Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:24

Ik lig even overhoop met de titel dus als iemand weet hoe hij duidelijker wordt dan hoor ik dat graag

Binnen 1-2 jaar gaan wij verhuizen en misschien hebben we de luxe om een huis te vinden waarbij de paarden aan huis kunnen staan.

Maar eigenlijk weet ik niet of ik dit wel wil. Sowieso zal het geen huis worden met hectares erom heen (beetje te duur hier in de buurt) maar iets tussen de 2.500 - 7.500 m2.

Natuurlijk lijkt het me geweldig om alles op m'n eigen manier te doen maar het heeft natuurlijk ook nadelen. Ik heb bv maar 1 paard en dan moet er dus 1 bij komen. Een shet zou kunnen maar dan moet je weer erg oppassen dat ze niet te vet/hoefbevangen worden.

Nou ja, om kort te gaan: wie heeft z'n paard toch in pension gedaan terwijl hij ook thuis zou kunnen staan. En waarom natuurlijk

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:32

Een shetlander zal niet zo snel bevangen raken van die afmeting van de grond.

Ik heb mijn paarden ook bij huis gehad, toen ik nog bij mijn ouders woondde. Het heeft beide voor en nadelen.

Omdat ik nu de mogelijkheid niet heb staan ze in pensioen. Maar wij zijn ook aan het rondkijken voor een huis met een stuk grond erbij. Voor mij zijn de voordelen groter dan de nadelen. Zeker omdat ik weet wat het beide inhoud.

Kijk goed naar de financien en naar de extra's die je bij een pensionstal zou hebben (rijbak etc). Dat naast elkaar opschrijven en dan kun je misschien een keuze maken.

Als je nog iets wil weten moet je me pben!!

Groetjes

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 21:39

Een rijbak hoeft niet, ik kan nl. niet meer rijden. Maar als er weinig land bij zit zal er toch een soort paddock moeten komen wil ik nog gras overhouden.

Ik vraag me ook af of het niet ongezellig is, zowel voor het paard als voor mij. Meer dan 2 paarden zullen er niet komen, dus dat is misschien niet zo leuk voor ze.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:44

Maar hoe zit dat dan nu. Komt je paard dan nu in contact met veel andere paarden?

Voor sommige paarden is het alleen maar prettiger om met zijn 2tjes te staan.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:47

Mijn merrie heeft 3 jaar alleen gestaan, omringd door koeien en een stukje verderop stonden nog wat paarden. Ik heb aan haar niet gemerkt dat ze eenzaam was oid. Zal ze misschien wel geweest zijn, maar liet ze zeker niet merken.

Nu loopt er een veulen van haar bij, die ook gewoon thuisblijft na afspenen.

Ik vraag me af wat voor een paard leuker is: gezellig met nog een ander paard in de wei staan, of op een (drukke) pensionstal met meerdere paarden staan... Ik denk eerlijk gezegd dat een paard gewoon blij is als hij een maatje heeft en een goede verzorging krijgt .

Het is natuurlijk wel meer werk als je ze thuis hebt staan en ik weet niet hoeveel je nu al doet op je pensionstal, maar het is wel iets om bij stil te staan.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:04

Ik hoef nu niks te doen! (behalve me druk maken of ze er wel voldoende uit komt e.d. ). Eén dag in de week mesten we zelf uit en verder wordt alles gedaan. De smid, enten, wormenspuit enz..

En nu is er natuurlijk ook meer toezicht dan wanneer ze aan huis staat.

Ze hebben afgelopen zomer ook maar met z'n tweeën 24/7 buiten gelopen. De andere paarden gaan allemaal korter. Ik vind het moeilijk inschatten of dit voor mijn paard een probleem was. Maar dan denk ik weer, paard=kuddedier en een kudde van 2 is wel errug klein

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:21

Paard is dan wel kudde-dier, maar ik denk dat je paard ook al blij is als hij met 2en buiten staat. Als het voor je paard een probleem geweest was, had je het wel gemerkt .

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:41

Mijn paard is erg dominant en kan dus alleen met onze pensionklant haar paard samen en met de shetlander . voor de rest is hij zeker niet eenzaam .. ^^ ze hebben het juist naar hun zin

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:44

Staat jouw paard ook thuis Shadowflower?

