Nogmaals hulp gevraagd!!! ( zadel probleem )

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Nogmaals hulp gevraagd!!! ( zadel probleem )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:42

Hay hay ,

Een tijd geleden had ik al een topic geopend over mijn zadel probleem. Omdat ik zeker wel wat aan de reacties heb gehad, maar nog niet voldoende om het probleem op te lossen, open ik bij deze een nieuw topic.

Ik heb een NRPS( heel veel arabisch bloed ) D pony van 4 jaar oud. Ze is nu licht ingereden maar we kunnen maar geen passend zadel vinden voor haar, alles schuift heel erg naar voren.

Ze heeft weinig schoft, weinig schouders. Het schuifen is in stap een beetje draf erger en in galop zit ik in haar nek. ( moet je nagaan met bok aanvallen )

Wie heeft er een idee wat ik kan doen..

Alle reacties zijn welkom!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:47

Ik zou naar de zadelmaker gaan en dan dat hij een zadel op maat maakt

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:52

Had hetzelfde probleem.
Een wintec-chair is uiteindelijk het zadel dat paste.
Voordeel daarvan is dat er een andere boom in kan.

Veel succes

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:55

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb nu een zadel met "ïngebouwde voorsingel"
De eerste singelstoot zit zeg maar helemaal aan het begin van het zadel, de achterste op de plek waar normaal de eerste singelstoot zou zitten.
Henri de Rivel zadels hebben ook zon systeem. Bij mij heeft de zadelmaker mijn huidige zadel aangepast. Het ligt nog niet helemaal perfect maar het kan er zeker mee door.

beukiej

Re: Nogmaals hulp gevraagd!!! ( zadel probleem )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:58

Ik heb dat probleem ook gehad met mijn zadel dat hij naar voren schoof.. ik zal even plaatje zoeken waarmee ik het heb opgelost.. (ik zette dit vast neer zodat ik het terug kan vinden als ik het plaatje heb gevonden.. )

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:26

Bedankt voor alle reacties!

@ Ilindra : een zadel op maat laten maken zou heerlijk zijn, maar het is zo duur! het is wel het beste dat weet ik, misschien moet ik dat als ik echt geen andere oplossing kan vinden wel doen. Maar nu wil ik toch nog even kijken of er nog andere mogenlijkheden zijn

@ ramnoke : Ik heb er zelf een tijdje een wintec pro op gehad, Met ingebouwde voorsingel , maar die schoof ook ( alle boom maten )
Ze moet een HELE brede boom hebben omdat ze geen schoft heeft, en die brede wintec boom zat er toen in, waardoor de achterkant ging zwefen ( klapperen ) is het nog te volgen ?

@ Honeymoon : Zo'n ingebouwde voorsingel werkte niet :

Afbeelding
Zeg maar ''hoog'' ingebouwd

Dit wil ik nog proberen, maar dan nog een probleem, de boom moet dus WIJD zijn!
Afbeelding

Mn pony is wel heel smal maar doordat ze geen schoft heeft moet ik toch een brede boom hebben..

@ beukiej : oke dankje! ik ben benieuwd!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:27

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:31

@ zorro : jah ik weet het , misschien dat dat niet schuift, maar ik ga wedstrijden rijden. Dus dan kan dat helaas niet ...

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:55

Die van mij zit zoals het laatste plaatje :J

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:56

Heb je een KN ??

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:41

lotttttttt schreef:
@ zorro : jah ik weet het , misschien dat dat niet schuift, maar ik ga wedstrijden rijden. Dus dan kan dat helaas niet ...

met een boomlooszadel mag je ook wedstrijden rijden!! Regelement van het KNHS is aangepast!!

en anders moet je buitenzinnig eens PMen die hebben een boomloos dressuur zadel, erg mooi en vanaf de buitenkant niet te zien dat het boomloos is!!
Afbeelding
www.startrekk.nl

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:45

wauw! wat een super mooi zadel! echt niet et zien dat het boomloos is!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:49

lotttttttt schreef:
Bedankt voor alle reacties!

