval meteen toen ik de pony zag, dat dit de juiste was... Dat moet je hebben!!! Je moet er echt een goed gevoel over hebben.

Neem geen te moeilijke pony, je krijgt hier later veel spijt van. Je kunt beter een ruiter hebben met een te braaf paard, dan met een te moeilijk paard

Let goed op de leeftijd en de hoogte... Koop niet meteen een groen paard die je nog veel moet leren als je nog maar weinig ervaring hebt. Koop ook geen te klein/te groot paard...

En neem een ervaren iemand mee!!! SUCCES!!!

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:45

Waarom wil je eigenlijk een pony en geen paard?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:50

Intervarno schreef:
Spreek af dat je het paard alleen wilt hebben als hij-zij wordt goedgekeurd om je een hoop ellende te besparen. Zet dit evt. in het koopcontract.

Laat dit dan wel echt schriftelijk vastleggen, want zoals ik al zei, die vriendin van mij zit dus met een paard dat afgekeurd is en dat meisje weigert hem terug te nemen.

Als je hem laat keuren NADAT je hem betaald heb, zorg dan echt dat het op papier staat dat je hem kan terugbrengen naar de eigenaar

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:02

een paard wil ik ook wel, maar een pony is goedkoper bij aankoop, en de onderhoud. want ik ga hem bij een stalling hier in de buurt zetten, paar kilometers hier vandaan... een pony kost 150 euro per maand(alles erbij in) en een paard 200. gelukkig betalen mijn ouders nog de helft, maar natuurlijk komt de verzekering er nog bij, bekappen, inentingen en eventueel de dierenartskosten. maar daar heb ik allemaal rekening mee gehouden. waarschijnlijk neem ik een haflinger, ik vind dat zulke leuke pony's, en ze zijn ook niet duur. en ik zou het erg leuk vinden dat mijn pony voor de kar kan, na een tijdje.
ik heb wel ervaring met paarden, hoeveel jaar weet ik niet precies... 5,of 6 ongeveer. ik heb een verzorgpony gehad, wel een (grote)shet, maar ik heb er veel van geleerd. en ik ga vaak met men vriendin mee naar haar paardje... dat is ook leuk. alleen nu mag ik nog niet rijden, omdat ik n maand geleden een operatie heb gehad. maar dat komt wel weer

wat me nou écht fantastish lijkt.... met je pony zwemmen! *zwijmel*
maar ja een pony zien te vinden die lief is, voor de kar kan, niet duur, haflinger, wil zwemmen... das niet zo makkelijk. ik wil gewoon recreatief rijden, misschien af en toe een sprongetje maken. en veel buitenrijden dus ik moet zeker een verkeersmakke pony hebben. op nummer 1 staat bij mij dat het een lieve pony moet zijn, en verkeersmak.

maar ik moet zowiso nog wel even doorsparen, dus ik heb nog wel tijd om te zoeken en overal over na te denken(wat ik al jaren heb gedaan(A))

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:54

gianlucka schreef:
Intervarno schreef:
Spreek af dat je het paard alleen wilt hebben als hij-zij wordt goedgekeurd om je een hoop ellende te besparen. Zet dit evt. in het koopcontract.

Laat dit dan wel echt schriftelijk vastleggen, want zoals ik al zei, die vriendin van mij zit dus met een paard dat afgekeurd is en dat meisje weigert hem terug te nemen.

Als je hem laat keuren NADAT je hem betaald heb, zorg dan echt dat het op papier staat dat je hem kan terugbrengen naar de eigenaar

Ja, precies!!! Echt heel belangrijk!!! Bij ons was het ook schriftelijk vastgelegd (heb het niet nodig gehad, maar is wel een goed gevoel' stel nou dat hij inderdaad niet wordt goedgekeurd.. dan zit je daar met dat paard... Misschien kun je ook vastleggen dat als je er binnen 2 weken achter komt dat ie een stalgebrek heeft of een ander gebrek, dat de eigenaar hem dan ook terug moet nemen... Dat stond er bij ons geloof ik ook in

Op interpolis.nl staat trouwens een heel goed koopcontract...

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:08

oke bedankt ik zal het zeker doen hoor