Staleigenaar krijgt halster niet om...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

Staleigenaar krijgt halster niet om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 12:51

Zoals de titel luidt , heb ik een probleem, namelijk : de staleigenaar zet mijn paard in de ochtend buiten maar hij krijgt het halster opeens niet meer om. Sinds vorige week zaterdag ochtend draait mijn paard weg en keert zelfs de kont toe, dit gebeurt alleen bij de staleigenaar, als ik of mijn vader het halster om wil doen werkt ze gewoon mee.
Nu wil de staleigenaar dat we het halster (permanent ?) omlaten.
Is dit nu redelijk ? Als ze het halster omhoudt krijgt ze schaafplekken op haar neus.. Hoe lang moet het halster omblijven ?
En hoe kan het dat het bij mij en mijn vader wel lukt en bij de staleigenaar niet ?
Wat is jullie idee hierover ?

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:53

Wat raar! Ik zou idd niet het halster omlaten, weet even niks anders te bedenken...

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:53

Heeft jou paardje een slechte ervaring met de staleigenaar? Is er iets tussen hun gebeurd?

ellepel

Re: Staleigenaar krijgt halster niet om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:54

stal eigenaar meenemen en kijken wat hij nou doet en wat het dier doet.

ik heb het probleem ook gehad, en daar bleek dus dat de staleigenaar mijn paard een mep gegeven had omdat het vervelend was tijdens het voeren..
reden dus voor mijn paard hem niet te vertrouwen en het halster niet om te willen.

zak brokjes mee, of wortel, stal eigenaar vertrouwen weer terug laten winnen bij paard en laat hem maar ff een keertje of tien achter elkaar het halster om en af doen met de nodige knuffels en brokejs erbij.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:55

Ik zou het halster niet omlaten.....
Idd, heeft ie slechte ervaringen?
En met iets lokken, snoepjes of hooi ofzo?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:55

Ik zou inderdaad eens met de staleigenaar samen gaan en kijken wat hij anders doet dan jij.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:01

Dat heb ik met mijn verzorgpaard, die laat de eigenaar niet toe...

marquez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:01

Als de staleigenaar eerst het halster wel gewoon om kon doen, en nu ineens niet meer, zal je paard waarschijnlijk een niet zo leuke ervaring met de staleigenaar gehad hebben. Zoals hierboven gezegd, inderdaad samen een keer met de staleigenaar naar je paard gaan, en het vertrouwen weer terugwinnen. Halster om laten lijkt me niet zo'n goed idee, daar los je het probleem ook niet mee op.

Jits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:24

Ik had hetzelfde probleem. De staleigenaar liet toen maar m'n paard los achter de andere paarden de wei in lopen. Was alleen weer wat lastiger voor mij, want als ik hem uit de wei ging halen moest ik het halster omdoen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:04

Als jij en je vader het hoofdstel heel makkelijk om kunnen doen en de staleigenaar kan dat niet meer terwijl het eerder wel kon, dan is er zeker wat voor gevallen tussen de staleigenaar en je paard.

Zou daarom met de staleigenaar gaan praten over wat hij denkt dat er gebeurd kan zijn. Weet hij de oorzaak dan kan hij proberen dit een volgende keer te vermijden en zijn best doen om het vetrouwen van het paard terug te winnen.

Kan hij geen specifieke oorzaak noemen dan zou ik zelf eigenlijk niet zo veel vertrouwen meer hebben in de staleigenaar. Hij gaat blijkbaar niet zo leuk met je paard om. Zou er dan eens over gaan nadenken of je je paard nog wel willen laten staan bij een staleigenaar die het vertrouwen van je paard schaad.

Het omdoen van een halster in een stal is een basisvaardigheid die elke echte paardenman of vrouw toch wel onder de knie moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:11

Je hebt tegenwoordig toch van die 'veilige' halsters die ook nog eens zacht gevoerd zijn? Ik heb ze ooit ergens gezien maar weet even niet meer waar. Die halsters zouden een beveiligingssysteem hebben, waardoor er geen ongelukken mee zouden kunnen gebeuren. Misschien is zoiets een idee? Het beste idee is inderdaad dat de staleigenaar op de een of andere manier leert het halster wel om te kunnen doen, maar misschien voor tot die tijd? Ook een beetje sneu als je paard om die reden op stal blijft anders.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:05

*CCCCorine, bedoel je misschien een Kalvakade halster?!
Die hebben een elastieke neus- en nekriem.
Als ze ergens aan blijven hangen (hoef, hek oid), kunnen ze het halster gewoon van hun hoofd trekken.

Citaat:
Kan hij geen specifieke oorzaak noemen dan zou ik zelf eigenlijk niet zo veel vertrouwen meer hebben in de staleigenaar. Hij gaat blijkbaar niet zo leuk met je paard om. Zou er dan eens over gaan nadenken of je je paard nog wel willen laten staan bij een staleigenaar die het vertrouwen van je paard schaad.

Dit vind ik een beetje ver gezocht; omdat het paard z´n halster niet door de staleigenaar om laat doen, gaat die blijkbaar niet leuk met je paard om .
Paarden zijn levende wezens, die er ook wel eens een handje van hebben om iemand uit te proberen . Het kan gewoon een dominantie probleempje zijn .