@ Ilindra : een zadel op maat laten maken zou heerlijk zijn, maar het is zo duur! het is wel het beste dat weet ik, misschien moet ik dat als ik echt geen andere oplossing kan vinden wel doen. Maar nu wil ik toch nog even kijken of er nog andere mogenlijkheden zijn

@ ramnoke : Ik heb er zelf een tijdje een wintec pro op gehad, Met ingebouwde voorsingel , maar die schoof ook ( alle boom maten )
Ze moet een HELE brede boom hebben omdat ze geen schoft heeft, en die brede wintec boom zat er toen in, waardoor de achterkant ging zwefen ( klapperen ) is het nog te volgen ?

@ Honeymoon : Zo'n ingebouwde voorsingel werkte niet :

Afbeelding
Zeg maar ''hoog'' ingebouwd

Dit wil ik nog proberen, maar dan nog een probleem, de boom moet dus WIJD zijn!
Afbeelding

Mn pony is wel heel smal maar doordat ze geen schoft heeft moet ik toch een brede boom hebben..

@ beukiej : oke dankje! ik ben benieuwd!

als je paardje heel smal is heb je toch geen brede boom nodig??? Hoe breder de boom... gaat ie zeker over de schoft schuiven. Een passende boommaat voor de breedte van je paardje en misschien een staartriem tegen t naar voren schuiven. Succes met zoeken naar een passend zadel!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:56

sandr0 schreef:

als je paardje heel smal is heb je toch geen brede boom nodig??? Hoe breder de boom... gaat ie zeker over de schoft schuiven. Een passende boommaat voor de breedte van je paardje en misschien een staartriem tegen t naar voren schuiven. Succes met zoeken naar een passend zadel!

ja daar had ik ook me bedenkingen bij, een brede boom voor een smal paard, hoe wil je dat zien? je zadel moet aansluiten, niet knellen en zeker niet afwijken!
Een voor singel op een redelijk passend zadel, kan heel veel helpen!
Maar wat me ook afvraag, je hebt een jong dier, en die rug verknal je nu door een ´slecht´ passend zadel! Is in mijn ogen niet slim! Die jopnge tere rug verknal je nu door een slecht passend zadel! Hij kan daar lang last van hebben en je hebt het over het vele bokken, kan ook een orzaak zijn natuurlijk!
Succes ermee

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:38

Ik heb een Barnsby maar die is aangepast door de zadelmaker, heel eenvoudig. Hij hoefde alleen de kniewrongen los te halen en het ziet er super uit!

Bij Kn kan het ook aangepast worden, dat heeft iemand bij mij in de les. Als je nog wat wilt weten moet je ff een Pm sturen.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:31

liezzie schreef:
sandr0 schreef:

ja daar had ik ook me bedenkingen bij, een brede boom voor een smal paard, hoe wil je dat zien? je zadel moet aansluiten, niet knellen en zeker niet afwijken!
Maar wat me ook afvraag, je hebt een jong dier, en die rug verknal je nu door een ´slecht´ passend zadel! Is in mijn ogen niet slim! Die jopnge tere rug verknal je nu door een slecht passend zadel! Hij kan daar lang last van hebben en je hebt het over het vele bokken, kan ook een orzaak zijn natuurlijk!
Succes ermee

Ik rijd nu niet dus ik verknal helemaal niks.

Ik zal even een tekeningetje met paint maken, zo snappen jullie dat met een brede boom voor een pony met weinig schoft.

Paard heeft geen hoofd het is zeg maar de voorkant.

Afbeelding
De groene delen moeten dus precies aansluiten, zo zie je dus dat je met een bredere boom dat goed kunt maken. Snappen jullie het nu?

en een staartriem is heel slecht... want dan heb je dus een niet goed passend zadel op dr rug en dan komt het gewicht ook nog eens in dr staat te hangen, en het mag ook niet met wedstrijden dus dan zou ik over een paar maanden weer een probleem hebben

@ aafje87 : Wauww! dat wist ik helemaal niet!! Dat zadel ziet er super uit, en boomloze zadels, schuifen die minder? ook met een heftige bokpartij

Misschien wel DE oplossing !

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:10

Nog iemand een idee

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:19

Er is een groot topic over boomloze zadels in de huiskamer, waar ze wel antwoord weten op je vraag

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:22

@ Lotttttttt een boomlooszadel past zich aan aan je paard, dus denk niet dat het gaat schuiven, anders moet je buitenzinnig even PMen.
Hij weet alles van de startrekk zadels!!(is ook dealer hier in Nederland)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 12:23

okee dat ga ik even doen dankje

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:35

[/quote]

Succes ermee
[/quote]

Ik rijd nu niet dus ik verknal helemaal niks.

