Hoe maak je een Hengstenvlecht onderlangs?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Hoe maak je een Hengstenvlecht onderlangs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:58

Nou de titel zegt het al, wie kan het uileggen, ik weet wel een gewone hengstenvlecht...

lisanne83

Re: Hoe maak je een Hengstenvlecht onderlangs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:05

ik neem aan dat je het wel gewoon (boven langs kan) het klinkt een beetje simpel maar normaal haal je de plukken naar boven. nu haal je ze onderdoor langs. en dan maar oeffenen!! succes

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:07

Bedankt ga het even proberen heeft iemand een foto hoe het er dan uitziet?

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:26

Wij vlechten onze trekpaarden altijd onderlangs in. De vlecht komt er dan bovenop te liggen. Nappie?
Een goed hulpmiddel erbij is, om stotouwtjes aan een plankje te nieten; dat zijn dan de manen. Dan hangt het stil en kan je zoveel frutsen als je wil.
Kleine andere tip: Als je m strak tegen de hals aan wilt hebben, trek dan elke keer als je een nieuwe pluk onderlangs heb gehaald, de pluk die over je duim ligt goed aan; daarmee trek je t tegen de hals aan.

.......Snap je wat ik bedoel???

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:28

je bedoeld denk ik de outside vlecht? (kapperstermen)

je pakt 3 strengen (bij de oren zeg maar) en de strengen pak je steeds onder de anderen.
lukt het niet pb maar

ankem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:26

Je pakt inderdaad 3 strengen en in plaats van een gewone invlecht (daar leg je de nieuwe pluk boven op de vorige), haal je bij deze vlecht de pluk eronder langs, zodat de vlecht bovenop komt te liggen.
Ik pak alleen een nieuwe pluk manen bij aan de bovenkant (tegen de manenkam aan), bij invlechten pak je normaal gesproken aan beide kanten een pluk. Maar anders komt de vlecht niet mooi op de hals te liggen. Verder trek ik iedere keer de middelste pluk even goed aan, dan blijft hij mooi strak.
De Friese merrie die ik rijd staat altijd in vlecht. Ze heeft hele dikke manen van ruim 1 meter. Mijn vlecht blijft op deze manier weken zitten. Maar ik laat het zelf nooit langer dan 2 weken zitten.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:30

wacht, ik heb een foto *ergens* zal 'm even uploaden..
weet niet of je dit bedoeld, maar hierbij heb ik de plukjes naar boven gehaald (dus onderlangs, als ik je goed begrijp)..

zo ziet het er bij mij dan uit:
Afbeelding

dit is niet al te netjes gedaan, ze heeft ook mega dikke manen.. maar toch een idee.. Verder pak ik, in tegenstelling tot ankem, wel onder en boven een nieuwe pluk. Op die manier kan je de vlecht ook bovenop de manenkam maken, daar heb ik alleen (nog) geen foto van..

Verders doe ik dus hetzelfde als ankem, behalve dat ik bij iedere slag een nieuwe pluk pak..

kan je er wat mee?

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 09:06

Ja dit helpt zeker super goed. Bedankt voor jullie uitleg. Ik ga het vanavond proberen en zal dan als het lukt een foto een maken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:42

weet iemand toevallig ook hoe je een hengstenvlecht vlecht met een draad ertussen?? evt. met foto??

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:49

Luckey schreef:
weet iemand toevallig ook hoe je een hengstenvlecht vlecht met een draad ertussen?? evt. met foto??

Luckey, bedoel je met wol, zoals op deze foto?:
Afbeelding
Dat is hetzelfde als onderlangs vlechten, alleen begin je met de drie strengen wol mee te vlechten en moet je de manen goed onderlangs bijpakken en naar onderen trekken, zodat je ze niet ziet. Of bedoel je dit niet?
(kan me anders geen hengstenvlecht met draad voorstellen namelijk)

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:01

Kan de foto wat groter???

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:11

Ow, sorry, was ff verkeerd gegaan. Doe er wel een paar. Komen ze!!!
Afbeelding
Afbeelding
Zo wel duidelijk???? Bedoel je t zo???

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:29

ja dat is echt mooi zeg met die kleuren erin... heb het zelf net geprobeerd. Dit was het eerste resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

En dit was de tweede:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:42

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:48

Bedankt voor de tip, heb er zeker wat aan...

Switch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:43

ik vlocht mijn fries ook altijd in tijdens het rijden (heeft nu ataxie) en dan probeerde ik ook het een en ander en heb ook een x gehad op de manenkam zelf.. ik zou er wel een foto van willen maken maar kan erniet meer op zitten, ik zal eens kijken of het met een van de andere friezen kan, maar dan vlecht je gewoon op de manenkam hangt er geen vlecht naast.. (is misschien niet belangrijk maar vond het wel leuk om het te vertellen )

groetjes switch

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 08:41

Switch hoe deed je dat dan precies??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:31

ja zo bedoelde ik het..! Dan blijft het wasrschijnlijk beter zitten?/ bij luck springen er al gauw een paar plukken tussenuit helaas..

Charloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:41

na we gaan ut vanmiddag eens even proberen bij Luckje!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:55

Hoe gaan je het nu uitproberen? Dat ie op de manenkam ligt, gewoonernaast of met wol? Ik denk, dat een gewone onderlangse vlecht wel heel netjes bij mn zal staan. Je blijft het altijd wel houden dat er haartjes onderuit springen; die trek of knip ik dan altijd even weg. Gewoon zo strak mogelijk tegen de hals aan vlechten, dan gebeurt dat zo min mogelijk.
Succes en we zien t resultaat hier toch wel ff???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:27

We proberen het allemaal ff uit..kijken wat het mooiste staat:)

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:12

Heej Luckey, ik voeg me af of het al/nog gelukt is?!?!
Ben wel bitje benieuwd naar het resultaat!
Ik heb gister de arabier eens geprobeerd in te vlechten met de hengstenvlecht, maar bij het trekpaard vind ik het toch makkelijker!
Heb je foto's??

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:44

ik kan niet eens een gewone hengstenvlecht maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:55

Onderlangs is gelukt alleen ik hou een pluk over dat er een plukekn haar bij de scgoft zijn afgebroken door de deken..
Dus van die overige pluk maar een knotje gemaakt en onder het zadel gefrut.
Omdat wij alles met zilver hebben wilde ik proberen zilveren draadje mee te vlecht heb alleeen nog geen zilveren stevige mooie draad gevonden.
Als het goed is worden er vanavond foto`s gemaakt tijdens de les dan zal ik proberen een hengstenvlecht te maken..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:40

Heb t zelf ook nog ns geprobeerd. Kreeg halverwege kramp in mn vingers, dus hier alleen foto's van het stukje wat ik tot dan toe had.
Afbeelding
Afbeelding
Eka heeft geeneens echt hele dunne manen, maar ik ben met hele dunne plukjes begonnen, zodat het redelijk dun blijft. Vind het zelf eerlijk gezegd best netjes staan!Nadeel zijn die haartjes van dr vacht die langer zijn dan de vlecht, maar die kan je wel netjes bijknippen/trekken.