Hoe rijden jullie los?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Piroska

Hoe rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 17:56

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal tijdens het losrijden doen. Dus voordat jullie écht aan het werk gaan. Misschien zitten er nog handige tips tussen! :D

Eerst zeker 5 minuten stappen aan de lange teugel. Daarna pak ik haar iets op. Tijdens de stap wijk ik een aantal keer. En dan 4 of 5 pasjes. En ik verander vaak van hand. Tijdens het draven wijk ik ook een paar pasjes en veel grote voltes enzo. Even later begin ik met een paar overgangen. Na 4 of 5 overgangen ga ik eventjes galopperen. Mijn pony word daar ook lekker los van. Daarna ga ik verder met overgangen, daarna komt een stappauze met keertwendingen en een keer achterwaarts. Daarna draaf ik aan en ga ik doorzitten. Ik ga weer verder met overgangen. En veel galop. Ook veel kleine voltes 10 meter. Ik doe ook een paar keer schouderbinnenwaarts. En heel af en toe een beginnetje met travers. Tussendoor verander ik regelmatig van hand en af en toe uitstrekken. Als ze klaar is draaft ze een paar rondjes halsstrekkend, en dan stap ik uit.

Reacties graag!!
Laatst bijgewerkt door Piroska op 04-12-05 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:59

Van tevoren; ik rijd vooral aangespannen.

1 ronde linksom
1 ronde rechtsom
2 of 3 volte's linksom
2 of 3 volte's rechtsom

Mijn trainveld ligt op ruim een kilometer afstand van stal, daar doe ik hem lekker warm stappen (paar honderd meter) en daarna draven. Losrijden in draf.

Voordeel van dit vaste programma is;
Als je paard op vreemd terrein is, waar hij het heel spannend vind. En hij merkt dat jij dat programma gewoon wilt rijden, ontspant hij heel snel en hoor je hem bijna denken; Ohhh, maar dit kan ik wel, waar maak ik me druk om.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:01

eerst zeker 5 minuten aan de lange teugel stappen, en draven (voor zover dat wil lukken want mn verzorgpony gaat super hard aan de lange teugel) dan ga ik weer terug naar stap, maak mijn teugels op maat vraag wat stelling enz. dan in stap wijken, aandraven, wijken middendraf, dan weer stappen schouderbinnenwaarts, dan galop en proberen rustig te galopperen, en midden galop. en als laatste nog even een rondje aan de lange teugel galopperen en dan uitstappen
en ik verander ook regelmatig van hand

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:01

ik moet eerst naar de bak toe dus stap ik 5 minuten. dan als ik eenmaal in de bak been, wissel ik vaak van hand, ga ik een beetje gymen op mijn paard, laat ik voorwaarts, neerwaarts rijden en ga dan naar de draf. veel voltes en achten, halthouden, achterwaarts, en weer middendraf. vervolgens galop, paar rondjes, klein stukje wegsjeese en dan het echte werk

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:07

Ik stap eerst 5 à 10 minuutjes gewoon met lange teugel,
dan laat ik haar laag & rond aan de teugel draven en galoperen, (zowel rechtsom als linksom) dan even 3 minuutjes ofzo stappen en dan beginnen we met het echte werk
(wijken, schouderbinnenwaarts, middendraf, uitgestrekte draf blabla)

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:08

Die van mij is in de winter in het begin eerst altijd gespannen in z'n rug, dus stap hem eerst laag, lang op beide kanten.. Daarna, aandraven en nog steeds laag, lang, totdat hij opgewarmd is. Dan beetje bij beetje oppakken.. Slangenvoltes en veel wendingen rijden.. En daarna verschilt het, vooral voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen, recht stellen.. Pas als hij lekker los is wijken en SB.. Ook doe ik wel veel cavalettie-werk om hem los te krijgen..

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:14

eerst ff 10 min stappen aan de lange teugel, dan 5 min draven aan de lange teugel, en dan ff galop aan de lange teugel..

dan ga ik ze laag en diep rijden, zowel is stap, draf en galop.
meestal pak ik ze dan na 15 min zo rijden op, en ga ik nog wat wijken, sb enz.
maar soms pak ik ze helemaal niet op, en rij ik gewoon lekker ontspannen rond en diep een half uur, en ben dan klaar

