2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:40

Halloo..
Zoals je misschien wel wetne hbe ik sinds kort een eigen ponytje..
maar het probleem is ze wil NIET doorlopen ze gaat gewoon in protest en blijft gewoon 5min staan als het aan ahar ligt ik lok haar dna wel met snoepjes maarja dat kan ik ook niet heel haar leven doen..
ik heb over 100m heen en terug gewoon 20 a 30 min gedaan ??

Wie heeft tips.. !! ??

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:42

soms helpt het om ze schuin voor ze te gaan staan en ze als het ware uit evenwicht brengen... dan lopen ze vanzelf. of iemand er achter die hem opdrijft. let er dan wel op dat je ponyniet bang word!

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:43

aan de hand bedoel je ???
ga eens met z'n 2en op stap....
dan kan er 1 van achter wat aanmoedigen....
dat helpt vaak wel..

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:46

Ja dat helpt niet erachter lopen dan gaat ze nog emer in protest.. ze is op haar 1e veel gelongeerd en toen weer in de stal gepleurt er is nooit wat met haar gedaan.. ja alleen slaan..

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:47

waaaaaat .....
arm ding... ja met slaan los je dan helemaal niets op....
en als je nou bijvoorbeeld een schep voer mee neemt.....
dan kan je r mee rammelen ofzo

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:53

Snoepje voor de nneus intreseert d'r ook niet .. Ja aparte gevallen ziijn er ook..

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:59

ja maar als je met een bak met voer rammelt ook niet??

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:02

wat ook nog wel eens wil helpen is super vastberaden de stal uit lopen, en als je haar links hebt, in je rechterhand het uiteinde van het touw en een zweepje houden. Als ze dan dreigt stil te gaan staan, kan je haar direct een tikje achter jezelf langs geven.
Vooral niet twijfelen en zelf door blijven lopen! Ook niet reageren wat je pony allemaal doet (of niet doet). Als ze stil gaat staan, niets zeggen, niet naar haar kijken, als ze weg springt voor het zweepje, niets zeggen en niet naar haar kijken, hoe moeilijk het ook is. Ze hoeft ook niet het gevoel te krijgen dat ze het voor jou doet, ze moet het gewoon doen.
Je pony moet niet denken "als zij naast me loopt krijg ik een tik" maar "als ik stil ga staan dan voel ik iets niet prettigs".
dit gedrag moet er zeker uit, want als je haar in gaat rijden zal ze alleen maar moeilijker worden hiermee.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:03

Nop Heb met zo'n subli brokjes zak loepn rammelen maar nee hoor.. en normaal is er gek op dan loopt ze me ervoor omver

Miek@ Nou CAlimero (het veulen) heeft in het verleden naare dingen meegemaakt waaronder de zweep ze is verwaardeloost geweest geslagen met de zweep alles dus ik ben ERGG anti-zweep je moet dit paardje zien als een onopgevoede pubr

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:50

Zweep is eigenlijk ook niet bedoeld als 'martelwerktuig' maar kan ook gebruikt worden als aanwijsstok. Iets wat je paardje ff moet leren. Respect voor de zweep, geen angst. Als je een lange longeerzweep zonder touwtje meeneemt, kun je haar heel even bij haar kont aantikken, zoals Miek ook al zegt. Waarschijnlijk is dat al genoeg voor een reactie van: he, wat is dat? en zal ze vooruit gaan. Op dat moment zorgen dat je er snel bij bent en dus meeloopt en ruimte geeft, zodat je haar echt niet tegenhoudt. Als het je zelf niet lukt, kun je mss ff iemand vragen met wat meer ervaring.

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:58

Misschien is het een optie om het meer afwisselend te maken? Dus bijvoorbeeld een keer aan de hand slalommen of iets? Misschien dat ze het dan wat leuker begint te vinden?

