Waarvoor dient een neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Waarvoor dient een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:14

Ik vroeg me laatst af: waarom gebruik je eigenlijk een neusriem?
Meestal rij ik Pjelk met gecombineerde neusriem maar dan zonder sperriem. HEt is me meestal teveel werk die ook nog vast te maken en Pjelk doet zijn mond ook niet open ofzo. Nu rij ik ook wel vaak zonder neusriem omdat ik dan een touwhalster onder het hoofdstel heb (doe ook aan Parelli en rij soms zo buiten of het touwhalster met het hoofdstel voor de zekerheid eroverheen)
Ik dacht zo dat een hoge Engelse neusriem niet echt inwerkt. Hij voorkomt niet dat een paard zijn mond opent ofzo. Heeft het dan nog wel nut em om te hangen?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:18

Hmmm goeie vraag Ja een sperriem voorkomt dat het paard zijn mond open doet. Ik denk dat een engelse neusriem (dus zonder sperriem) toch wat druk op de neus geeft als het paard zijn mond open probeert te doen. Verder zal een hoofdstel zonder neusriem eerder afschieten dan een hoofdstel met neusriem in bijvoorbeeld een flinke bokactie. Verder vind ik een hoofdstel met engelse neusriem mooier dan een hofdstel zonder neusriem. Ik ben ook benieuwd of iemand dit precies weet, ik hou dit topic in de gaten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:10

Een lage neusriem of een sperriem zorgt er idd voor dat het paard zijn mond niet meer open kan doen om zo aan het bit te ontkomen. Verder helpt het vaak ook wel voor een wat rustigere bitligging.

Als je zonder neusriem rijdt, is het wel aan te bevelen om een kneveltrens (dus met die staven aan zijkant) of met kinriempje te rijden. Ik gebruikte eerst ook geen kinriempje, en toen kreeg ik er een, en zag er toch de voordelen van in. Het bit ligt iets stabieler en rustiger in de mond. Plus je trekt het minder makkelijk door de mond dan als er geen kinriempje aan zit..

Pjelk

Re: Waarvoor dient een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 15:57

Ja, dat lijkt me ook wel handig zo`n kinriempje! Kan je die ook los kopen of heb je er zelf één gemaakt?
En wie weet of een hoge (Engelse) neusriem ook kan helpen voor een stabielere ligging van het bit?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:01

hoge neusriem doe je als het goed is onder de bakstukken door
het heeft absoluut geen effect op de stillere bit ligging

een kinriempje is los verkrijgbaar enkeld leder enkeld ketting of combi van deze

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:27

Maya schreef:
Verder helpt het vaak ook wel voor een wat rustigere bitligging.

Een lage neusriem wel ja, maar nu gaat het over een gecombineerde neusriem waar het sperriempje vanaf is of een engelse neusriem. Dus eigenlijk wat het nut van een engelse neusriem is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:36

Delphi, als je goed lees heb ik het ook enkel over de lage neusriem en een combi met sperriem. Daarna refereer ik ernaar dat als je zonder sperriem of neusriem rijdt, je beter met zon bit of kinriempje kan rijden…

Ze zijn trouwens bij de meeste westernshops te koop en kosten geen drol. Heb m zelf bij www.justwestern.nl vandaan

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:26

Handig! Ik ga toch maar zo`n riempje kopen denk ik. Of gewoon een heel westernhoofdstel, lijkt me ook wel stoer (mocht mijn portemonnee dat toelaten) Bedankt voor de tip!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:49

Ook de hoge neusriem zorgt dat het paard de kaken op elkaar houdt. Je kunt beginnen met de neusriem heel los vast te maken, dat hij net niet klapperd tijdens het werk.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:24

redje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:35

Pjelk schreef:
Ik vroeg me laatst af: waarom gebruik je eigenlijk een neusriem?
Meestal rij ik Pjelk met gecombineerde neusriem maar dan zonder sperriem. HEt is me meestal teveel werk die ook nog vast te maken en Pjelk doet zijn mond ook niet open ofzo. Nu rij ik ook wel vaak zonder neusriem omdat ik dan een touwhalster onder het hoofdstel heb (doe ook aan Parelli en rij soms zo buiten of het touwhalster met het hoofdstel voor de zekerheid eroverheen)
Ik dacht zo dat een hoge Engelse neusriem niet echt inwerkt. Hij voorkomt niet dat een paard zijn mond opent ofzo. Heeft het dan nog wel nut em om te hangen?

het zorgt er voor dat hij zijjn mond niet open kan doen... en het houd het bit stil in zijn mond.. zodat het als je gaat stueen niet het hele bit door de mond gaat..

veel plezier met je paard/pony!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:44

redje schreef:

het zorgt er voor dat hij zijjn mond niet open kan doen... en het houd het bit stil in zijn mond.. zodat het als je gaat stueen niet het hele bit door de mond gaat..

veel plezier met je paard/pony!

Dat doen een lage neusriem en een sperriem maar doet een Engelse neusriem alleen, dat ook?

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:22

ik houd dit topic in de gaten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:03

Uit het topic dat ik hierboven noemde:

Lusitana schreef:
De neusriem op zich is ontworpen voor military. Als een paard op zijn waffel gaat met de mond open, is de kans op een gebroken kaak groter. vandaar dat ze de mond dicht wilden.
Het hoort eigenlijk helemaal niet thuis in de dressuur. Dressuur is juist om het paard zo gehoorzaam te krijgen dat hij op de lichtste hulpen reageert en dat doe je niet met hulpmiddelen, of bruut geweld waardoor het paard de mond zou willen openen.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:39

PRECIES! Dat lijkt mij nu juist de hele essentie van alles! Vreemd dan dat de neusriemen wel verplicht zijn. Maar dat zal wel weer aan de algehele drang naar traditie en het conservatie van de paardensport liggen.. Zucht, het is iig goed te weten waarom je iets doet en waarom je het laat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:19

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:41

Dat is het topic dat ik hierboven noemde en waaruit ik Lusitana citeerde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:49

oeps, niet gezien dat je het al noemde

Had wel je quote gezien, maat niet de verwijzing naar de link