Lange of korte sokken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Idioteque

Lange of korte sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 10:25

Melody staat in de winter overdag buiten, maar dan staat ze dus vaak in de regen en ook in de plassen.
Nou ben ik een beetje bang voor mok, dus ik vraag me af of het nou verstandiger is haar sokken lang te laten of ze kort te knippen..
Met lange sokken kan het water natuurlijk beter afgevoerd worden, maar dan blijven haar benen wel weer langer nat. Wat zouden jullie doen?

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:29

Ik weet niet wat jij met haar rijdt, als je dressuurwedstrijden rijdt, is het minder netjes om met lange sokken aan te komen.
Ik zou ze wel laten groeien, dat is inderdaad beter tegen mok zodat het water niet in de kootholtes glijd. Als je ze afknipt zou ik wer wel goed op letten en ze goed droog proberen te houden!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:35

Korten

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:50

lang! De vetlokken zitter er om het water af te voeren. Als je de vetlokken kort knipt gaat alles zo de kootholte van je paard in. Als je ze lang laat blijven de vetlokken misschien wel langer nat maar de kootholte wordt een stuk minder nat en daar zit meestal de mok.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:51

hannekj schreef:
Ik weet niet wat jij met haar rijdt, als je dressuurwedstrijden rijdt, is het minder netjes om met lange sokken aan te komen.
Ik zou ze wel laten groeien, dat is inderdaad beter tegen mok zodat het water niet in de kootholtes glijd. Als je ze afknipt zou ik wer wel goed op letten en ze goed droog proberen te houden!

ik heb altijd gehoord dat juist door die lange sokken mok ontstaat,vandaar dat de friezen enzo er veel meer last van hadden?

ik zou ze ook korten

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:57

Ik zou ze ook af halen!

Idioteque

Re: Lange of korte sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 11:06

Hoe het eruit ziet maakt me niks uit en ik rij geen wedstrijden...
Het gaat me echt alleen maar om wat het beste is om mok te voorkomen.

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:31

Ik heb mn paardje haar benen geschoren ivm mok.
Haar houdt altijd (lang) vocht vast..en als het lekker kort is, haal je dr even aan handdoek overheen en droog zijn dr benen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:11

Ik laat ze eraan zitten. Hij heeft niet echt van die dikke sokken, maar alleen zo'n plukje haar. Daarlangs kan het het water mooi naar beneden lopen en komt het niet in de kootholte.

Het maakt denk ik wel verschil of je paard echte grote sokken heeft zoals friezen of dat ze gewoon een plukje haar hebben zoals mijn arabier.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:36

Lekker lang laten, ze zitten er niet voor niets (net als de tastharen op de neus, boeiend dat het mooier is om ze eraf te halen)

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:41

Jah ik zou ze ook lekker lang laten, die van mij mag al z'n haar houden (behalve af en toe een stukje staart eraf en af en toe de oortjes bijwerken). Heb nog nooit last gehad van mok en staan elke dag buiten in weer en wind. (Bikkels )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:42

Het haar zit er idd niet voor niets. Net als snorharen en oorharen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:44

Inderdaad! Maar als je ze wel kort maakt moet je als je haar binnenhaalt gewoon de holtes droogmaken met een droge handdoek!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:52

Mijn paard staat overdag tot z'n knieen in de modder (nou ja, iets overdreven). 's avonds gaat hij z'n schone droge stal in en al het droge stro trekt het vocht uit z'n haren en z'n benen zijn hardstikke droog.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:30

Memuska heeft toen ze pas verhuisd was (zo'n anderhalf jaar geleden) een tijd heel veel last gehad van mok. Toen ze daarvan genezen was ben ik begonnen met haar kootholtes te scheren, en nu kan ik ze makkelijk en snel schoonspuiten en afdrogen. Ze heeft er sindsdien geen last meer van gehad (afkloppen). Nu heeft Memuska wel van zichzelf niet veel vetlok, maar Melody toch ook niet geloof ik?
Wat ik nog wel doe is insmeren met vasiline 3x per dag ('s morgens, omstreeks 11u en rond half 3), dat houdt toch een deel van het water tegen. Maar daar moet je natuurlijk de mogelijkheid toe hebben.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:01

ik zou ze eraf halen .

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 14:52

Ze heeft nu best wel lange sokken...Het is wel meer dan 1 plukje haar.
Afbeelding
Deze foto is van begin augustus dus nu zijn ze nog een stuk langer en dikker...
Vaseline erop smeren zou inderdaad ook wel handig zijn ,maar ik kan maar 1 keer per dag (' s avonds) komen dus dat heeft ook weinig zin.
Hm de helft zegt eraf halen en de andere helft laten zitten.. Nu weet ik het nog niet... Er zit allebei wel wat in.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:49

Mijn dierenarts raadt aan om ze te knippen. Dan kan je het beter droog houden en je kan het ook beter in de gaten houden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:15

Er zit geen extra haar in de kootholte, dus het water loopt zo vanaf de pluk haar naar beneden, niet de kootholte in.
Zou je paard zulke sokken hebben als dit paard:
http://www.friesesportpaarden.nl/100_0462.JPG
dan zou het water niet recht naar beneden lopen, maar de kootholte in.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:17

nee hoor dat loopt niet de kootholtes in. Water maakt het haar ja zo zwaar dat het haar wel rect wordt! Denk aan je eigen haar onder de douche!

redje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:28

Lisa_Melody schreef:
Melody staat in de winter overdag buiten, maar dan staat ze dus vaak in de regen en ook in de plassen.
Nou ben ik een beetje bang voor mok, dus ik vraag me af of het nou verstandiger is haar sokken lang te laten of ze kort te knippen..
Met lange sokken kan het water natuurlijk beter afgevoerd worden, maar dan blijven haar benen wel weer langer nat. Wat zouden jullie doen?

ik zou ze ook laten groeien..... het zit er niet voor niks aan..!!
veel plezier met je pony!

gr