Wie heeft er ervaring met maismeel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Wie heeft er ervaring met maismeel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:47

Zoals de titel al zegt, wie heeft er ervaring met maismeel?

Mijn paard is onlangs erg ziek geweest (eigenlijk al een verhaal op zich) en hierdoor flink afgevallen. Nu is hij in de winter al moeilijk op gewicht te houden. Ik kan hem maar met beleid voeren omdat hij moeite heeft met teveel eiwitten. Nu raadde mijn dierenarts aan om hem maismeel te voeren, hier zouden weinig eiwitten in zitten en kan hij rustig weer een beetje op gewicht terug komen.

Wie voert er ook maismeel en hoe bevalt dat? Hoe veel voer je er van en maak je het aan met water ofzo? Is er nog gevaar voor opstoppingen? Mijn paard is wel een beetje gevoelig.... Bietenpulp werd mij afgeraden ivm het wel kunnen veroorzaken van verstoppingen.

Wie heeft er advies?

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:52

je maakt het aan met water. het wordt altijd geadviseerd als paarden aan moeten komen.
Ik heb het mijn paard ook gevoerd, maar dat is een apart geval. Ze luste het niet. Ze lust helemaal geen voer wat aangelengd word met water. Dus daar heb je niet zoveel aan.
De VA raadde het me aan.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:52

mijn paard viel afgelopen najaar ook erg af. Hij is toen onderzocht door de dierenarts, gebit bijgewerkt, en ben toen op advies van de dierenarts ook maismeel gaan bijvoeren, 2 liter warm water en anderhalve kilo mais, dat vond mn paard heerlijk. Hij is nu weer goed op gewicht!
bietenpulp zet heel erg uit, mais veel minder, dus bang voior verstopping hoef je volgens mij niet te zijn. Eventueel kun je het wat langer laten weken zpodat je zeker weet dat het niet verder uitzet.

Bar

Re: Wie heeft er ervaring met maismeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:54

Ik was juist in de veronderstelling dat er in maismeel wel vrij veel eiwit zat.

Ik heb het een paar jaar geleden ook aan ons paard gevoerd omdat ze wat mager werd. Ik strooide een beetje ove rhaar muesli en ze at het gewoon op.
Binnen de kortste keren was ze inderdaad voldoende aangekomen.

Anoniem

Re: Wie heeft er ervaring met maismeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:57

Er zit nagenoeg geen eiwit in mais (koeien die kuilmais krijgen moeten daarnaast apart eiwit krijgen omdat ze anders tekorten krijgen).
Als je in de buurt van een boer woont zou je daar kunnen vragen of je elke dag een vers emmertje kuilmais kan halen.
Omdat dit ruwvoer is is het beter te verwerken voor een paard.

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:03

Bedankt alvast allemaal!

Mijn dierenarts dacht dat je het niet met water aan hoefte te maken, maar bij mijn eigen voorstelling van maismeel dacht ik al dat het wel zou moeten.

Ik heb een zak in bestelling staan, dus maar hopen dat hij hier weer een beetje van aansterkt.

VeraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:09

Paard van een vriendin krijgt ook maismeel. Die was erg mager geworden. Dit paard komt er prima wat van aan. Zij mengt het ook met water, dit hoeft niet maar als een paard erin ademt, stuift het alle kanten op.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:46

ik voer ook slobber van maismeel, zemelen, granen en melange.
Dit omdat meneer anders zijn medicijnen niet eet.
Eiwit valt mee, mijne mag geen eiit ivm bevangenheid maar dit gaat heel goed.
Wordt er wel een beetje dik van....hahaha
Natmaken hoeft niet maar vind het zelf maar niks zo'n droge bek... lijkt me dat mijn paard dat ook niks vind dus ik leng het met water (ook vanwege de zemeltjes natuurlijk)

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:16

Die van mij kreeg een halve kilo per dag, en inderdaad aangemaakt met water. Ik deed het door haar bix, anders hoefde ze het niet. Als ze het echt niet lusten, kun je het met een beetje suiker aanmaken werd mij verteld, dat schijnt te schelen. Mijn paard kwam van die halve kilo per dag flink aan, dus kijk even aan hoe hard het gaat.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:05

Ik heb mijn paard er mooi rond meegekregen, ik voerde een (kilo)schep zemelen en een kwartschep maismeel (vochtig maar niet kleddernat want dan laxeert het te veel en vallen ze weer af).
Mijn paard vond het ook echt superlekker.

Maisvlokken vinden veel paarden minder lekker dan meel.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:58

Die van mij krijgen het ook, om rond te blijven. Krijgen al vreselijk veel voer en ben dus sinds een maandje of wat overgegaan op maismeel voor erbij. Ik maak er slobber van, anderhalve kilo granenmix met de vitaminen, daar een schep maismeel overheen en heeeeeeeeeel veel water erbij. Dat in laten trekken en je zult zien dat het maismeel echt gruwelijk veel water in zich opneemt!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:02

Waar kun je het halen en hoeveel geef je ongeveer aan een paard van 1.64 die te mager is?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:05

Bij de Wit in de Vlist, die moet je vast wel kennen! Begin met opbouwen, dus een handje per dag, dan na een paar dagen steeds iets meer. Als je meteen een hele schep geeft, is dat best wel risicovol want je weet niet hoe je paard het verwerkt. Dus langzaam opbouwen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:08

Oh mooi daar haal ik mijn slobber (Havens) ook al Wist niet dat hij dat ook had. Moet hij dat bestellen of heeft hij het op voorraad meestal?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:13

Heeft ie gewoon liggen, zakken zijn overigens echt niet te tillen, lijken erg zwaar......

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:18

Mooi word zij er vast ook zwaarder van . Hoop dat het gaat helpen.