hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mieamore

hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 02:24

die van ons is nu 19 maanden oud kan poetsen ben bezig met zijn benen en hoeven loop nu redelijk netjes mee kleine stukjes over het erf. was heel schuw toen wij hem kochten, is nog wel hengst, maar word van het voorjaar geruind
leert dit alles pas van augustus, ben benieuwd hoe jullie met je enter of twenter omgaan.
liep altijd op een natuur resservaat en nu staat hij bij een pension stalling.
merk dat hij rustiger word en dingen leert van andere paarden die stalling zijn gewend.
staat liever binnen als buiten ,maar buiten is toch beter voor hem.
gaat nu niet een hele dag even in de losgooi bak of in de longeerring, maar hij wil zo snel mogelijk naar binnen.

hoe gaan jullie met jonge paarden om, en at doe je ermee afhankelijk van leeftijd

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:08

ik heb mijn nu 2,5 jarige ruin vanaf 7mnd (toen was hij nog hengst) kon toen vrij weinig... nu kan hij vast staan (alleen), poetsen, hoeven geven, benen/staart enz wassen, wandelen langs de weg.. ik kan er zelf op zitten... Het voorjaar word hij beleerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:13

Die van mij staat nu in de winter alleen 'snacht op stal.
Van de zomer stond hij ook de hele dag buiten.

Hij kent halster aan en af doen
mee lopen
poetsen, voetjes geven en vaststaan.
En van de zomer hebben we hem eens op de trailer gezet en daar wandelde hij ook zo in en weer uit
Meer hoeft hij van mij ook niet te kennen.

Eigenlijk doe ik er heel weinig mee.
want als ik er 1x in de maand een borstel over haal is het veel.
Wel komt hij uiteraard elke dag in de hand met het binnen en buiten zetten.

de rest komt allemaal volgend jaar wel
Hij is nu makkelijk, dat is genoeg

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:15

de mijne kan ook op de trailer.. loopt er zo in en uit... staat 's zomers dag en nacht op de wei en 's winters 5-6 uur in de bak met vriendjes..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:16

niet

Feria

Re: hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:23

is het niet de bedoeling dat je op 2 jaar al met het zadel en zo start? mijn veulen ik hoorde dus dat je daar al best mee kan beginnen op 2 jaar, zodat ze goed kunnen wennen.

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:25

KiWiKo schreef:
niet

Interessant haha!

renatevb schreef:
is het niet de bedoeling dat je op 2 jaar al met het zadel en zo start? mijn veulen ik hoorde dus dat je daar al best mee kan beginnen op 2 jaar, zodat ze goed kunnen wennen.

Hmm... IK heb mijne met 2 jaar een dekje met dekensingel om gedaan meer niet.. En nu hij 2,5 is krijgt hij af en toe een longeersingel met dekje om... Nog geen zadel oid... Maar dat is ieder voor zich.. Ik wil mn paard iig niet verzieken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:29

renatevb schreef:

Vooral doen meid, lekker goed longeren en misschien kan je er al met 2,5 op

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:32

KiWiKo schreef:
niet

Ik ook niet. Ze staan gewoon in de opfok. Ik vind dat persoonlijk ook wel het gezondst voor een jong paard.

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:33

lumikki schreef:
Ik ook niet. Ze staan gewoon in de opfok. Ik vind dat persoonlijk ook wel het gezondst voor een jong paard.

DAt hoeft niet altijd zo te zijn, maar goed deze eeuwig durende discussie is al vaker gevoerd
Mijn twenter heeft een evengoede opvoeding als een paard in de opfok kan hebben... 's zomers en 's winters staat hij met jaarlingen en 3 jarige buiten, gaat perfect! En daartbij komt kijken ik hem zelf iedere dag in handen heb en dus een onwijs mak beest heb en eigenlijk alles accepteerd wat ik met hem doet... Vaak heb je dat niet wanneer ze in de opfok staan...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:35

Dat versta ik ook onder opfok, opfok is met andere paarden buiten, en of dat nou in je eigen achtertuin is of 400 kilometer verderop, maakt mij geen fluit uit

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:36

KiWiKo schreef:
Dat versta ik ook onder opfok, opfok is met andere paarden buiten, en of dat nou in je eigen achtertuin is of 400 kilometer verderop, maakt mij geen fluit uit

Ja hij staat op een fokkerij c.q. pensionstal...

ssssuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:41

sweet_angel schreef:
.. ik kan er zelf op zitten...

sweet_angel schreef:

Hmm... IK heb mijne met 2 jaar een dekje met dekensingel om gedaan meer niet.. En nu hij 2,5 is krijgt hij af en toe een longeersingel met dekje om... Nog geen zadel oid... Maar dat is ieder voor zich.. Ik wil mn paard iig niet verzieken

???????????

