Wat in een verkoopcontract & proefcontract zetten ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Wat in een verkoopcontract & proefcontract zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 16:34

Als Remy straks verkocht wordt wil ik graag met de nieuwe eigenaar een contract opstellen.

Wat moet ik zoal in een verkoopcontract zetten ? Ook gaat hij 2 weken op proef wat ik graag zwart op wit wil hebben; wat moet ik hier precies in vermelden ?

- ik wil sowiezo 1e koper zijn wanneer hij weer verkocht wordt;
- als hij kreupel wordt tijdens de proefperiode zijn de kosten hiervoor voor de koper en moet het niet zo zijn dat ik een kreupel paard terugkrijg door hun toedoen.

ArabStables

Re: Wat in een verkoopcontract & proefcontract zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:10

Ik heb mijn paard ook 2 weken op proef 'meegegeven' en dit proefcontract zag er ongeveer zo uit:

Koopovereenkomst

(naam + adresgegevens + postcode + telefoonnummer + email van jezelf)

Opgesteld op (datum) .......... , door ..........(verkoper, jezelf) wonend op ......... (adres) – .......(plaats) – ...... (land) tezamen met...........(koper) wonend op ....... (adres) – ..... (plaats) – ..... (land).

Hierbij gaat ...... (koper) akkoord met de proefperiode en ............(verkoper) geeft akkoord tot de proefperiode met de regels en voorwaarden, voor het volgende paard:

Gegevens paard:
(naam, gegevens ouders, chipnr., kleur, ras, geboortedatum, aftekeningen, fokker, eigenaar, stamboek etc)

Proefperiode

De proefperode loopt van ....... (datum) t/m ....... (datum).
Alle kosten die ...... (naam paard) maakt in proefperiode zijn voor rekening van de koper.
De verkoper stelt zich niet aansprakelijk voor ongevallen of dergelijke waarbij letsel of financiële schade aan ...... (naam paard) en/of aan derden ontstaat voor de genoemde periode t/m ....... (eind datum proefperiode) Dit is voor rekening van de koper.

Mocht ...... (naam paard) overlijden binnen de proefperiode dient de koper het bedrag van ...... aan de verkoper over te maken binnen de afgesproken termijnen (dit kun je zelf dan nog wat specifieker vermelden)

In achtneming van de overeengekomen afspraken hierboven genoemd, gaan beide partijen hierbij akkoord:

..................... (naam)
Koper………………………………………………………………………………………..

....................(naam)
Verkoper……………………………………………………………………………………

Zoiets dergelijks moet het wel zijn. Je kan er zelf natuurlijk nog inzetten dat je eerste koop op je paard wilt mochten zij onverhoopt moeten verkopen.
Een koopovereenkomst kun je op dezelfde manier opstellen. Succes!

Rivano

Re: Wat in een verkoopcontract & proefcontract zetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:23

Zou ook iets zetten over ophalen en wegbrengen. (wie doet dat en wie is aansprakelijk.)
En wat te doen bij schade onderweg aan het paard.

Is het paard verzekerd? Zo ja dan moet de verzekering er ook van op de hoogte zijn dat het paard naar een andere stal gaat en getrasnporteerd wordt. Weet niet wat ze doen in geval van een proefperiode.

Daarbij kun je in het contrat wel blessures uitsluiten, maar er bestaat een kans dat de aanleiding ervoor al bestond. Dan zit je met bewijslast enzo.

Tenslotte nog: Je kunt in een contract dingen uitsluiten of juist vastleggen, maar als het wettelijk anders geregeld is dan is het contract ongeldig. Wat bijvoorbeeld als het paard de mogelijke koper iets aandoet? Kan zij jou dan aanklagen? Zo ja, dan kun je niet in het contract zetten dat je niet aansprakelijk bent voor ongevallen.

Misschien heb je een rechtsbijstandverzekering die je kan helpen? Paarden vallen onder de huisdierenwet. (van je aansprakelijkheids verzekering. Die heb je (of je ouders namens jou) toch wel? Zo niet, meteen afsluiten)