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:42

Pff even denken hoor
Stappen met langeteugel(5 minuten) Draven met lange teugel(als hij harder gaat dan dat ik wil, bepalend met mijn zit, ga ik over naar stap) 5 minuten, tussen door op elke hand 2 keer gereden te hebben stappen en hem iets oppakken, laag en lang(proberen) aantal passen wijken met stap en op de lange zijdes middenstap zeg maar voltes, voltes 15 meter(opbouwend) Pak hem nóg iets op en ga op E-B volte wie ik geleidelijk aan naar een kleine volte wijk. Ik wijk weer terug ga weer hoefslag volgen, een aantal keer weer wijken en midden draf, verzamelde draf en dan galoperen(vaak voltes, hij houd van crossen) een heel klein beetje wijken in de galop, voltes en voltes 15 meter. Draven weer wat wijken van hand veranderen ondertussen hoor en dan langzamer hand naar 't halsstrekken werken.. doordraven (5 min) met halsstrekken, en daarna naar de stap uitstappen 10 minuten (vaak buiten)

Groetjes

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:17

Eerst stap ik een paar rondjes de ene kant uit, doe tussen door van hand veranderen en dan andere kant uit enzo, dan na paar minuten aandraven en dan flink voorwaarts, liefst voorwaarts-neerwaarts. Daar wordt ze lekker soepel in de rug van zodat het steeds makkelijker wordt om constant te blijven in de aanleuning.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:29

Ik stap een kilometer naar de bak met licht contact en daar begin ik met wat voltes en 8-jes, lekker stevig doordraven met veel figuren en lijntjes.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:07

ik rij iedere keer anders, want mijn paardje is zooo goed in onthouden dat ze na een 5 tal keer de ronde vanzelf loopt.
bij een buitenritje ook
stuur ik van het erf naar links, dan weet ze dat we naar de piste gaan, naar rechts is een buitenrit.
en ik zou haar moeten loslaten loopt ze een van de rondes dat we vaak doen.
maargoed, terug naar het losrijden.
ik rij met een belgisch trekpaard, dus heb wel wat meer tijd nodig om ze goed te krijgen.
ik stap zowiezo 10 minuten over de weg naar de piste
gewoon een lang teugeltje, kwestie van opwarmen.
in de piste stap ik een rondje links en rechts, al wat meer opgenomen, en wat stelling.
daarna links en rechts rondje draf en paar voltes, en paar rondjes galop
eventjes uitblazen, en dan wat drafwerk, voltes, figuren, stelling, etc.
daarna overgangen stap-galop, stap-draf, halt-stap, en tepowisselingen in stap, nu en dan haar kont naar binnen zetten.
een soort van spin (om de achterhand draaien), en haar achterhand alleen omzetten.
en daarna gaan we op de voltes werken, vergroten en verkleinen, meestal heb ik haar dna goed in de hand, draaf ik nog paar rondjes uit, en stappen op het gemak naar huis.

EquineNature

Re: Hoe rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:51

Ik stap altijd 10 min. aan de lange teugel, rij dan (slangen)voltes, gebroken lijnen. Dan pak ik hem iets op en stap dan gerust nog 5 a 10 minuten, blijf veel voltes rijden en laat hem een paar passen wijken her en der. Wanneer hij ontspannen aan voelt ga ik draven en galoperen, hier ben ik zo'n 10 minuten mee bezig. Dan even een stappauze en dan gaan we echt aan het werk, ong. 30 minuten veel overgangen en zijgangen. dan nog zo'n 10 a 15 minuten uitstappen.

MarloesV89

Re: Hoe rijden jullie los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:06

Ik stap eerst 10 min aan halflange teugel zodat ze de rug gaat ontspannen. Als ik voel dat ze lekker loopt ga ik dr oppakken en wat actiever stappen (wijken, stelling vragen). Als dat goed gaat draaf ik aan en ga ik echt aan het werk. Na het werk zoon 10 min uitstappen, bij mooi weer over de weg

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:21

Ik moet eerst naar de bak toerijden (ongeveer een half uurtje).
Dus hij is al lekker losgedraafd en heeft al stukje gegallopeerd, meestal aan een vrij los contactteugeltje.
In de bak begin ik met overgangen stap-halt, halt- stap.
Daarna aandraven, voltes rijden en overgangen stap-draf-stap en af en toe halthouden tussendoor.
Daarna op beide handen even galloperen, daarbij grote voltes rijden.

Als hij dan enigzins los is ga ik beginnen met wijken, pasje schoudervoor, achterwaarts, veel overgangen naar galop en terug.
Lekker veel schakelen, middendraf, middengalop.
Is hij nog niet helemaal los, dan rij ik 2 of 3 slangenvoltes en meestal gaat hij dan helemaal lekker.

Daarna even stappen met een lange teugel, na een korte pauze weer rustig oppakken en wat moeilijkere oefeningetjes doen (voor ons wat moeilijker dan).
Stilstand-galop, draf-halthouden, galop-stap, travers, poging tot verzamelde draf.