OemmiejO

Re: Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:59

Mijn paard staat ook thuis, maar hij staat alleen.. Helemaal geen moeite mee hoor. Natuurlijk diet 'ie 2x per week andere paarden (les, wedstrijd enz.) en gaat dan ook helemaal niet raar doen ofzo.

Bij ons zou er wel een paard bij kunnen en we zitten daar ook over te denken, dus ik ga dit topic maar even volgen..
We willen wel iemand die komt, naar z'n paard gaat en weer weg is, om het zo maar even bot te zeggen. (Dus niet dat je "last" van diegene hebt)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 23:22

Paard alleen laten staan vind ik gewoon onnatuurlijk. Er zal dus minimaal één paard bij moeten. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Is mijn paard net gehecht aan dat 'pensiopaard' en als hij dan weggaat zit ik er alsnog mee.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:26

Mijn pony loopt niet bij mij thuis (mijn vader wil het niet hebben) maar wel hebben wel vrij veel land. Ze zou dus thuis kunnen staan. Dat zou ik ook liever hebben, maar als ik dan een bak zou moeten maken hier thuis.. Ik denk niet dat mijn vader t daar mee eens is.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:34

ze staan 10 minuutjes fietsen op onze eigen weide . Ik ben blij dat ze niet bij huis staan anders zou ik er de hele tijd zitten en het na een tijdje beu wezen . ^^

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:12

mijn paard staat niet thuis
maar op een stukje grond
samen met mijn shet

het nadeel is dat je altijd alles zelf moet doen
ik ben niet te beroerd omzelf te mesten ofzo hoor
maar ik bedoel je moet zelf zorgen dat er stro aanwezig is
hooi voer enz
ik heb zelfs nog de nadeel dat ik geen mesthoop heb
en ook niet mag maken

geen stroom dus sávonds kan ik amper me paard zien
tenzij ik een zaklamp mee neem

geen water
dus fijn met een emmertje uit de sloot halen

als er iets aan je stal kapot gaat
kan je niet zomaar even naar de stal eigenaar lopen
die het dan allemaal even voor je maakt

niet echt een pretje

en daar komt ook nog eens bij
dat het soms vresselijk saai is'
om alleen op stal rond te zwerven
alleen buiten te rijden alleen te wandelen noem maar op

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:08

Hmm .. ik denk dat je met die hoeveelheid grond niet bang hoeft te zijn dat je Shet hoefbevangen raakt.
Ik heb er wel een Shet bijgekocht voor mijn paard, die van mij werd helemaal gek toen hij alleen stond.

Overigens: ik zou niet anders meer willen dan mijn paard aan huis.
Ik moet er niet meer aan denken om in pension te staan.
Het is zo heerlijk om je eigen spulletje te hebben en van niemand afhankelijk te zijn.

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:55

Ik had vroeger 1 paard zo goed als thuis staan en de ander in pension.
Dat in pension vond ik veel fijner ook met sociale contacten en je bent niet zo afhankelijk als je een dag weg wilt.
Wij hebben onze paarden nu thuis staan en heeeeel af en toe diep in mijn hart zou ik willen dat ik op een manege stond veel gezelliger en lekker indoors.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:09

Mijn paarden staan niet aan huis maar we hebben wel zelf een wei en een stal. Ik vind het heerlijk dat daar echt alles van mij is. Je hoeft niemand iets te vragen of het mag en ook met niemand rekening te houden, dat vind ik echt fijn. We hebben dit zo nou drie jaar, daarvoor stond mijn paard in pension. Ze was toen veel drukker met meer paarden, nu staan ze met z'n drietjes (mijn paard en twee welsh a'tjes)en ik merk aan haar dat ze dat veel fijner vind. Ze is helemaal gek op die twee kleine ukkies, ze kan het daar veel beter mee vinden als met grote paarden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:26

Wij willen straks als we een anderhuisje gaan zoeken ook de paarden aan huis hebben.We hebben 2 pony's dus dan zijn ze samen.Ik zou echt nooit een paard alleen houden hoe hard je ook denkt dat je paard niet eenzaam is het blijven kudde dieren.
We willen ze dan in de winter thuis hebben staan maar in de zomer gaan we ze dan naar pension brengen zodat ze met een kudde het land op kunnen het liefst de stal waar we nu staan omdat ze daar beiden al maatjes hebben.In de winter aan huis hebben lijkt me een groot voordeel omdat je ze dan veel meer buiten kunt laten lopen dat is nu wel eens lastig op stal maar in de zomer zou ik wel het kudde gevoel missen en ze dan toch niet samen willen houden maar in een groep.

