huursverhoging

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paula1

huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:30

hoi ik had een vraagje kan een staleigennaar zomaar huurverhoging vragen .
ik sta er nog geen jaar en hoorde ik dat ze 15 euro omhoog wil gaan per 1 januarie 2006
wat vinden jullie daar van .

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

nou ja, per jaar mogen ze een paar procent omhoog gaan ivm de inflatie. de spullen en diensten gaan elke jaar ook een paar procent omhoog, en de staleigenaar zal deze zelf ook moeten doorbetalen. dus zijn de pension klanten meestal de pineut

paula1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:53

ja dat kan maar ik vind 15 euro wel veel ik betaal nu 220 per maand

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:53

paula1 schreef:
ja dat kan maar ik vind 15 euro wel veel ik betaal nu 220 per maand

Is bijna 7% verhoging, is idd best veel. Maar als er al een aantal jaren geen verhoging is geweest, valt het ook wel weer mee.

katiecat

Re: huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:00

Bij mij is het precies hetzelfde verhaal, alleen dan per 2006 10 euro duurder. Dit jaar waren ze ook al 10 euro omhoog gegaan. Dus in 1 jaar tijd is het bij ons 20 euro omhoog gegaan.
Ik vind het behoorlijk wat in ieder geval.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:26

als er een paar jaar geen verhoging is geweest, valt het idd mee; anders is het hoog.
hebben jullie ook extra faciliteiten gekregen? dan is het weer wel verklaarbaar...

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:50

Volgens mij mag dat niet zomaar er heeft een hele tijd terug in het Bit een artikel gestaan over dit onderwerp.
Zelfs als de accomodatie erop vooruit gaat (dus nieuw solarium bijv.) dan mag de huur niet ineens extreem verhoogd worden.

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:10

Ik geloof ook dat er voor de paardensport vanaf volgend jaar het hogere belasting tarief gaat gelden (van 6% naar 19%) kan het zijn dat de pensionhouder dit nu alvast doorrekend naar zijn klanten ?

Pin me er niet op vast, ik kan er ook helemaal naast zitten

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:20

marquez1 schreef:
Volgens mij mag dat niet zomaar er heeft een hele tijd terug in het Bit een artikel gestaan over dit onderwerp.
Zelfs als de accomodatie erop vooruit gaat (dus nieuw solarium bijv.) dan mag de huur niet ineens extreem verhoogd worden.

In het geval van TS gaat het om bijna 7%, dit kun je nu ook weer niet extreem noemen.
De pensionhouder die te maken krijgt met hogere inkoopprijzen (fourage, maar bijvoorbeeld ook stroomkosten), mag dit natuurlijk gewoon doorberekenen.

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:06

En voer natuurlijk..

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:20

In BIT nummer 109 van Juni 2004 staat een artikel op blz. 46 over de rechten van de pensionklant, met als titel afspraak is afspraak/

In het artikel komt advocaat Stephen Wensing van Verhulst, wensing & Oranje advocaten uit Roden aan het woordt.
Hij legt uit dat de afspraken die je heb gemaakt met je pensionhouder bindend zijn. Ook als ze niet op papier staan. Bij mondelinge overeenkomst moet je zorgen dat je een getuige hebt, en anders kun je je beroepen op het gewoonte recht.

Ik citeer:"Als je een vast bedrag hebt afgesproken, bijvoorbeeld 200 euro, dan kan dat bedrag niet zomaar worden verhoogd. Afspraak is afspraak en die geldt in princiepe in lengte van jaren. Toch hoeft een verhoging niet ontoelaatbaar te zijn. Veel stallen hebben een contract, waarin staat dat het stalgeld mag worden aangepast aan de stijging van het landelijk prijspeil, zeg maar 1 a 2 procent per jaar. Daarmee ben je als pensionklat akoord gegaan. In de praktijk gebeurt het ook wel dat de prijs 'zomaar' omhoog gaat en dat is niet de bedoeling. Stalgeld wordt vaak doorgevoerd met een "drogreden". Dat mag dus niet. De (slechte) financiele positie van de staleigenaar kan geen argument zijn om het stalgeld op te trekken. Zelfs verbeteringen van de faceliteiten mogen niet zomaar leiden tot een hoger stalgeld."

