Laarzen,paard en harnachament laten glimmen..het geheim!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke17

Laarzen,paard en harnachament laten glimmen..het geheim!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:40

De 'Concours-look'

Je zult je wel eens afvragen : hoe kunnen die paarden toch allemaal zo glanzen in de dressuurring? Waarom glanst dat leer toch zo? Dat is niet zo’n groot geheim. Ook de manen en staart, want daarin gaat veel huidvet zitten, waardoor het al gauw grauw en grijs lijkt. De witte voetjes worden net zo lang geschrobd tot ze daadwerkelijk hagelwit zijn en op de hoeven mag geen korreltje zand meer zitten. De hoeven worden dan ook meteen ingevet.

Om de staart dik te laten lijken, wordt de staart ingevlochten als hij nog nat is. Het liefst beginnen met drie vlechten en van die drie vlechten maak je er vervolgens eentje. Om het paard te laten drogen wordt hij onder het solarium gezet, of met een wollen deken op stal. Vergeet er dan niet een singeltje omheen te doen, want als het paard gaat rollen komt hij in de knoop met de deken!

Als hij droog is gaan natuurlijk de staldekens er weer op. Voordat de paarden opgezadeld worden op concours, worden ze tip top gepoetst. Eerst met een ros- of rubberborstel, vervolgens met een zachte borstel en uiteindelijk met een schapenbontje nawrijven. Zo zijn alle vuiltjes, het huidvet en de losse haartjes verdwenen en komt er een mooie glans op de vacht. De manen worden ingevlochten en eventueel ingespoten met glanshaarlak. De staart wordt uitgeborsteld met een staartborstel, of eventueel haartje voor haartje uitgeplozen (hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt!). De hoeven worden opnieuw ingevet en op de neus van het paard en om de ogen smeer je wat vaseline of eventueel babyolie, om een mooie glans te geven. Zo krijgt het hoofd meer uitdrukking.

Het tuig is een even zo belangrijk onderdeel van de “look”. Door het leer goed te onderhouden (geregeld poetsen en in oliën), behoudt het zijn natuurlijke kleur. Daarnaast is het schoon! Om er wat extra glans aan te geven, kun je de kussens van het zadel en de neusriem van het hoofdstel inspuiten met haarlak. Niet ieder merk haarlak geeft glans, meestal zijn het de goedkopere merken die het wel doen. Uiteraard moet je na het concours de haarlak er goed afpoetsen, anders droogt het leer uit.

Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!
Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen, totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

Voor degene die zich afvragen hoe je je paard kan laten glanzen en je laarzen...

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:46

dit is compleet gecopieerd van www.anky.nl(en dat mag niet, vandaar dat ik ook geTEMd heb)

Enne kiwi werkt niet meer op deze manier, ze hebben de samen stelling van kiwi veranderd zodat het niet meer brandbaar is!!

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:54

Owh sorry hoor ik weet tovh ook niet dat dat mag! kiwi fikt wel!heb het zelf geprobeerd met nieuw potje

Valena

Re: Laarzen,paard en harnachament laten glimmen..het geheim!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:56

Beetje flauw om iets te kopieeren van een andere site... Als je het al doet, vermeld er dan even bij waar je het vandaan hebt! Maar ga niet doen alsof je zelf met briljante tips komt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:04

Ja, bovendien hebben al die tips allang op bokt gestaan. Ik herkende het ook meteen van de Anky-site idd.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:44

Nou ze bedoelde het vast niet verkeerd hoor, door het hier neer te zetten

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:46

neej Spetterlover, maar het mag niet

Vivande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:23

Maar daarom bedoelde ze het nog wel steeds goed Sfiejj.

Hallo, ze is net nieuw hier, toen jij hier net was deed je toch ook niet alles perfect met de regels?!

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:30

waarom deze ophef
ze bedoelde het alleen goed..
en dat het niet mocht wist ik ook niet
moet de regels maar eens wat beter gaan lezen

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:29

K wist toch niet dat ze nieuw was? Hoe moest ik dat weten? Maar ik zeg toch ook dat ze er niks aan kan doen.. Ik zei namelijk nee spetterlover.. Maar daarom mag het nog niet.. wat heb ik nou eigenlijk verkeerd gezegd?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:35

echte glans komt van binnen uit dat poets je er niet zomaar op

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:38

Marja1988 schreef:
echte glans komt van binnen uit dat poets je er niet zomaar op

Ja, een gezond paard hoort "uit zichzelf" te glanzen.. (wel zonder modder natuurlijk )

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:00

Marja1988, dat heb je echt SUPER gezegd. Het is veel belangrijker dat je paard van binnenuit glans uitstraalt.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:08

Lydian schreef:
Owh sorry hoor ik weet tovh ook niet dat dat mag! kiwi fikt wel!heb het zelf geprobeerd met nieuw potje

dan heb je misschien een gelukje(een potje van een vorige levering), de nieuwe leveringen van Kiwi zijn allemaal niet meer brandbaar, het is te gevaarlijk.

en, ik bedoel er niets mee in mijn reactie maar op deze manier reageren is wel wat overdreven!
Er zijn duidelijke regels op Bokt.nl(en eigenlijk hoor je die te lezen voordat je gaat bokken, krijg je ook geen reacties van dat mag niet!!) en ik post alleen maar dat het niet mag wat je gepost hebt, je hoeft niet meteen in de aanval te gaan hoor!!

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:23

Voor deze informatie kan je vanaf nu terecht op www.anky.nl, het is niet netjes om zomaar informatie over te nemen zonder bronvermelding.