paard energie teveel, minder biks?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

paard energie teveel, minder biks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:56

Sinds mijn paard niet meer dagelijks de wei opgaat, heeft hij een beetje energie teveel. Hij stond eerst de hele middag op de wei en nu wordt hij elke ochtend een half uurtje in de bak losgelaten met wat andere paarden. Sinds hij niet meer de wei opgaat, wil hij nogal eens wegspringen tijdens het rijden. Hij gaat niet echt op hol, maar rent opzij en maakt een heleboel rare sprongen achter elkaar en hij reageert veel heftiger op bv mijn zweepje, als ik hem een tikje geef, geeft hij meteen een bok terug en als k hem een flinke tik geeft, springt hij weg en maakt weer van die rare sprongen, wat hij dus voorheen ook niet deed. Hij doet dat ook vak als er mensen langskomen ofzo, dan is het net alsof hij schrikt, terwijl hij normaal ook nooit schrikerig was, dus hij ziet dat als een mooie kans om er ff tussenuit te gaan. K ben er al een paar keer bijna afgevallen en ben nu dus ook veel gespannener tijdens het rijden en durf hem niet meer echt goed aan te pakken omdat hij dan wegspringt, wat voor hem natuurlijk een reden is om dat vol te houden.
Hij wordt 6 dagen per week minstens een uur (intensief) gereden, waarvan 2 dagen door mijn bijrijdster (die dezelfde problemen heeft) en een dag gelongeerd en elke dag een half uurtje losgegooid in een bak met andere paarden. Hij krijgt 2 x per dag een kilo pavo sportbrok en onbeperkt hooimix (hooi met kuil en kruiden) en het is een gezonde ruin van 7 jaar. Ik heb al geprobeert om het te longeren of n beetje op te jagen voor het rijden zodat hij alvast wat gekke springen kan maken, maar dat maakt eigenlijk niets uit, tijdens het rijden blijft hij gekke sprongen maken. Hebben jullie nog goede tips? Zou minder brok helpen (hij krijgt al niet zo heel veel)? En wat moet ik doen als hij wegspringt? Meestal, als ik weer mn beugels terug heb en goed zit, ga ik gewoon verder met rijden alsof er niets gebeurd is, maar is dat wel goed? Moet ik hem straffen? Ik denk dat als ik hem straf, hij alleen maar meer gekke sprongen gaat maken. Dus alle tips zijn welkom, ik wil niet zo angstig worden!

VeronicaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:04

ik denk dat je niet minder hoef te voeren, maar het is nu ook kouder he en daar kunnen paarden ook op reageren. Verder misschien kijken of ze vaker/langer naar buiten kunnen. Evt. zelf smiddags/sochtends/savonds (net wanneer je nog eventjes tijd daarvoor heb) ook nog even buiten zetten.. en als je dan komt om te rijden weer binnen zetten.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:09

ik snap wel dat je paard zo gek doet. Nu hij niet in de wei staat kan hij niet lekker rennen om zijn energie kwijtraken. Dan zou ik als paard ook gek gaan doen, en rennen tijdens de momenten dat hij zijn stal uitkomt, tijdens het rijden dus. Ik zou hem vaker in de bak/paddock of wat dan ook zetten, als je de mogelijkheid hebt. Zo niet dan zou ik hem minder brok geven, want dat geeft veel energie. en zoveel energie heeft hij dus niet nodig

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:01

je kan hem ook even longeren voor het rijden,dan is hij net al zijn overtollige energie kwijt...

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:36

Ik vind dat hij erg veel energierijk voer krijgt voor dat beetje beweging. Ik zou hem in ieder geval op een gewone basisbrok zetten. Persoonlijk zou ik de hoeveelheid ook minderen. Ik ben geen voorstander van een paard 22-23 uur per dag op stal houden, al is dat waarschijnlijk ook niet jouw persoonlijke keuze. Probeer anders eens of hij twee keer per dag bereden kan worden (eventueel nog een bijrijder?) of op een andere manier extra beweging kan krijgen. Het klinkt inderdaad alsof hij veel te veel energie heeft.

maxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:56

ik heb hetzelfde probleem alleen dan staat mijn pony nog overdag op de wei.
hij krijgt 2 x per dag 3 kwart kilo biks (basis-sportbrok van havens) en 2 volle hooinetten en elke keer is ie zo gek dat ik hem moeilijk kan houden hij word 2 keer in de week gereden doordat ie nog maar 3 is.

wendaliza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:05

idd... ik zou persoonlijk een brok (proberen) te voeden met minder eiwitten, of een brok van een ander merk, het aantal eiwitten per (sport)brokken wil nog al wel eens verschillen onder alle merken, maar geef het wel de tijd als je met een ander merk brok gaat voeren...

Veel succes!!

Gr SheyJoen

idylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:46

hoi hoi,
ik zou eerst eens kijken of er mogelijk heid is dat hij meer buiten komt zo niet
zet hem dan op basisbrok dat hielp bij mijn paard succes verder