Welk zadel is het prettigst bij rugpijn

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Welk zadel is het prettigst bij rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:11

Hoi,
ik heb vrij vaak rugpijn. Hiervoor is wel een oorzaak gevonden (C scoliose, niets aan te doen, gewoon oefeningen doen en netjes bewegen en vooral blijven paardrijden ). Nu heb ik ruim een jaar geleden een stubben springzadel gekocht (fijn, maar spartaans hard) en na een poosje een tweede hands KN dressuurzadel. Die KN zit hemels, maar mijn paard loopt er niet zo goed onder. De zadelmaker heeft het zadel nagekeken en opgevuld voor mijn paard, dus dat zou goed moeten zijn. Hij doet het gewoon beter onder het springzadel.
Nu vraag ik me af of het wijs is om het dressuurzadel voor een ander merk te ruilen (zo ja welk?) Of dat een vzh zadel verstandiger is.
Heeft iemand ervaring met rugpijn en welk zadel dan prettig is????
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ahumm

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:48

Hoi

Ik heb al jaren twee hernia's onder in de rug en een whiplash. Ik zit het fijnst op een VZH. Dressuur gebruik ik af en te ook maar dat is een hele opgave. Ik rijdt met een Merovech VZH en die bevalt super. Hebben we al zo'n 8 jaar en moet nu voor het eerst opgevult worden. Super zadel voor een betaalbare prijs. Ik zag dat zadelmarkt dat zadel in de aanbieding had compleet voor 399,00 Euro

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:10

Ik heb een vergroeiing aan de onderste ruggewervel. Mijn zadelmaker en fysio's (heb er 3 )) zijn samen komen kijken naar hoe ik het beste zit, en dit zowel op mijn eigen paard als op mijn bijrijds. Zo is mijn zadel aangepast aan mijn rug én die van mijn paard (is extra laag achteraan, speciaal soort stof in wat niet te veel en niet te weinig veert... weet ik veel ). Daarom ook dat ik mijn eigen zadel op eigenlijk alle paarden leg (gelukkig past het op veel paarden)

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:44

Mijn werkgeefster rijdt op Bates zadels,dat is met lucht..ze zitten heerlijk,zijn licht en liggen perfect op de paardenrug.

#Ymke#

Re: Welk zadel is het prettigst bij rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:56

Hulsebos!!!!

Ik heb jaren rugklachten en heb een hulsebos besteld, kan niet wachten tot ik hem heb, heerlijk zonder pijn rijden!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:56

Hi, vervelend die rugklachten. Sinds 7wkn heb ik ernstige last van ischias in de onderrug. Het rijden ben ik sinds vorige week gaan oppakken. Ik heb een degelijk dressuur zadel (stubben maestoso) waar ik zelf goed en lekker in zit. Het is heel belangrijk in je zadel een goede zit te hebben, die zorgt er bij mij wel voor dat ik pijn in mijn onderrug heb. In mijn geval moeten die spieren weer aansterken en zit er niks anders op dan gewoon het rijden beetje bij beetje uit te bouwen en erg op mijn houding te letten...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:16

Ik heb een Wintec dressuur zadel, daarmee gaat het al veel beter dan op een VHZ-zadel.
Ik heb ook een keer (eenmalig) op een Ainsley-dressuur zadel gezeten, dat zat ook voorbeeldig. Had de dag erna niet meer last dan dat ik normaal al had.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:53

Ik heb ook scoliose en rijd momenteel op een Wintec veelzijdigheid. Vanaf hopelijk komende zaterdag wordt dat een Wintec dressuur, dat biedt wat meer steun. Maar ik heb gelukkig weinig last met paardrijden, met fietsen bijvoorbeeld veel meer.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 19:43

Fijn allemaal, in elk geval hoopvolle reacties.
Ymke, hoe ben jij op het idee gekomen dat Hulsebosch fijn is. Heb je die kunnen proberen?
Ahumm

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:02

Ik kan niet zitten in een dressuurzadel, omdat je bekken dan zo onnatuurlijk gekanteld wordt. Wat voor merk maakt niet uit, ik heb meerdere geprobeerd, de hulschebos dressuur waar ik op gezeten heb was nog wel het ergst want daar kon ik helemaal niet in bewegen.
Ik heb nu een vzh richting dressuur, met een gewone zit, niet diep.
Voor mij is het dus beter als ik wat 'bewegingsruimte' heb.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:28

Ahumm schreef:
Fijn allemaal, in elk geval hoopvolle reacties.
Ymke, hoe ben jij op het idee gekomen dat Hulsebosch fijn is. Heb je die kunnen proberen?
Ahumm

Ik ging paarden kijken en kwam bij toevallig 2 paarden terecht die allebei een hulsebos hadden. Toen heb ik zelf hulsebos gebeld en het op mijn eigen paard mogen ervaren, echt super!

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:15

[***] schreef:
Ik kan niet zitten in een dressuurzadel, omdat je bekken dan zo onnatuurlijk gekanteld wordt. Wat voor merk maakt niet uit, ik heb meerdere geprobeerd, de hulschebos dressuur waar ik op gezeten heb was nog wel het ergst want daar kon ik helemaal niet in bewegen.
Ik heb nu een vzh richting dressuur, met een gewone zit, niet diep.

Idem hier, maar hulsebos was het met mij eens en heeft mij ook een zadel met een gewone zit aangemeten. Daar zat ik ineens niet meer krom in, en dit is toch ook een dressuurzadel. Ik hoop hem ook binnenkort in ontvangst te mogen nemen want ik heb nog nooit zo lekker gezeten!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:27

Hoi,

even een vraagje voor Rubywhite,

Ik heb zelf een poos geleden al 'proefgezeten' op verschillende dressuurzadels en ik moet zeggen dat ondanks het feit dat Stubben geen dressuur zadelexpert heet te zijn erg fijn zat. Ik gaf het erop dat het komt omdat mijn springzadel ook een stubben is.
Jouw ervaring met stubben dressuur zijn goed?
Het nadeel van proefzitten is dat je maar zo kort kunt proberen. Een paar dagen lenen is er bij een nieuw zadel natuurlijk niet bij.

Ahumm

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:11

[***] schreef:

Grappig, bij mij gaat het juist een stuk beter als ik echt wordt vastgehouden.