Wortels???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Wortels???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:10

Mijn nieuwe paard is een echte wortel junk, en krijgt er ook genoeg.
Nu hoorde ik gisteren dat ze daar best wel wild van kunnen worden, dus nu geef ik er nog maar 4 per dag. Wat zijn jullie ervaringen?
Als ik wortels eet ( als ik aan het lijnen ben) word ik er alleen maar chagerijnig van!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:25

Ik heb nog nooit gehoord dat paarden wild worden van wortels. Wortels bestaan voornamelijk uit water en bevatten bijna geen energie.
Mijn paard krijgt best veel wortels en hij is absoluut niet wild.

Ze kunnen hooguit een beetje aan de schijt raken als ze er veel eten, mar dat is ook niet zo erg.

Dus lekker blijven geven die wortels, paarden zijn er dol op en ze hebben wat te doen.

atje_patatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:41

Voor zo ver ik weet kun je wortels ongeperkt voere, dus zoveel als je maar wild. Anky zet weleens gewoon een kruiwagen vol met wortels voor de staldeur zodat ze zelf kunnen pakken.

Ik geef mijn paard altijd 2 x per dag 1 of 2 wortels, een appel en wat brood met brokken.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:45

Ik ga met Anouar mee .

Mijn ruin krijgt zelfs nog wat meer wortels dan de merries, omdat hij maar heel wenig müsli krijgt. Met een hoop wortels in z´n trog, heeft hij tenminste ook het idee dat ´ie "veel" te eten krijgt .

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:45

Heb er ook echt nog nooit van gehoord!
Volgens mij niet waar hoor

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:50

bij de manege waar ik rijd, krijgen de paarden elke dag wortels en ze worden er nooit wild van, gelukkig!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:50

Ze ZIJN er hooguit wild van, ze worden er zeker niet wild van!
Een wortel bestaat voor 95% uit water joh, en tenzij je paard ook wild wordt van water zou ik me geen zorgen maken

Mijn knollie krijgt 10kg. wortelen in de week en dat vindt ze heeeeeeeeeeeeeeeeelemaal fantastisch

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:01

er zitten ook suikers in, de reden dat ik ze niet voer is daardoor. mijn paard dr suikerspiegel raakt dan van slag

geeek

Re: Wortels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:06

nou ik voer ze ook aan mijn haf maar ze word er niet wilder door! dus gewoon lekker blijven voeren

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:15

Marja1988 schreef:
er zitten ook suikers in, de reden dat ik ze niet voer is daardoor. mijn paard dr suikerspiegel raakt dan van slag

Heeft je paard diabetes dan??

Mijn paarden krijgen erg veel wortel. Ze vinden het heerlijk en worden er absoluut niet wild/gek van.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 16:16

Bedankt bokkers!
Degene die me dit vertelde is ook zo`n nurkse betweter die altijd negatief is over alles. Hij zei ook dat ik zeker wel veel te veel brokken voerde. Not dus. Dus Mores, je krijgt weer lekker veel wortels en de scheten nemen we dan wel voor lief

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:35

Die suikers in wortels zijn heel andere suikers dan suiker zoals wij het kennen.
Suikers die niet toegevoegd worden (dus ook uit fruit) heeft een dier (en mensen ook) nodig en die suikers izjn absoluut niet slecht.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:55

Kun je ze gesneden geven?
Khoorde een keer dat dat slecht was ofzo >;)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:02

Kan wel, maar dan moet je ze niet in lange dunne plakken snijden want dan kunnen ze erin stikken.

Wel in ronde plakjes of in stukjes.

Maar waarom zou je ze snijden?

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:18

Ik geef mijn paard ook wel eens wortels, meestal een stuk of 10 tegelijk. Ik laat ze gwoon heel zodat ze ze zelf door kan bijten. Als ze in stukjes zijn gesneden schrokt ze ze veel te snel op.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:01

manie schreef:
Marja1988 schreef:

Heeft je paard diabetes dan??