Het ligt er dus aan of je zo'n contract hebt ondertekend maar 7% is dus wel abnormaal veel.

paula1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:10

hoi bedankt voor jullie reactie,s,dit stalletje draait nu pas een jaar en ik sta daar nu 9 maanden .
er is afgesproken 220 per maand en nu wil ze na 9 maanden al huursverhoging .
er zijn geen verbeteringen aan gebracht .
dus daar kan ze geen huur voor op gooien .
of ze moet een rekenfout hebben gemaakt toen ze die stal begon
maar daar hoef ik dan toch niet voor te boeten . maar ja ik zie haar vanavond en dan hoor ik het wel en dan zie ik wel wat ik doet want als ik 9 maanden geleden haar stalling had gezien met het bedrag van 235 per maand dan had ik verder gekeken en daar waaschijnelijk niet gestaan

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:50

ik ben heel benieuwd houd je ons op de hoogte?

paula1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:14

hoi nou ik was vanavond op stal en toen kreeg ik te horen dat er verh
verhoging kwam per 1 januarie 15euro .
dus ik net doen of ik niks wist ik zeg zo dat is nog al wat . waarom 15 euro waar bazeer je dat op dan antwoordde ze ja hooi en strooi en voer is duurder geworden .
ik zeg maar ik sta hier nog maar 9 maanden en dan gooi je gelijk al 15

euro er op vind het erg veel en ik weet niet of ik dat ga betalen want als je dit 9 maanden geleden had gezegt had hij hier niet gestaan ze

zij voor de rest niet zo veel maar wel nou als je het er niet mee eens bent zoek je maar een andere stal . nou daar sta je dan ik heb verder niks meer gezegt wel dat ik het met mijn man er over zou hebben en dat ze het nog wel hoort ik wil wel met 7.50 akort gaan maar niet met 15 daar komt nog bij dat ik ze 2 tot 3 keer in de week voer ik laat de
hond er uit voor de trek de bak wel eens recht dus ik vind 7.50 wel genoeg

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:13

Je doet er ook nog klusjes?
Krijg je daar een vergoeding voor?

Dan vraag je toch een vergoeding voor de klusjes of je moet zeggen ik wil een aangepaste stalhuur betalen omdat ik ook klusjes doe.

Vind ik normaal.

Waratje

Re: huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:27

Als ze beweert dat het hooi duurder is geworden dan kan ze niet inkopen. Hooi is deze zomer in ruime mate gewonnen en is zeker niet duurder dan vorig jaar, eerder goedkoper.

Ik zou zeggen, als zij vasthoudt aan die huursverhoging, ga als de sodemieter een redelijke vergoeding vragen voor de klussen die je op stal doet. En ga ook maar vast rondkijken voor een andere stal, want als ze zo zaken doet, kun je vaker dit soort grappen verwachten.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:46

Tja, dacht er ook gelijk aan
gewoon een vergoeding vragen voor het voeren van de paarden, bak slepen en andere klusjes. Daarvoor is 25 euro per maand naar mijn idee niet duur betaald

paula1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:51

ga vanavond nog maar een keertje praten misschien komen we tot een oplossing en anders zie ik wel andere stal misschien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:57

Vanaf januari valt een prof. bedrijf wel onder de mest wet
Geen idee wat de kosten hiervan gaan worden, maar dat kan misschien best veel zijn.

dat je zelf die klusjes doet, vind ik totaal niet relevant
Neem aan dat dit geen verplichting was.
Ik heb dat zelf ook altijd gedaan, gewoon omdat ik dat graag doe, daar vond ik een dank je wel genoeg voor.
Ik heb ook eens op een stal gestaan waarvan ik dacht dat het niet gewaardeerd werd, en ben ik er dus ook snel mee gestopt.

En ja, ik weet niet of je echt een poot hebt om op te staan.
Het kan dan volgens dat artikel in bit wel niet gewoonlijk zijn
Maar als de stalhouder zegt, dan zoek je maar een andere stal, dan weet ik niet of er veel keus is...

succes ermee