Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ja een sperriem voorkomt dat het paard zijn mond open doet. Ik denk dat een engelse neusriem (dus zonder sperriem) toch wat druk op de neus geeft als het paard zijn mond open probeert te doen. Verder zal een hoofdstel zonder neusriem eerder afschieten dan een hoofdstel met neusriem in bijvoorbeeld een flinke bokactie. Verder vind ik een hoofdstel met engelse neusriem mooier dan een hofdstel zonder neusriem. Ik ben ook benieuwd of iemand dit precies weet, ik hou dit topic in de gaten
Maya schreef:Verder helpt het vaak ook wel voor een wat rustigere bitligging.

Bedankt voor de tip! 
Pjelk schreef:Ik vroeg me laatst af: waarom gebruik je eigenlijk een neusriem?
Meestal rij ik Pjelk met gecombineerde neusriem maar dan zonder sperriem. HEt is me meestal teveel werk die ook nog vast te maken en Pjelk doet zijn mond ook niet open ofzo. Nu rij ik ook wel vaak zonder neusriem omdat ik dan een touwhalster onder het hoofdstel heb (doe ook aan Parelli en rij soms zo buiten of het touwhalster met het hoofdstel voor de zekerheid eroverheen)
Ik dacht zo dat een hoge Engelse neusriem niet echt inwerkt. Hij voorkomt niet dat een paard zijn mond opent ofzo. Heeft het dan nog wel nut em om te hangen?
redje schreef:
het zorgt er voor dat hij zijjn mond niet open kan doen... en het houd het bit stil in zijn mond.. zodat het als je gaat stueen niet het hele bit door de mond gaat..
veel plezier met je paard/pony!
Lusitana schreef:De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.
Het hoort eigenlijk helemaal niet thuis in de dressuur. Dressuur is juist om het paard zo gehoorzaam te krijgen dat hij op de lichtste hulpen reageert en dat doe je niet met hulpmiddelen, of bruut geweld waardoor het paard de mond zou willen openen.