hoe mooi wit krijgen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessy1981

hoe mooi wit krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:01

zoals de tittel het al zegt

hoe krijgen jullie je bont of wit paard mooi wit in de winter ?
men zus heeft zondag een bonte shet gekocht en die ziet heel vuil door op de weide te staan .en alleen met borstelen krijg je ze niet proper.
we hebben ook nog een bonte pony maar die ziet nooit zovuil omdat die op stal staat en een deken op heeft.

Afbeelding

en nog eentje hier is ze echt heel vuil op
Afbeelding

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:24

Lekker in de sneeuw laten rollen... of in een zandbak. Op het eerste gezicht worden ze er niet schoner van, maar wel als je daarna het zand wegborsteld!

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:38

misschien met zo'n schuurblokje? ik weet niet precies hoe zo'n ding heet, maar het is zo'n grijs/zwart luchtig blokje, ze verkopen het bij de welkoop wel.

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:45

cloaca schreef:
misschien met zo'n schuurblokje? ik weet niet precies hoe zo'n ding heet, maar het is zo'n grijs/zwart luchtig blokje, ze verkopen het bij de welkoop wel.

Een pluimsteen heet dat geloof ik.

Je kan hem ook wassen, alleen dat helpt maar voor een half uur

Rivano

Re: hoe mooi wit krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:09

Gek genoeg: niet teveel borstelen en wassen!!
Dat helpt bij die van mij ook. Als je veel borstelt verwijder je de beschermende vetlaag. Maar juist door die laag blijft het vuil erop liggen, en als je dan borstelt dan valt het er zo af want het is er niet ingetrokken.

Als die van mij rolt in een beetje vochtige zandbak, en hij schudt zich uit dan is hij meteen weer schoon. Als hij door de modder rent en helemaal onder zit, dan is hij als het opgedroogd is gewoon weer automatisch schoon. Allemaal door niet te vaak en te lang te borstelen. Het valt er dan vanzelf af.

Je zou voor speciale gelegenheden snel uitwijken naar dingen zoals Cowboy magic. Dat is shampoo zonder dat je water nodig hebt. Klinkt handig in de winter. Maar daar wordt je pony dus WEL nat van! Want het spul zelf is ook gewoon nat. Je moet het uitwrijven met een vochtige doek, maar het moet eerst "natgespoten" intrekken.

Als je shetlander altijd buiten staat is het sowieso niet zo verstandig hem vaak en veel te borstelen/wassen want die beschermende vetlaag is ook een warmte isolatie laag, dus behalve het schoon zijn voordeel, hou je hem dan ook lekker warm.

En mocht hij heel braaf zijn dan kun je bij gebrek aan eens solarium misschien een fohn gebruiken om een gewassen staart droog te krijgen. Dingen maken wel herrie, maar wie weet.

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:10

Tien,het heet :puinsteen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:17

Niet .

Ik heb een schimmeltje die 24/7 buiten staat. Met droog weer ziet ze er redelijk uit(beetje grouw), maar zodra het nat is wil je haar niet zien . Volgend jaar zomer is ze de eerste, dan pas wil ik haar wel weer eens wassen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:36

Moet hij naar wedstrijden/keuringen waarvoor hij wit moet zijn? Of is het alleen maar voor het eigen aangezicht? Als het het laatste is, gewoon zo laten staan en niks aan doen. Anders, wassen of droogshampoo gebruiken als je geen mogelijkheid tot wassen hebt.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:40

Je hebt nu zoiets nieuws van sectolin dacht ik (zal het zo ff ckecken) en daar kun je speciaal die gele vlekken bij schimmels enzo weghalen. Ik zou hem idd niet te vaak wassen, maar dat is hierboven als allemaal gezegd...

klopt dus: www.sectolin.nl

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:42

Zolang het dier buitenstaat, vooral niet wassen, dan haal je de beschermende vetlaag uit de vacht en is zijn vacht niet meer waterdicht waar die ziek wordt. Rollen is beste optie, of niet opletten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:42

Neonlight schreef:
droogshampoo gebruiken als je geen mogelijkheid tot wassen hebt.

Weet niet of je die dingen bedoelt zoals cowboy magic, maar daar wordt je paard dus wel nat van aangezien het natgespoten moet inwerken. Misschien als hij een klein beetje vies is dat je alleen die plekken hoeft te behandelen, maar bij een half witte shetlander met wintervacht wordt hij ook met droogshampoo nat.

jessy1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 13:58

dank je wel iedereen
wassen gaat ze zeker niet doen want daar is het te koud voor .
dan blijft ze maar een beetje vuil

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:04

Goed wassen en een deken op

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:19

Jup.
Witte voetjes kunnen ook in de biotex

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:45

Wassen, scheren, deken?
Haha nee, scheren alleen als je intensief met je pony werkt.

Dan idd zoals hierboven al werd gezegd, wassen en een deken.

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 16:06

idd houtskool werkt ook jaja klinkt gek maar is toch echt zo maar de plek moet dan wel helemaal droog wezen anders heb je geen wit paard meer en dan erover heen schuren en dan eraf borstelen

Ik heb zelf een bonte en heb hem geschoren maar als ik een wedstrijd heb was ik hem 2x een keer met groene zeep en grijs haar shampoo. Als het dan helemaal opgedroogt is en echt goed droog is ga ik er met meel over heen daar worden ze ook witter van

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:48

Tien schreef:
Een pluimsteen heet dat geloof ik.

Je kan hem ook wassen, alleen dat helpt maar voor een half uur
Die steen helpt echt niets.

Ik laat Olga maar lekker zoals ze is in de winter. Harde borstel erover en klaar, de bak is ook niet droog dus dan is het voor niets geweest.

Wassen is nu te koud, hoe ik dat moet doen als ik in Januari een wedstrijd heb, weet ik nog niet.

De bovenkant blijft iig wit, want daar heeft ze een deken, maar de rest van de bereikbare plekjes weet ze telkens weer helemaal vies te maken...

Die houtskool ga ik eens proberen!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:54

Houtskool
Zelf geen ervaring mee, maar wordt je daar niet heel erg ZWART van.. ?

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:31

in de winter was ik echt niet! wel veel borstelen als ze droog zijn, als je geen warm water hebt binnen, dan zou ik echt niet gaan wassen!
onze shet was pas echt supervies, ze is een schimmel, in de zomer wit, maar nu was dr halve buik en dr achterbenen echt zwart. nu 2 weken laren is ze nog wel een beetje bruinig maar niet meer zo zwart

EEFIETJE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:35

als je het echt PERSE wit wil hebben voor keuringen enzo
wassen, drogen, scheren, deken op!

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:36

houtskool helpt heel goed, waar mijn witte pony in bruikleen stond gebruikten ze ook houtskool (in een soort van zakje zat dat).
Hij was af en toe helemaal vies, paar keer erover heen met dat houtskoolding, borstel eroverheen en dan was ie weer wit