verveling? gewoon vies? andere stal? help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dominiqueB

verveling? gewoon vies? andere stal? help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:31

ik heb laatst een pony gekocht. hij is echt super lief en rijd ook echt super lekker! ik heb alleen een nadeel... hij is met zijn stal echt een viezerik. ik heb stro maar elke dag moet ik meer dan 2 kruiwagens eruit halen en ook weer veel nieuw stro erin. dit gaat hartstikke veel geld kosten...en dat is voor mijn rug ook niet echt best. zijn stal is zo'n soort container box. hij krijgt een emmer water maar die gooit hij altijd om, zelfs als er een steen in ligt. ik weet niet zeker of de stal lekt..dus wil ik graag een andere box proberen, die ook groter is. kan een andere box helpen? of komt het door verveling? of omdat hij gewoon zo vies is? en waarom gooit hij zijn waterbak om? gewoon verveling? hebben jullie hier nog tips voor?

alvast bedankt,

groetjes en hoefjes do

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:45

kan je beter een grote lichte stal zoeken met een vaste waterbak..
en als het kan ergens waar hij wordt uitgemest als je het niet aankan met je rug.
ik denk dat het deels verveling is maar het is vast ook wel iets van het paard zelf hoor..
het ene paard is schoner dan het andere he.

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:47

mischien op wei zetten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:51

ik heb meerdere paarden staan en het verschilt aardig qua hoeveelheid mest...
Toch is een contairerstal nooit optimaal...mijn boxen lopen af naar een gooitje en dat helpt enorm. De stallen zijn minder nat en de kruiwagens minder zwaar

Tjitx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:53

mijn paardje had dit ook toen hij net bij mij was, hij staat alleen snachts binnen maar maakte er echt een zooitje van, ik gooide ook heel veel stro weg.
De stal is ook niet perfect voor het weglopen van vocht.

Toen heb ik een electrische waterbak gekocht en hem op zaagsel gezet na twee weken was het over, nu ben ik binnen twee minuten met mijn stal klaar en gooi heel weinig weg

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:56

je hebt ook van die emmers die je in een ring kunt ophangen. Misschien een oplossing voor jouw 'waterprobleem'. kijk eens op de site van divoza daar staan ze vast wel.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:07

je kan ook proberen je pony zindelijk te maken.

elke dag laat je 1/3 deel met viezigheid in een strook achterin je box liggen. voor alles helemaal schoon maken. en alleen op de voorste 2/3 del stro gooien. als je dat elke dag volhoud en je pony gaat het begrijpen, dan heb je dalijk een super schoon beestje die het allemaal achterin doet. (ruinen plassen nou eenmaal in het midden, dus dat hou je niet tegen, maar poepen aan 1 kant kan wel)

maar het kan ook zijn dat je pony er zo 1 is die zijn voeten gewoon niet optilt. dan draaien ze alles door de hele stal en dan helpt het zindelijk maken niet echt.

de fjordvan mijn schoonmoeder was ook schoon, toen ze het op deze manier deed, toen werd er uitgemest op een andere stal, toen werd het een zwijn. nu moet ze weer zelf uitmesten en hij begint weer schoner te worden.

je kan altijd proberen

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:18

Bij ons staan er ook veel pony's en paarden op rubbere matten. Daardoor moet je alleen de drollen eruit halen, je zal alleen die matten af en toe wel eens moeten schoonmaken.

Je kan er dan natuurlijk ook stro overheen doen, het zal schoner blijven maar stro hoeft eigenlijk niet eens.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:26

moest gelijk denken aan zo'n emmer aan de wand die je in een beugel hangt. Dat lijkt me sowieso handig. Als je stal maar 2,5 breed is, wat meestal het geval is bij containerboxen: dan is het klein en draait hij meer rondjes en daardoor ook viezer. Een grotere stal kan dan helpen. Zou sowieso anders eens experimenteren met een vaste emmer die hij niet om kan gooien en een grote laag schoon stro. Wat soms helpt: een beetje mest van een ander paard in de hoek leggen (bijv merrie als de jouwe een ruin is), soms willen ze het er dan bij gaan doen. Let wel op dat het andere paard goed ontwormd is.

monsera

Re: verveling? gewoon vies? andere stal? help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:35

Ik zou als eerste zo'n emmer aanschaffen die je kunt ophangen dan ben je al een stuk verder met je schone stal maar weet je ook zeker dat je pony nog water kan drinken en niet de hele nacht/dag op jouw moet wachten tot hij weer een slokje kan drinken.Misschien kun je meer stro gebruiken en een week lang alleen drollen scheppen en dan opstrooien en 1 keer per week de hele box schoonscheppen.dus een soort van oppotten.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:40

Komt de pony overdag wel naar buiten?

Zo niet, proberen een stal te zoeken waar hij wel naar buiten kan (en dan niet voor een uurtje ofzo maar langer)

Verder zijn er bij de welkoop van die ringen te koop waar je een emmer in kunt hangen en is je probleem opgelost.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:47

idd zo'n ring kopen waarin je de emmer kunt ophangen. Zo kan je paard de emmer niet omgooien. Als je paard de emmer heeft omgegooid, laat hem dan in ieder geval eens goed uit een volle emmer met water drinken. Mijn 2 paarden (paard en pony) drinken altijd minimaal zo'n 2 emmers water per paard per dag, en op sommige dagen het dubbele. Zorg er dus voor dat er altijd water in de emmer zit (2 of 3 keer per dag bijvullen).

Verder kun je zaagsel proberen, dat is minder zwaar om uit te mesten. Zorg voor genoeg hooi (liefst onbeperkt) dit gaat verveling tegen. Een spiegel in de stal ophangen als er geen andere paarden voor je paard te zien zijn, kan ook helpen tegen de verveling.

dominiqueB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:05

oke ik wil jullie bedanken voor jullie goede hulp en handige ideën. ik ga proberen een grotere stal met een vaste drinkbak aan de muur. ik hoop dat dit lukt. super bedankt! groetjes en hoefjes