Xox schreef:De Da. Ik heb meerdere tandartsen aan het werk gezien en daar werdt ik niet vrolijk van. Onze DA kan verdoving geven. En kan prima vijlen. Ze werkt ook met de machine vijl en met de dremel. En heeft al heel wat tandproblemen opgelost hier. Tadartsen hebben vaak helemaal geen opleiding en daardoor weinig kennis van de anatomie. En dat is heel belangrijk bij vijlen en dergelijke
Als je een goede tandarts kiest die een goede opleiding (in VS bv) heeft gehad, heeft die vaak meer kennis dan de dierenarts.
Mijn paard is als 3-jarige geopereerd aan zijn kaak. Er zat 1 kies dwars die in zijn kaak stak en die is eruit gehaald. Hierna moest hij iedere 6-8 maanden gevijld worden omdat de kies die tegenover het "gat" zit dus niet slijt.
De vorige eigenaar is door zwangerschap etc gestopt met paardrijden, paard heef 6 jaar stilgestaan (van 5 tot 11) en er is bijna 3 jaar niet naar gekeken.
Toen ik hem kocht was zijn gebit helemaal scheef en die kies was ongeveer 6 cm lang. Ze hebben er toen bijna 3,5 cm afgeslepen en sindsdien moet hij iedere 6-8 maanden weer gevijld worden.
Ik had dit een keer of 3 door de tandarts laten doen en je kon goed zien dat zijn gebit steeds iets rechter werd (helemaal goed zal het nooit meer komen, maar alle beetjes helpen).
Toen ik bij de dierenarts was voor een enting zei hij dat hij dat ook kon en dat hij daar speciaal voor geleerd had, en het kostte een stuk minder.
Die heb ik het toen 1x laten doen en dat was een regelrechte ramp.
Normaal betaal ik 50 euro bij de tandarts, die is rustig en zacht voor hem, paard hoeft nooit verdoofd te worden, ze vijlt met de hand en is dan meestal 10 minuten bezig.
De dierenarts zette hem in de opvoelbox, paard gespannen, kreeg zo'n zware tandenklem in zijn mond en die werd flink strak gezet waardoor hij zijn hoofd niet stilhield, moest toen 2x verdoofd worden, bleef met hoofd schudden ondanks dat hij 2x door zijn benen zakte van de verdoving. Dierenarts vijlde met een electrische vijl, sneed 2x diep in zijn gehemelte en is bijna 1,5 uur bezig geweest.
Resultaat: Paard is dagen panisch geweest als je aan zijn hoofd kwam, heb 2 weken niet kunnen rijden door de wonden in zijn gehemelte (normaal kon ik de volgende dag gewoon weer rijden), kreeg een nota van € 135,= ipv dat ik goedkoper was zoals hij vooraf zei, en hij heeft weken slecht gegeten.
Uiteindelijk omdat hij afviel de tandarts weer gebeld, bleek dat de dierenarts met zijn electrische vijl van alle kiezen en tanden aan die kant het maalvlak glad geslepen had, dus het voer kon niet goed gemaalt worden.
Sindsdien komt de tandarts weer en zit er weer iedere keer verbetering in.
Als je een goede paardentandarts zoekt (met een goede opleiding): www.paardentandarts.nl
Bij mij komt er geen andere meer in.