Aanschaf stapmolen. Waar rekening mee houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Aanschaf stapmolen. Waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:44

Voor onze pensionstal zijn wij ons dit moment aan het orienteren voor een stapmolen.
Zoals in de titel al staat, waar moet je rekening mee houden als je een stapmolen plaatst?
(prijs, locatie, bodem, materiaal, hoe groot?)

Iemand enig idee of ervaring hiermee?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:52

Wij hebben een stapmolen op de pensionstal. Ikzelf vind het heel erg belangrijk dat de molen veilig is. Wij hebben er 1 met van banden als hek. Wanneer ze hier tegenaan slaan, gaat het niet meteen stuk. De draaischotten bestaan uit zwenkpalen, dus mocht er iets fout gaan, dan wijken de palen. Er is plaats voor 6 paarden en dit is genoeg voor de 50 paarden die er staan.
De bodem is steen waarop een dun laagje zand ligt.
Ikzelf vind het een hele fijne stapmolen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:39

ga gewoon bedriujven langs die een molen hebben staan en vraag deze wat hun ervan vinden en wat ze eventueel anders zouden willen hebben, hier kan je ook wel veel aan hebben. zoek ook gewoon rond op internet voor info.
ik raad je wel aan om geen 2e hands te kopen is vaak niet zo mooi en veilig meer.

ienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:11

Hou er in iedergeval rekening mee dat vaak geld: hoe minder plaats (dus voor minder paarden), hoe kleiner de "volte" ook word die ze lopen. Verder heb je ook de keuze tussen overdekken of niet, als je alleen een buitenbak hebt is dat wel een enorm voordeel als je stapmolen overdekt is. Dan krijgen je paarden tog nog de nodige beweging als het regent. Als je hengsten hebt of paarden die nogal speels zijn (ken er verschillende die het tussenschot beetpakken met hun tanden en zo de molen stop zetten) is het handig als je er stroom op kan zetten, vaak zit er dan een schakel knop op zodat je de stroom makkelijk aan en uit kan zetten.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:58

Wanneer je de molen overdekt, heb je een vergunning nodig, anders niet. Misschien handig om te weten, voordat je je dakje weer kan slopen.

idylle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:42

let goed op of er geen scherpe randen aan zitten of dat ze met hun hoofd klem kunnen komen te zitten (dit is gebeurd bij n paard van mn huurbaas die had hem uitgeleent met als gevolg dat dr hele hoofd open lag van n uurtje stapmolen )

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:47

idd, de veiligheid voor je paard is erg belangrijk, en een overdekte is natuurlijk wel ideaal... maar dan komt die vergunning weer in zicht ...
ook moet je natuurlijk kijken wat voor bodem je wilt, gewoon stenen( harde ondergrond ) of wil je iets anders erin hebben?
zou ook wel een ruime stapmolen aanschaffen, dat ze idd niet een te kleine volte lopen...
wat je ook weleens ziet is dat die tussenschotten zeg maar, wat tussen 2 paarden in zit, vaak zo'n verticaal spijlenrek is.. ik vind dat persoonlijk erg gevaarlijk, IVM de benen, stel je hebt een vrij druk paard... en hij vliegt een keer met zijn benen alle kanten op, dan ben je denk ik ook niet blij...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:56

OrissE_GipsY schreef:
wat je ook weleens ziet is dat die tussenschotten zeg maar, wat tussen 2 paarden in zit, vaak zo'n verticaal spijlenrek is.. ik vind dat persoonlijk erg gevaarlijk, IVM de benen, stel je hebt een vrij druk paard... en hij vliegt een keer met zijn benen alle kanten op, dan ben je denk ik ook niet blij...

Die kunnen alle kanten opklappen, dus niet gevaarlijks aan. Wanneer bij ons de bodem wordt aangeharkt, dan kan je er gewoon tussendoor lopen door de opzij te duwen als gordijntjes. De eerste keer dat de paarden in de molen gaan, hebben ze indd. wel eens alle spijlenrekken doorwandeld, maar de stroom erop zetten doet wonderen

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:03

Het aandrijf mechanisme is belangrijk. Dit kan op verschillende manieren, met een wiel, met een tandwiel of via een V-snaar. Het is belangrijk dat de molen stop als een paard klem komt te zitten oid. De aandrijving moet dus kunnen slippen. dit kan bij een V-snaar geloof ik wel maar met een tandwiel aandrijving niet. Verder is het soort drijfhek belangrijk. Het mooiste vind ik van die stokken (met stroom erop). Het minst ideaal zijn metalen hekken. Ook al gaan die hekken omhoog als een paard er onder raak, het dier krijg toch gauw 30-40 kg met een klap op z'n rug of nek. Ook kan het gebeuren dat een paard met een ijzer in het hek vast raakt als hij eens een tik uitdeelt (gebeurt ook met die gordijn-achtige hekken).

Verder is de bodem belangrijk (niet glad of blubberig). Een goede bodem is bijvoorbeeld vlak gelegde straatstenen met daarover een laagje zand.

Nanne

Re: Aanschaf stapmolen. Waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:10

Ik zou er zowiezo wel rekening mee houden dat je um elke dag wel in gebruik heb,,
Want anders is het zonde van de investering..
En ik zou 't laten overkappen en "schotten" ertussen..
Bevalt me prima! En is altijd te gebruiken!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:23

Zorg dat het pad waar ze lopen voldoende breed is, zodat ook grote paarden makkelijk om kunnen draaien.