op jong paard rijden: welke zou je kiezen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Murkje

op jong paard rijden: welke zou je kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 18:26

heey

als jullie nou voor een keer op een jong paard mochten rijden
en je kon kiezen uit een best wel sloom paard waar je best goed moet
aansporen of een best wel vel beest die soms uit het niets gaat bokken
of andere dingen

wat zouden jullie doen...gaan jullie voor de rustige die soms wat aktie geeft of de best wel velle???
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-12-05 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:28

ligt eraan waar je zin in hebt/ toe in staat bent.

wat is je aanleiding voor deze vraag?

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:29

Ja precies! Sluit ik me bij aan, ligt helemaal aan je eigen niveau

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 18:30

heey...ik mag morgen weer op iemands paard rijden en dan mocht
ik zelf weten welke...

maar ik wou gewoon weten wat jullie zouden doen

ellepel

Re: wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:27

een sloom paard

lekker relaxed rijden zonder bang te zijn dat je met een gekneusde stuit of hersenschudding weer thuiskomt.

ArabStables

Re: wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:27

Velle paarden bestaan niet (tenzij ze veel vel om het lijf hebben )
Persoonlijk mag een paard best pit hebben, dus ik zou voor het fellere paard kiezen. Maar dat ligt ook aan je rijervaring en durf.

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 22:36

oke..ik vond het wel even leuk om te vinden wat een ander dr van vond.

ik wil op sich wel op het pittige paard maar aan de andere kant liever op de rustige omdat je bij nog een pittig paard gauwer iets verkeerd kan doen omdat ie nog vrij jong is...ik zal morge wel ff vragen op welk paard de eigenaresse zelf wil

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:13

Ik pak altijd eerst degene die het minst vlot is, dan heb je nog energie zat om die goed aan te pakken. De automaatjes als laatst.

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:44

ik hou van uitdagingen... rij op dit moment ook een paard die tot spontane acties soms gaat.. maar voor mij de kick weer om dit paard rustig te krijgen en rutig te krijgen.. dan voel je je voldaan...

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:53

ligt aan je eigen rijervaring, wat je kan en wil. als je van jezelf weet dat je op een jong en drukker paard kan rijden, dus waarom niet. zeg je ik twijfel dan moet je het niet doen, paarden voelen jou aan. dit is een keuze die jezelf moet maken en niet iemand anders.
of die persoon moet jou goed kennen en het paard.

Askim

Re: op jong paard rijden: welke zou je kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:29

ik moet ook wel pit erin hebben als een paard altijd maar doet wat je wilt dan zit er voor mij gevoel geen actie in.
moet er altijd heel erg omlachen als mij paarden iets gek deden of doen.
ik ben begonnen 10 jaar geleden met een paard van drie en zou dat ook altijd willen heb altijd jonge paarden gehad.
vind het veel leuker met rijden als jij een paard heb wat alles al kan heb je het niet zelf erin gereden.
vind het mooier om te kunnen zeggen dat ik het er zelf ingereden heb.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 01:38

na een ouder en dwars ponytje heb ik daarna ook altijd op jonge paarden gereden of ingereden moest wel was de lichtste , hadden ze geen vertrouwen in mij gehad was did ook niet gebeurd. heb nu een jaarling is half van mijn dochter zij rijd er straks op, persoonlijk gaat mijn voorkeur daar naar uit maar dat ligt wel aan jezelf en wat je kan. mijn dochter kan er straks zelf op rijden, maar een mening geven over iemand die ik niet ken is toch wat anders

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:13

vinci schreef:
ik hou van uitdagingen... rij op dit moment ook een paard die tot spontane acties soms gaat.. maar voor mij de kick weer om dit paard rustig te krijgen en rutig te krijgen.. dan voel je je voldaan...

idem here

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:20

Ik ga voor de felle dat felle kan ik rijtechnisch wel handelen, maar een paard iedere pas naar voren moeten werken vind ik echt, echt veel vervelender dan een paar bokken

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:22

Sloom paard. Die kan je werklustig maken.
Mijn paard was!! ook sloom. maar nu doet hij gewoon alles voor je.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:33

Ik zou voor de felle gaan. Een paar jolige acties kan ik wel hebben en vaak zelfs wel voorkomen, een paard constant naar voren blijven houden vind ik zo ongeveer het vervelendste dat er is...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:55

Ligt eraan. Ik neem aan dat het 'slome' paard gewoon niet goed aan het been is en dat is soms met drie rondjes door de bak al opgelost. Anderzijds kan het 'felle' paard wel puur wat bokken doordat hij niet genoeg bezig wordt gehouden of omdat de ruiter te afwachtend rijdt. Het hangt af van hoe jouw karakter is en hoe goed je kunt rijden. Een angstige ruiter is geen goede combinatie met een fel paard, een afwachtende ruiter niks met een paard dat opgepept moet worden.

Ik zou persoonlijk zelf eerder voor het 'slome' paard kiezen omdat dat beter op mijn karakter aansluit maar dat hangt ook af van hoe fel 'fel' is. Ik heb me er al een paar keer in verslikt dat ik op een paard stapte dat mijn rijcapaciteiten te boven ging, dus ik rij liever een paard waarvan ze zeggen dat hij 'sloom' is, daarmee kan ik de eigenaren vaak wel verbazen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:31

Ik zou gewoon iene-miene-mutten (aftelspelletje) doen. Voor mij maakt het niks uit. Een sloom paard moet je gewoon even aan het been krijgen (binnen een paar minuten gebeurd) en bokken en opzijspringen enzo komt (is al genoemd) vaak omdat de ruiter te afwachtend is, of het werk te voorpellend. Ik zou een paar rondjes fiks draven om de overtollige energie kwijt te raken en dan is het aan het werk zetten zodat hij geen tijd heeft om gek te doen.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:20

Idd, ik ga mee met Lusitana.
Een fel paardje ben je veel bezig met rustig houden, maar een sloom beest daar ben je steeds mee bezig om het vooruit te houden.
Geef mij maar een 'tusseninpaardje'

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:37

Het ligt een beetje aan hoe ze rijtechnisch afgericht zijn,je kan een paard idd zelf goed voor je been maken en hem ook zo bezig houden dat hij geen onverwacht gekke dingen doet. Ik zou persoonlijke voor de felle kiezen.Maar dat moet je alleen doen als je met veel been kan rijden en en er goed aan kan zitten.Kun je dat niet dan word het link,laten staan dan..