Paard op de wei, of niet....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SHALALA

Paard op de wei, of niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:49

Nouja;
Heb sinds donderdag een paard, Vianti. Op de plek waar ze heeft gestaan ging ze vrijwel nooit naar buiten(op de wei bedoel ik dan). En als ze naar buiten ging, dan maar een uurtje want dan stond ze al aan de poort te wachten tot er iemand kwam om haar eruit te halen...
Via verveelt zich in de wei heb ik het idee.
(overig rijd ik haar 6x in de week, is ze gewend)
Nou heb ik 3 opties:
Rijden of op de wei gooien,
Niet op de wei maar in de stal laten staan,
Op de wei gooien(iedere dag, behalve als het weer/de grond het niet toelaat) samen met de andere pony's en paarden, met de kans dat ze flink getrapt wordt door het andere paard, dat is niet bepaald een lievertje.

Wat zouden jullie doen..
Alvast bedankt

tienus63

Re: Paard op de wei, of niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:52

Gaat het om een 3-jarige? Dan is 6x in de week rijden en/of longeren veel te veel van het goede. Gewoon negeren dat ze naar binnen wil, Ze zal snel genoeg in de gaten hebben dat het in de wei niet zo'n ramp hoeft te zijn. Het is puur gewenning van haar.

Waarschijnlijk zoekt ze naar een paar dagen wel aansluiting met één van de andere paarden. Of zet haar even apart met één van de paarden van wie je het idee hebt dat het wel klikt.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-12-05 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:53

zou er dan op stal doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:57

Kun je haar niet in een weitje naast de andere paarden buitenzetten, of een van de minder dominante pony's bij haar zetten?
Als er echt geen mogelijkheid is om haar bij de anderen te zetten dan maar zo veel mogelijk korte tijd op de wei en de rest op stal, maar liever natuurlijk lekker met een ander paard buiten.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:02

Ik zet haar regelmatig een uurtje in de wei, apart, maar wel met andere paarden erlangs die ook apart staan.

tienus63 schreef:
Gaat het om een 3-jarige? Dan is 6x in de week rijden en/of longeren veel te veel van het goede. Gewoon negeren dat ze naar binnen wil, Ze zal snel genoeg in de gaten hebben dat het in de wei niet zo'n ramp hoeft te zijn. Het is puur gewenning van haar.

Waarschijnlijk zoekt ze naar een paar dagen wel aansluiting met één van de andere paarden. Of zet haar even apart met één van de paarden van wie je het idee hebt dat het wel klikt.

Het gaat om een 3.5 jarige, die goed is ingereden met rustige opbouw.

Ze is het gewoon zo gewend, om zovaak te rijden. Ik rijd ook met afwisseling, 2x per week echt training, en de rest gewoon basis enzo. (laag&rond rijden, voorwaarts-terug enz.)
Dus opzich valt het wel mee

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:02

Ik zou proberen haar met dat andere paard buiten te zetten, als het niet lukt kun je haar altijd nog binnen zetten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:03

Lekker op de wei.

Ik heb ook zo'n zeurpiet. Maar hij moet gewoon naar buiten van. Hij moet niet zeuren, hij is een paard en niet van suiker.

23 uur per dag in de stal is echt niet goed voor paarden.

Hoe weet je dat het niet goed gaat bij die andere paarden? Bij ons is ook een paard dat niet altijd even lief is, maar met mijn paard gaat het goed. Ze blijven gewoon bij elkaar uit de buurt en er is niks aan de hand.

ThessaJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:13

Ik zou haar ook op gewoon op de wei zetten, dan went ze er wel aan. Ben het met Anouar15 eens, om zo lang op stal te staan is niet echt goed.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:28

Nee idd, het is ook niet goed voor de tanden heb ik laatst gehoord.
Ik denk dat ik voorlopig nog ff 1 uurtje p dag in de wei zet, en over 1 à 2 weken haar bij de andere paarden/pony's in de wei zet.
(dat wordt leuk met Sientje )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:31

Op de wei.
Overigens vind ik het (sorry dat ik het zo bot uitdruk) van t zotte dat een 3.5-jarig paard 6x per week werkt. Ik vraag me dan ook bijna bibberend af wat je bedoelt met 2x echt trainen en de rest "basis".....
Mijns inziens hoort een 3.5-jarige slechts enkele keren per week kort bezig te zijn met "basis"
Maar dat terzijde....

Alytje

Re:

echt op de wei zetten! Het is idd gewoon gewenning dat ze weer naar binnen wil. Zet haar een poosje gewoon buiten en ze komt waarschijnlijk niet meer naar het hek.
ik vind 6x per week rijden ook erg veel voor een 3,5 jarige. Het mag dan wel goed opgebouwd zijn, maar dan hoeft het nog niet goed te zijn voor je paard maar oke daar gaat het nu niet om

Lenneke_

Re:

Anders zet je je paard eerst bij de rest en zet je dat "moeilijke" paard erbij als jou paard al aan de rest gewend is.
Dan komt jou paard niet ineens bij zijn groep, maar is jou paard al onderdeel van de groep als hij erbij komt en heb je eerder kans dat het goed gaat.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:40

Sonja schreef:
Op de wei.
Overigens vind ik het (sorry dat ik het zo bot uitdruk) van t zotte dat een 3.5-jarig paard 6x per week werkt. Ik vraag me dan ook bijna bibberend af wat je bedoelt met 2x echt trainen en de rest "basis".....
Mijns inziens hoort een 3.5-jarige slechts enkele keren per week kort bezig te zijn met "basis"
Maar dat terzijde....

Nou dat is ieder zijn eigen keuze
Met basis bedoel ik:
Paar rondjes stappen, draven, galopperen, en wat halt houden af en toe en dan is ze klaar.

Met training: Hetzelfde als hierboven en dan veel wendingen draaien, soms poging tot sb/wijken. Voorwaarts-terugnemen.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:41

Maar ik ga haar gewoon in de wei zetten

Anoniem

Re: Paard op de wei, of niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:45

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:46

Een paard is een kuddedier, ik zou dr echt op de wei zetten en gewoon bij de andere paarden. Ik weet niet of die Sientje hoefijzers heeft, maar paarden zijn niet geneigd elkaar echt te verwonden, al ziet het er soms wat heftig uit, maar door hoefijzers kan het weleens misgaan (kan sowieso natuurlijk al).
Ik zou haar gewoon bij de andere paarden zetten en gewoon op een afstandje kijken hoe het gaat, wel met het nummer van de dierenarts bij de hand.
Ik loop liever een klein risico dan dat het paard alleen op stal of alleen in de wei zou moeten staan.