gebruiker002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:27

ik heb thuis plaats voor mijn paard maar heb haar op een pensionstalling staan omdat dat gezelliger is

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:29

Zou er sowieso een ander paardje of shet bijnemen. Soms lijkt het of paarden er niet om geven dat ze alleen zijn, maar ondertussen toch wel. Voor in het koppie hebben ze dat sociale contact gewoon nodig. Het makkelijkste is overigens als je nog iemand erbij hebt. Want als je ze bij huis hebt, moet je alles doen. Dus bijv. 3x per dag voeren, ook als je een dagje uit wilt enz enz dan is het handig als je een oppas hebt die het af en toe over kan nemen.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:57

mijn vader heeft zijn paard aan huis staan hij heeft er wel een paardje bij gekocht in augustus, omdat het paard van mijn zusje te koop staat en nu inmiddels weg is.
zijn paard kan niet alleen staan. die van ons heeft er ook een paar maanden gestaan, maar staat nu in een pensionstalling

het heeft voordelen en nadelen je paard bij huis.
voordelen je kan doen en laten wat je wilt je bent niet aan regels gebonden en je kan ze altijd buiten zetten, wanneer het jou uitkomt.
nadeel je moet alles zelf doen zorgen dat je voldoende voer hooi en bodembedekking hebt.
zelf uitmesten en voeren, dat valt tegen als je fulltime werkt, onderhoud komt er ook nog bij.

Hij heeft dit huis gekocht zodat hij de paarden aan huis kan stallen, nu hij er alleen voor staat verkoopt hij zijn huis weer omdat het toch te zwaar is, en wil zijn paard op een pensionstalling zetten.

het is verder wel goed te doen maar dan moet je niet fulltime werken of je moet iemand hebben die het voor je kan doen, als je zelf aan het werk bent, werk je zelf niet dan zou ik het doen en kijken of je een box kan verhuren zodat je altijd iemand heb die je kan helpen als je een keer weg moet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:00

2 mensen die hun paard nu bij mij hebben staan hebben ik geloof 8 stallen en nu staan hun paarden dus in pension hier.
een komt regelmatig of hij belt. de ander komt nauwelijks. voor beide mensen train ik de pony´s ook.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:19

passepartout schreef:
Ik had vroeger 1 paard zo goed als thuis staan en de ander in pension.
Dat in pension vond ik veel fijner ook met sociale contacten en je bent niet zo afhankelijk als je een dag weg wilt.
Wij hebben onze paarden nu thuis staan en heeeeel af en toe diep in mijn hart zou ik willen dat ik op een manege stond veel gezelliger en lekker indoors.

Dat lijkt mij dus ook een nadeel. Maar waarom heb je er toch voor gekozen om je paarden thuis te zetten?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:28

mieamore schreef:
het is verder wel goed te doen maar dan moet je niet fulltime werken of je moet iemand hebben die het voor je kan doen, als je zelf aan het werk bent, werk je zelf niet dan zou ik het doen en kijken of je een box kan verhuren zodat je altijd iemand heb die je kan helpen als je een keer weg moet.

Tja, het ziet er naar uit dat ik de eerstkomende jaren zal moeten blijven werken..... Ik denk dat het ook helemaal aan de lokatie/indeling ligt of het safe is om de boel een groot deel van de dag zonder toezicht achter te laten. En hoe je buren zijn

Maar aan de andere kant kan ik me bijna niet voorstellen dat de mensen die hun paard aan huis hebben 24/7 thuis zijn.

Ik stel me voor dat ik 's ochtends voer en een flinke bult hooi geef en dan aan het einde van de dag weer en 's avonds nog een keer.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:49

Precies, ellenlouise, zo doe ik het ook. 's Morgens voer, om 5 uur weer en half 11 de laatste beurt.
Geen enkel probleem. Ik vind het heerlijk om 's avonds nog te tuttelen zoals ik het maar noem. Als je de hele dag binnen zit, is het zalig om na je werk uit te mesten enz. Ik zie het niet als opgave iig.