Mijn paarden krijgen erg veel wortel. Ze vinden het heerlijk en worden er absoluut niet wild/gek van.

nee dat niet. Ze is doorgemeten door gerrit zoomers (homeopaat) deze zomer. En hij had gezecht dat ik beter geen wortels kan voeren. Er was een orgaan wat dan van slag raakt. weer even niet meer welke. Nou zou een enkele wortel geen kwaad kunnen. Misschien kjan het inmiddels wel maar dan doe ik het maar niet
En ag wat ze niet kent kan ze ook niet missen

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:30

wild worden paarden niet van wortels hoor! Ze vinden ze gewoon heel erg lekker, en er zitten wel een aantal vitamines in ( welke weet ik zo even niet ) en caroteen en dat is ook heel goed voor drachtige merries.
Ik geloof, weet het niet zeker, dat 5 kilo wortels maar 0.2 kilo krachtvoer vervangt. (Stond in Bit??)

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:36

ik had het ookal gehoord dat paarden wat erger worden van wortels... maar als ik het hier lees is er dus helemaal niets van waar.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:41

welnee wij voeren wortels aan 6 paarden. per 2 paarden een emmertje van 5 kg vol stukjes wortel en de mijne is zelfs sloom (najaarsdip)

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:54

Wortelen werken eetlust bevorderend. Als een paard slecht eet, kan het geven van wortelen er toe leiden dat paarden weer beter gaan eten. Aan wortelen zit vaak zand, daarom moet je ze voor het gebruik als voer schoonmaken. Bij bewaren rotten wortelen vlug, en kunnen dan maag- en darmstoornissen veroorzaken. Wortelen zelf zijn een goed voedermiddel voor paarden. In een bedrijf is het voeren van wortelen meer arbeidsintensief en economisch gezien is het vaak duurder. Af en toe een wortel erbij kan geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 04-12-05 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:55

Anouar15 schreef:
Wel in ronde plakjes of in stukjes.

Ik heb juist een keer gelezen in een paardenblad (Hoefslag of Paard & Sport ofzo ik weet t niet meer precies) dat je ze ook niet in stukjes zou moeten snijden, hetzelfde eigenlijk als rondje plakjes, het beste kan je een wortel gewoon héél geven aan een paard.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:57

Die van mij kreeg ook wortels alleen kreeg ze over haar hele lichaam bulten, nu zijn we erachter gekomen dat dat van wortels is gekomen.
Balen voor mijn paard maar helaas geen wortels meer voor haar.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:58

Wortels zijn alleen wel moeilijk te bewaren in de winter.

Ik heb ze nu in een kist met stro. Het stro isoleert en neemt vocht op waardoor ze minder snel rotten.
Nu werkt het, maar ik weet niet hoe het van de winter gaat als het echt koud is.
Vorig jaar heb ik heel wat vieze bevroren wortels weg kunnen gooien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:42

Even voor iedereen die het niet gelooft:
Bij mij op stal staat een merrie die AB-SO-LUUT geen wortels mag, want de dag erna slaat ze alles en iedereen kort en klein... Zeer extreme reacties, op zelfs kleine hoeveelheden wortel.
Zit inderdaad aan energie weinig in, maar mogelijk een reactie op de carotheen die erin zit oid? (je zou het eigenlijk eens moeten proberen en 't beest een paar tomaten of paprika's laten eten, maar ik denk dat ik een schuldgevoel krijg als er dan de dag erna eentje afstuitert... )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:44

Anouar15 schreef:
Wortels zijn alleen wel moeilijk te bewaren in de winter.

Geen last van. Ik doe ze in een grote voerton, met onderop 10 centimeter vlas en dan een laagje kranten. Daar stort ik de wortels op en dan bewaar ik ze in de zadelkamer. Het vlas neemt het vocht op, en beschermt tegen opvriezen. Gaat prima. Het heeft hier vorig jaar behoorlijk stevig gevroren, maar ik heb geen Iglowortels gehad