Ik zal even een tekeningetje met paint maken, zo snappen jullie dat met een brede boom voor een pony met weinig schoft.

Paard heeft geen hoofd het is zeg maar de voorkant.

http://pic2.picturetrail.com/VOL986/392 ... .jpg[/img]
De groene delen moeten dus precies aansluiten, zo zie je dus dat je met een bredere boom dat goed kunt maken. Snappen jullie het nu?

en een staartriem is heel slecht... want dan heb je dus een niet goed passend zadel op dr rug en dan komt het gewicht ook nog eens in dr staat te hangen, en het mag ook niet met wedstrijden dus dan zou ik over een paar maanden weer een probleem hebben

@ aafje87 : Wauww! dat wist ik helemaal niet!! Dat zadel ziet er super uit, en boomloze zadels, schuifen die minder? ook met een heftige bokpartij

Misschien wel DE oplossing !
[/quote]

tuurlijk moet je zadel goed passen maar dat heeft niet met weinig schoft te maken maar met de breedte van je pony en dus de breedte van je zadel. Als je dus een zadel nodig hebt met brede boom heb je dus geen smalle pony[/quote]

liezzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:46

Ik zou gewoon een goede zadelmaker opzoeken, en ga vooral niet rijden, je verknalt het. echt waar, en dat wil je niet. Dus zoek een goede zadelmaker in de buurt. ik weet er wel iemand hier in de buurt maar die gaat denk ik niet helemaal naar purmerend.
Wees niet te laks over dit soor dingen

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:50

En als je nou een pony hebt met een smalle ribbenkast, maar zonder schoft? Dan is je pony dus wel smal, maar de schoft heel rond. Een zadel met smalle boom heeft geen ronde vorm, want de bovenkant van een smalle boom (groene delen op het tekeningetje) moet aansluiten op de zijkant van de schoft. Hoe minder schoft, hoe platter dat stuk (groene delen) dus moet zijn, hoe breder dus de boom.
Er zijn ook genoeg arabiertjes die heel weinig schoft hebben en dus een brede boom nodig hebben, maar dat zijn nog geen brede paardjes

TS, ik heb ook een boomloos zadel, op een fjord met hele ronde schouders en weinig schoft. In het begin schoof het wel iets naar voren dus had ik een staartriempje deraan. Maar omdat een boomloos idd na een tijdje (aantal weken) naar je paard gaat vormen schuift het nu niet meer. En bij veel boomloze zadel die nog wel willen schuiven, met opstijgen bijvoorbeeld, kan een anti-slipmatje wonderen doen
Je moet wel zorgen voor een goede anatomische singel en een pad die de ruggengraat vrij laat.
Verder lijkt me een boomloos voor je paardje ideaal. Veel jonge paarden krijgen na een tijdje onder het zadel te zijn wat meer schoft, en die rug verandert sowiezo nog. En met een boomloos hoef je niet ieder jaar je zadel te laten aanpassen of een ieuwe te kopen.
Je mag trouwens met elk boomloos zadel rijden, mits 'het op een engels model zadel lijkt' (lekker vage omschrijving van de KNHS), dus, geen horn, geen fenders of westernbeugels en geen skirts (stukken leer naast en achter het zitvlak bij een westernzadel).
Maw, met een Barefoot Cheyenne (heb ik trouwens) met normale beugelriemen en beugels mag je gewoon wedstrijden rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:09

Ik heb ook veel moeite moeten doen om een goed zadel te vinden.
Alles schoof en niks lag echt goed.
Mijn paard heeft last van z'n rug gekregen en toen moest ik wel een ander zadel.
Ik heb toen een boomloos zadel geprobeert en dat lag perfect. Hij schuift niet en mijn paad loopt er beter mee dan welk boomzadel dan ook.

En je mag er gewoon mee starten. Je kan er ook prima dressuur mee rijden en mee springen.
Ik ga er zaterdag ook mee starten.

Voor mij geen boomzadel meer. Niet voor mijn paard en niet voor mijn kont.