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 21:02

Geo@ Ja dat kan ik wel eens gaan doen !! misschien dat ze dat wel leuk vind en daardoor zou doorlopen..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:04

Trekken werkt niet en zweep wil je niet.
Andere optie is haar iets uit evenwicht brengen zodat ze haar voeten moet bewegen. Als ze stopt loop je dan niet recht voor haar uit, maar sla je links of rechtsaf. Daarbij hou je het touw op dezelfde spanning (absoluut niet trekken) net zo lang totdat zij de spanning van het touw haalt door een voet te verplaatsen. Belonen en verder lopen. Stopt ze weer herhalen. Ik zou wel een plek kiezen waar je niemand in de weg loopt als je dit doet.
Het kan zijn dat je dit heel veel moet herhalen, gewoon volhouden neem de tijd die het nodig heeft dan gaat het het snelst.

Misschien heb je met deze pony wat aan clickertraining zodat het gemakkelijker is om kleine stapjes te belonen. Probeer anders aan dit boek te komen : Grondwerk met paarden van Inge Treblick. In dit boek staat een hele serie oefeningen met een clicker plus een hoop uitleg over paarden gedrag en het hoe en waarom van oefeningen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:42

Juist ik wilde het ook zeggen, het uit evenwicht brengen inderdaad zoals hier boven wordt uitgelegd

Met voer of ander lekkers lokken is echt niet goed. Lekkers is geen lok middel maar een beloning!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:18

Ik vind de beste manier die van Mieke. Lange dressuurzweep en naast haar schouder gaan lopen. Zodra ze stil staat even met je linkerhand achter je langs op haar linkerbil kriebelen, zonder om te kijken, of je pony het idee te geven dat jij dat doet. Dan gaat ze vanzelf door lopen en je hoeft haar ook niet te slaan, maar ze moet wel weten wat de bedoeling is en je moet consequent zijn. Pas belonen met een snoepje wanneer je op de plaats van bestemming bent aangekomen en niet eerder!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:22

helemaal mee eens!

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 08:38

Ja dan loopt ze helemaal niet door hahahah ja een apart geval als ik op me knieen ga zitten en dan het touw helmaal lang voor haar dan aarzelt ze en komt ze daarnaa naar me toe lopen en beloon ik haar uitbundig soms met snoepje soms zonder !

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:06

Citaat:
Ja dan loopt ze helemaal niet door hahahah ja een apart geval als ik op me knieen ga zitten en dan het touw helmaal lang voor haar dan aarzelt ze en komt ze daarnaa naar me toe lopen en beloon ik haar uitbundig soms met snoepje soms zonder !

Soms wel en soms geen snoepje wanneer ze een stap zet.... Lekker consequent. Helemaal geen snoepje en probeer mijn methode eens. Een keertje wat dominanter overkomen mag ook, want volgens mij loopt je pony een spelletje met je te spelen!

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 09:15

Nou ik ben gister heel boos geworden..
Ik ebn door em hurken gegaan op haar hoogte en ff flink een harde stem op gezet datk eht neit leuk vind en alles en toen liep ze door ene paar meter en darna was het weer niks

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:32

Ik zag in je profiel dat het om een kleine pony gaat, probeer die zweep nu eens achter je langs!!!!!!!!
Dat is de beste methode.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:37

je moet zorgen daqt je met zijn tweeen bent.
dan pak je een touw weetje een dikke.
die doe je achter de bellen langs. het ene uiteinde pak jij samen met het halster touw en het andere uit einde iemand anders en als ze dan wilt gaat stil staan trek je samen even aan het touw.

Hope2012

Re: 2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:43

wij doen altijd bij veulens een touw achter de achterhand door en een touw gewoon voor aan het halster .
bij het touw achter heb je geen druk tenzij ze echt vervelend doen en niet vooruit willen zet je er meer spanning op .
of dit ook bij een 2 jarige gaat lukken weet ik niet .
maar je kan het altijd proberen .
succes ermee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:04

het enige wat ze hoeft te doen is een lange dressuurzweep meenemen, in haar linkerhand....... stopt het dier dan gewoon achterlangs een tik geven

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:05

KiWiKo schreef:
het enige wat ze hoeft te doen is een lange dressuurzweep meenemen, in haar linkerhand....... stopt het dier dan gewoon achterlangs een tik geven

it's so simple!!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:20

ja maar .. wacht.. ze zegt toch dat de pony mishandeld is.. dan lijkt me dat niet echt een leuke manier..