Het kan natuurlijk goed zijn, dat de beste man niet veel tijd (geduld) heeft om je paard z´n halster om te krijgen en daar kan ik me eerlijk gezegd wel wat bij voorstellen!
Als ik bijv. 20 paarden buiten moet zetten, heb ik ook geen tijd en zin om uren lang bezig te zijn met halsters om te doen. Wie niet wil heeft pech, die blijft in de box!

Ik zou gewoon een keer met de staleigenaar samen je paard het halster om laten doen, kijken wat hij anders doet.

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:07

er is waarschijnlijk idd iets gebeurt waardoor je pony de staleigenaar niet meer vertrouwt. je kunt misschien een bontje om het neusgedeelte van het halster doen dan krijg je geen schaafplekken

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:21

[quote="SterrePaarden zijn levende wezens, die er ook wel eens een handje van hebben om iemand uit te proberen . Het kan gewoon een dominantie probleempje zijn .

.[/quote]

Heel goed mogelijk maar een ervaren paardenman / vrouw laat zich niet door een dominant paard op de kop zitten. Die weet hoe en wanneer hij het paard aan moet pakken zonder zijn vetrouwen te schaden.

Tijdelijk het halster om laten kan best een goede oplossing zijn maar een stalhouder die geen halster om kan krijgen bij een paard wat op stal staat daar zou ik persoonlijk niet echt vertrouwen in hebben.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:27

Ben het met Sterre eens hoor!
Ik zou gewoon eens aan de staleigenaar vragen of hij je paard misschien eens een keer een tik verkocht heeft omdat hij vervelend was? Of misschien hem eens het halster om laten doen om te kijken of hij iets anders doet?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:07

Ja ik denk ook dat als het alleen bij de stal eigenaar gebeurd dat er toch iets gebeurd is waardoor het paard dit doet.
Ik zou inderdaad ook kijken hoe de eigenaar het paard benaderd en dan samen kijken hoe dit beter kan gaan.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:16

Oke, erg bedankt voor alle reacties en tips !
Ik zal eens samen met de staleigenaar gaan kijken wat er nou gebeurd..
En een bontje of een of ander nieuw halster kopen heeft geen zin, dat lost het probleem toch niet op ?
Ze kan overigens wel naar buiten als het niet lukt, ze loopt gewoon achter haar maatje aan, maar dat wil de eigenaar zelf niet omdat er overal machines staan...
Dus, ik ga eens kijken wat er nou precies het probleem is als hij het halster om wil doen..
Er staan momenteel 6 paarden op stal (met mijn 2 paarden meegerekend) dus echt veel zijn het er niet, hij heeft niet alle tijd van de wereld in de ochtend dat niet maar het is dus geen superdrukke stal.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:19

CCCCorine schreef:
Je hebt tegenwoordig toch van die 'veilige' halsters die ook nog eens zacht gevoerd zijn? Ik heb ze ooit ergens gezien maar weet even niet meer waar. Die halsters zouden een beveiligingssysteem hebben, waardoor er geen ongelukken mee zouden kunnen gebeuren. Misschien is zoiets een idee? Het beste idee is inderdaad dat de staleigenaar op de een of andere manier leert het halster wel om te kunnen doen, maar misschien voor tot die tijd? Ook een beetje sneu als je paard om die reden op stal blijft anders.

Het gaat mij niet echt om het soort halster, het gaat erom dat ze hem omkrijgt, en dat lukt ook niet als het een of ander supersonisch halster is.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:20

Maar iig erg bedankt, ik ga samen met de staleigenaar eens kijken hoe hij dat doet.
Mijn paard is soieso niet echt makkelijk, maar het klopt niet dat ze het eerst wel toeliet en nu opeens niet meer.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:21

Als je het halster om moet laten, zou ik eentje kopen met zachte voering, als de neus kapot schuurt.
Ik vraag me af wáárom ze dat doet, het kan toch niet zijn dat ze dat zomaar opeens doet?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:33

Misz_Do schreef:
Het gaat mij niet echt om het soort halster, het gaat erom dat ze hem omkrijgt, en dat lukt ook niet als het een of ander supersonisch halster is.

Nee, maar zo´n Kalvakade halster kan je in geval van nood wel om laten zitten .
Heb ook wel eens gelezen dat er halsters met een klittenband sluiting zijn. Als ze daar ergens mee vast komen te zitten, openen ze zich ook vanzelf.
(Omdat je in je eerste post schreef, dat de staleigenaar wilde dat je het halster permanent om liet .)

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 17:27

Ooh, vandaar Ja dan is het misschien wel een goed idee ja.
Zogauw ik de staleigenaar tref zal ik het er met hem over hebben..

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:42

Zijn jullie er inmiddels uit waarom je paard zich het halster om laat doen?

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:58

Ik had het zelfde probleem.Mijn alternatief was dat ik iedere ochtend om half acht zelf mijn paard buiten zou zetten.

Uiteraard wilde ik voordat ik daar toe besloot kijken hoe hij het halster om deed.Wat ik merkte was dat hij veel te groot,direct ( en dus voor dit paard dreigend ) op hem af liep.

Na hem geadviseerd te hebben zich wat kleiner en bescheidener op te stellen en van de zijkant naar het paard toe te lopen was het probleem over ( en hoefde ik niet eerder mijn bed uit voor mijn werk )

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:03

Bij ons staan de paarden zonder halster buiten.
Ik loop ze naar de paddock met een halstertouw om de nek geslagen.