Onbeperkt voeren - ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Onbeperkt voeren - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:12

Ik hoor regelmatig dat mensen onbeperkt hooi voeren. Nu wil ik dit ook graag gaan proberen, maar zoek wat ervaringen van mensen.
Ik heb begrepen dat de paarden zich in eerste instantie helemaal op het hooi storten omdat ze niet gewend zijn om onbeperkt hooi ter beschikking te hebben.
Graag wil ik ook weten of de mensen met ervaring ook kunnen inschatten wat een paard ongeveer per dag dan eet (in kilos) + de krachtvoer-gift per dag + arbeid. Ik voer gewoon hooi, dus niet voorverpakt oid. De paardjes staan niet op het land, maar in een paddock met stal. Het betreft een fjord en een mini-shetlander (en een geit), maar ook al heb je ervaringen met andere rassen, dan hoor ik dit graag.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:18

mijn haflinger + minishet eten samen ongeveer 1 baaltje per dag. Hun leefsituatie is dezelfde.

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 12:22

Rosita schreef:
mijn haflinger + minishet eten samen ongeveer 1 baaltje per dag. Hun leefsituatie is dezelfde.

En dat is een 20 kg baaltje? Ik wil ook een berekening maken hoeveel meer hooi ik in moet gaan slaan vandaar....

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:21

op winter dag is onbeperkt erg handig doe het al jaren
shet zomer dag 1,5 plak winters rustig het dubbelle
paard (anda 165) at 3 a 4 plakken winterdag dubbel
denk dat je idd moet rekenen op een baal

als je sochtends het langzaam opvoert de hoeveelheid en savonds ook
raken ze der snel genoeg aan gewent

biks ed bijvoeren de hoeveelheid ligt ook aan de arbeid
zomers krijgt onze shet een handje paard kreeg 1/3 schep swinters iets meer en dan gaf ik ze na het rijden / werken zelfde wat ze normaal krijgen extra

let wel op ene baaltje is vlut ander groot zwaar
let ook op de voedings waarde vh hooi

goed hooi waar wat in zit (voedings waarde) heb je minder van nodig dan hooi waar weinig inzit dan eten ze meer

zorg wl dat je een schone plek hebt waar ze het hooi eten zodat er geen zand binnenkomt

bv vrachtwagen band met daaronder stoeptegels daarin je hooi , vertrappen ze het niet en natuurlijk als het ff kan op verschillende 3 plekken en je water op lokatie 4 dan lopen ze ook nog af en toe heen en weer

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:21

Bij mij krijgen ze om 8.15 kuil en om 8.45 biks. Om 10.30 gaan ze naar buiten en daar ligt kuil (voor de heren) en hooi (voor de dames). Om 12.30 weer hooi en kuil, om ongeveer 15.00 uur kuil of hooi als ze binnen komen. Om 18.00 biks en om 20.00 kuil/hooi en om 00.00 uur kuil of hooi. Dus eigenlijk de hele dag door hooi of kuil. Dit doe ik al een jaar of 8 en het bevalt prima. Het zijn 8 voerbeurten over de dag verdeelt.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:29

Mijn paard staat bij mn verzorgpaarden. Die krijgen s'winters een grote baal kuil neergezet. Kunnen ze onbeperkt eten. Ze krijgen dan 1 x per dag brok en mais.
Ik zou, als ik jou was, niet zo'n grote baal neerzetten, da's veel te veel. Je hebt ze ook in kleinere verpakking.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:33

Memuska en Maykel krijgen samen ongeveer een baaltje per dag, daarnaast krijgt Memuska nog brokken, biet en wortels.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:47

Ik geef Duncan ook onbeperkt hooi.

Hij staat in een kale wei met uitloopstal.
In het begin was hij niet gewend om onbeperkt hooi tot zn beschikking te hebben. Ik heb het eigenlijk langzaamaan opgebouwd, toen snapte hij op een gegeven moment gewoon dat hij het kon laten liggen en het later op kon eten.
Beetje verschillend hoeveel hij krijgt.
Met sneeuw ed. gaat er zeker een baal per dag doorheen. Als hij ook nog een beetje gras eet (ik geef hem er wel eens een stuk wei bij... waar nog wel gras staat), dan gaat er in 2 dagen een baal hooi doorheen.

Voorderest nog een halve kilo brok per dag... en wat gedroogde boterhammen.

Meer niet... anders word hij veel te dik en heeft hij veel te veel energie.