hoe mijn paard laten wennen aan zonder zadel rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dionnee

hoe mijn paard laten wennen aan zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:57

Hoi, mijn pony die ik net 2 maanden heb vind het niet fijn als ik zonder zadel ga rijden. ik wilhet toch een beetje op gaan bouwen omdat dat wel is fijn kan zijn in lessen enzo. maar heeft iemand tips om hoe je dat het beste op kunt bouwen?

groetjes dionne

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:24

Wat doet hij precies als je er zonder zadel op gaat? En is het nog een jonge? Vind hij het eng of is het klieren?

Als 'ie bang is: Ik denk voorzichtig met iemand erbij, die hem vast houdt, over zijn rug gaan hangen. (net als bij het beleren van een jong paard eigenlijk) Ik zou het ook nadat je 'normaal' gereden hebt doen, dan zal hij minder snel raar gaan springen en bokken ed. Als hij aan het hangen gewend is, belonen en met rust laten. Na een paar dagen kun je een stapje verder proberen: erop gaan zitten. Als dat goed gaat, weer belonen en met rust laten. En zo bouw je het steeds verder op. Goed belonen en met veel geduld.

Als hij kliert: Door iemand met veel ervaring laten aanpakken.

Succes ermee!

Lotje02

Re: hoe mijn paard laten wennen aan zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:25

Eerst goed losrijden met zadel en als ie helemaal goed los is het zadel eraf halen en rustig opbouwen. Eerst maar een paar rondjes stappen, als dat goed gaat draven.

Dionnee

Re: hoe mijn paard laten wennen aan zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:28

dankjewel tjaa ze is niet super jong ofzo, ze is 10 jaar. ik weet het niet of het nou klieren is of dat ze het echt eng is. ze kijkt heet erg lelijk. dat doet ze ook als ik bijvoorbeeld met een ros over haar rug heen gaat dan kijkt ze ook lelijk. maar ze gaat steeds bokken en een beetje steigeren als ik dat doe.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:51

Begin eens met een boomlooszadel of een barebackpad. Zo zit er nog iets tussen jou en de paardenrug dat de druk verdeeld. Bedenk je dat het voor een paard erg gevoelig is als je zonder zadel rijdt. Veel paarden krijgen er zelfs drukplekken van, zeker als je niet zo zwaar bent. Je zitbeenknobbels drukken dan direct in je paard. Een optimale zit en houding is erg belangrijk als je zonder zadel wilt rijden. Vooral een barebackpad kan voor jou een uitkomst zijn.

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:08

kijk eens in de winkel op www.naturalhorsemanship.nl daar vind je dingen die je kunnen helpen met het leren wennen aan zadelloos te rijden! tevens is het forum van daar misschien ook handig om te vragen hoe je een paard het beste kunt laten wennen af en toe zonder zadel te rijden...wel wil ik even zeggen rijd niet TE VAAK zonder zadel maar af en toe per week kan geen kwaad mist je een enorm goede onafhankelijke en stevige zit hebt!!!

hoe bedoel je als je niet zo zwaar bent??? omdat er anders wat meer vet zit en als je mager/smal bent je botten beter voelbaar enzo zijn

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:14

Juist, als je vet op je kont hebt, drukken de botten minder in je paard omdat er dan een zacht laagje tussen zit...