kribbenbijters en hun tanden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

kribbenbijters en hun tanden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 21:49

ik heb sinds een maand een kribbebijter op stal staan van 16 jaar.
wat ik weet is dat hij het al ruim 6 jaar doet.

hij zet de voortanden op ijzer,muur of hout en zuigt lucht.
geluukig doet hij het erg weinig(max 20 x op een dag)

vandaag eens uitgebreid zijn gebit eens bekeken...en nu vraag ik mij toch eens iets af.

de boventanden zijn zo kort dat het gehemelte meteen achter de tanden erg bloot ligt.
hij heeft geen moeite met eten maar zou het nadelen of consequenties hebben met rijden?

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:41

denk dat hij met grazen best moelijk heeft :
gras afbijten zal voor hem heel moeilijk gaan.

maar bel eens een goede paardenatndarts op,
die heeft vast een antwoord en kan je misshcien ook wel tips geven over evtueele voerverandringen.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:26

hey zo 1 hebben we er hier ook staan. Het is een 17,5 jarig pension paard wat aan het genieten is van zijn oude dagen. Hij wordt nog wel gereden, dus helemaal stil staat hij niet. Deze jongen zuigt ook al zijn hele leven lucht, en nu heeft hij dus ook gemilimeterde tanden. Met grazen lijkt het me erg lastig, maar met hooi en brok heeft hij echt geen moeite hoor. Dat pakken ze met hun lippen, em werken ze met hun tong naar achteren. Maar de eigenaar van dit paard haalt er ook even de smoelensmid bij, voor het geval e toch iets aan gedaan moet worden, ik zou niet weten wat, maar ik ben wel benieuwd.