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:45

Wat is je probleem? Ik heb er zonder zadel op gezeten in het water... Voelt hij dus vrij weinig van...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:45

ja hoor

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 09:46

KiWiKo schreef:
ja hoor

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:05

Nou die van mij kan ook vanalles!! Wie het er mee eens is of niet. Ze kan het zadel, vast staan, wandelen, longeren, vrijspringen etc. Ze vind het allemaal leuk en daar gaat het om en ik merk heus wel aan haar wanneer het niet gaat!! Ook altijd met maten doen. Verder is een maand geleden haar vriendinnetje weg gegaan waar ze 2,5 jaar mee op de wei heeft gestaan. Toen hadden ze elkaar om te spelen. Genoeg ruimte 5 hect. weiland en daarbij gingen we regelmatig met hun wandelen poetsen etc.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:22

Longeren met 2 en half jaar? Dan kun je er net zo goed meteen op longeren is zwaarder dan rijden. En wanneer het niet gaat dat merk je wel over een jaar of 10

Die van mij staat te spelen en te spelen en te spelen.
Wat ze gewend is, is meelopen, poetsen, trailer en spelen.
Nog nooit wat op haar rug gehad nog nooit gelongeerd. De rustige opbouw kom volgend jaar wel en het rijden wel als ze 4 is en tegen de tijd dat ze 6/7 is ga ik misschien een keer starten Ik wil geen paard voor even, maar voor mij hele leven

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:42

1x in de maand longeren en 5 min kan echt niet kwaad hoor!! en ik denk dat rijden wel erg belastend zal zijn!! Kijk maar hier eens op bokt hoeveel paarden er worden gelongeerd op 2 jarige leeftijd!! Daarbij er zijn zoveel hengsten die met 2,5 jarige leeftijd worden ingereden en ik heb er nog geen een gezien die met 10 jaar "OP" IS!! Verder zijn hier de meningen over verdeeld zoals ik al zei. En trek ik me er geen reet van aan!! Dit is wat ik doe met een paard van 2 ,5 jaar en dat is wat de ts wou weten!! En daarbij wij hebben dit nou zo'n 2x gedaan en nu is het winter en heeft ze vrij en van het voorjaar gaan we met der verder!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:44

joh, je moet je er ook geen reet van aantrekken Gewoon lekker je eigen dingetje doen, en vooral niet luisteren naar mensen die weten waar ze over praten

Hier op bokt zitten enorm veel nono's Er is geen enkele prof die zn paard aan de longeerlijn gooit op twee jarige leeftijd, daar is een reden voor.

maargoed, lekker doen wat je niet laten kan

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:13

En 1 keer in de maand 5 min. in totaal 2 keer kan ook niets goed

Maar goed ik ben het bijna altijd met Kiwoko eens en ook deze keer
En ach als niet met jaar of 10 is dan wel met 20, maar ze worden nooit echt oud ^^

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:34

Mijn bijna 2 jarige (word in mei 2).
Staat lekker in de opfok met soort genootjes. Komt elke dag in de hand.
Ik doe er zelf weinig mee. Als ik hem 1x in de 2 maanden poets dan is dat veel. Hij kan netjes vast staan (ook alleen). Hij is verkeersmak loopt zo de trailer en de vrachtwagen op.
Hij geeft alleen nog niet zo goed voetjes.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:39

De jaarlingen en tweejarigen staan met hun leeftijdsgroep op de wei. 's Winters komen ze binnen als het echt ongelofelijk slecht weer is, verder gewoon dag en nacht buiten.
Maar de eigenaar brengt ze ook weg naar profs om zadelmak te maken dus die leren eigenlijk alles wel aan wat nodig is.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:58

helemaal niets! hij staat op de wei en een keer in de maand pluk ik hem eruit, wandel 10 meter geef hem een wormenspuit en gooi hem weer terug.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:05

KiWiKo schreef:
renatevb schreef:

Vooral doen meid, lekker goed longeren en misschien kan je er al met 2,5 op

nou geloof het of niet maar er staat nu ergens een advertentie op internet van iemand die een 2,5 jarige heeft. Ze rijd er iedere zondag even op en hij loopt braaf in stap en draf (dit laatste zinnetje staat niet op internet maar ontving ik via sms trouwens) Hoe dom kun je wezen!!